در رادیو فرهنگ؛

«چراغداران» روایتگر زندگی مفاخر فرهنگ‌ و ادب

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۰۸:۳۹:۳۳
کد خبر: ۱۲۰۶۵۴۳
«چراغداران» روایتگر زندگی مفاخر فرهنگ‌ و ادب
«چراغداران» برنامه رادیویی مستند و کوتاهی پیرامون آشنایی با تاریخ ایران و‌ مفاخر ادبی و فرهنگی است که ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا؛ حسینی باغسنگانی، تهیه کننده «چراغداران» درباره برنامه امروز گفت: بی‌شک آشنایی با هویت تاریخی ایران و شناخت مفاخر این مرز و بوم راهی مناسب برای ایجاد عزت و اعتماد به نفس ملی و تعلق خاطر جوانان ایرانی نسبت به ارزش‌های اسلامی خواهد بود و در این برنامه تلاش شده تا به این مهم توجه ویژه ای داشته باشیم به همین منظور امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه شنوندگان رادیو فرهنگ در برنامه « چراغداران» مستندی از زندگی زنده یاد دکتر محمدجعفر محجوب نویسنده کشورمان را می شنوند.

باغسنگانی با توضیح اینکه این برنامه در زمانی اندک و با شگردی هنرمندانه شنوندگان را با زندگی و آثار یکی از نامداران فکر و ادب و هنر ایران زمین آشنا می کند، گفت: «چراغداران» از ورای متن، موسیقی و صدای شخصیت مورد نظر و نیز افکت ها و جلوه های رادیویی که هر برنامه را جلوه ای تماشایی داده است، تاریخ ایران را با محوریت مفاخر فرهنگ و ادب و موسیقی روایت می کند.

وی افزود: مستند کوتاه زننده‌ی دکتر محمدجعفر محجوب در برنامه «چراغداران» نیز به زندگی و آثار ایشان اختصاص دارد .

گفتنی است ،محمد جعفر محجوب،ادیب و محقق و فرهنگ‌پژوه‌نامدار کشورمان  در سال ۱۳۰۳ در تهران زاده شد و تحصیل کرد،در سال ۱۳۲۶ در رشته علوم سیاسی و در سال ۱۳۳۳ در رشته زبان و ادبیات فارسی لیسانس خود را از دانشکده حقوق و ادبیات دانشگاه تهران دریافت کرد و درسال ۱۳۴۲ موفق به دریافت درجه دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد. از سال ۱۳۳۶ به بعد سمت های مدرس، دانشیار و استاد زبان و ادب فارسی را در دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه تهران به عهده داشت.

در سال های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ به عنوان استاد میهمان در دانشگاه آکسفورد انگلستان و دو دوره در سال های ۱۳۵۳ تا ۵۵ و ۱۳۶۱ تا ۶۳ در دانشگاه استراسبورگ فرانسه به آموزش زبان و ادبیات فارسی پرداخت.

او مدت ۲۳ سال عضو انجمن ایرانی فلسفه و علوم انسانی وابسته به یونسکو بود. دکتر محجوب از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ ریاست فرهنگستان زبان و فرهنگستان ادب و هنر ایران را به عهده داشت و از سال ۱۳۷۰ تا هنگام وفاتش در ۱۳۷۴ در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا به تدریس ادبیات فارسی مشغول بود .

مبیان گرم و شیرین و شیوه تفسیری جذاب او نقشی مهم در آشنا ساختن علاقه‌مندان به ادب فارسی داشته است.

« چراغداران» کاری از گروه ادب وهنر رادیو فرهنگ است و بر اساس تقویم فرهنگی ایران زمین پیش رفته و زندگی و آثار هنرمندان و مشاهیر ایران زمین را مورد کنکاش و بازسازی قرار می دهد.

تهیه کننده و مولف این مجموعه مستند رادیویی محمدحسینی باغسنگانی است و راوی این قصه هابهروز رضوی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز