آنچه در شب نشینی ۲۲تیر گذشت؛

خبرنگاری که ۲۰ هزار کیلومتر از محیط زیست را رکاب زده است!

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۶:۰۳:۲۶
کد خبر: ۱۲۰۶۹۵۱
خبرنگاری که ۲۰ هزار کیلومتر از محیط زیست را رکاب زده است!
قسمت دوم برنامه شب نشینی با گفت و شنود مجری با مخاطبان آغاز شد و پس از پخش تیزر برنامه محمد سلوکی به معرفی مهدی گوهری دوچرخه سوار طبیعت گرد و ایرانگرد به عنوان اولین مهمان برنامه پرداخت. این ایرانگرد نزدیک به 20 هزار کیلومتر از کشور را رکاب زده است.

به گزارش برنا؛ قسمت دوم برنامه شب نشینی با گفت و شنود مجری با مخاطبان آغاز شد و پس از پخش تیزر برنامه محمد سلوکی به معرفی مهدی گوهری دوچرخه سوار، طبیعت گرد و ایرانگرد به عنوان اولین مهمان برنامه پرداخت. این ایرانگرد نزدیک به 20 هزار کیلومتر از کشور را رکاب زده است.

مجرد هستم و 32 سال سن دارم. اصالتا اهل روستایی در دامنه آزاد کوه هستم اما تهران به دنیا آمده ام. همسایه نیما یوشیج هستم. تنوع اقلیمی ایران فوق العاده است. از 14 سال پیش به خاطر علاقه ام به طبیعت، کوهنوردی را شروع کردم یعنی تقریبا از 19 سالگی. آن موقع از دوچرخه به عنوان یک مهارت و وسیله برای کوهنوردی و تمرین استفاده می کردم اما حالا بسیاری از مناطق را باهم رفته ایم. بسیاری از کوه ها و دره های تهران را با دوچرخه گشته ام.

شغل اصلی من خبرنگاری در حوزه محیط زیست ؛ و دوچرخه سواری تفریح من است. در حادثه ای که برای خبرنگاران حوزه محیط زیست افتاد حضور داشتم و به خانواده های این عزیزان تسلیت می گویم. هنوز وضعیت جسمانی ام به دلیل آن حادثه به حالت عادی برنگشته است.

محیط زیست یک موضوع فانتزی نیست بلکه محل زندگی ما است و نبود آن تداوم حیات را غیر ممکن می کند. هرکس باید به نوبه خود حفظ محیط زیست را جدی بگیرد. هر کدام از ما می توانیم گامی کوچک برداریم. مثلا من در حمل و نقل شهری از دوچرخه استفاده می کنم. اینکه در تهران و شهرهای بزرگ وضعیت دوچرخه سواری در حال ترویج است اتفاقی خوب است. امیدواریم مسئولان بیشتری را سوار بر دوچرخه ببینیم.

دوچرخه من مخصوص سفر در کوهستان است به همین دلیل سعی می کنیم به سبک ترین حالت از آن استفاده کنیم تا در ارتفاع ها به مشکل نخوریم و در نتیجه دوچرخه من جک نگهدارنده ندارد تا از وزن آن کاسته شود.

اگر بخواهیم توریست های دوچرخه سوار را وارد ایران کنیم در کشور بستر خوبی وجود دارد چون مردم برخورد بدی با دوچرخه سواران ندارند و واکنششان نسبت به این افراد خوب است. این موضوع می تواند به خوبی مسیر را برای گسترش سفر توریست های خارجی به ایران باز کند.

سفرهای ما عموما تک نفره نیست و به صورت تور و گروه های دوستانه به طبیعت می رویم. بعضی مواقع سفرها آمادگی جسمانی می خواهد برای همین ممکن است با توجه به سن و شرایط همسفران، برای برخی مناسب نباشد.

در بسیاری از سفرها ما مسیر را طی می کنیم و در مقصد به تفریح می پردازیم اما در دوچرخه سواری ما یاد میگیریم از سفر لذت ببریم و این دیدگاهی نو را در زندگی ایجاد می کند؛ دیدگاهی که به ما می آموزد : گاهی نباید بر روی هدف ها متمرکز شد بلکه باید از مسیر زندگی لذت برد.

برخی مواقع تجهیزاتی را نیاز داریم مثل کمپ برای اقامت در طبیعت و استفاده از آرامش آن و حتی گاهی تجهیزاتی را برای تهیه غذا با خود به همراه می بریم. سفر با دوچرخه اولین هزینه آن خرید دوچرخه و و لوازم آن است که ممکن است کمی گران قیمت باشد اما در سفرهایی که با این وسیله انجام می شود، هزینه حمل و نقل و اقامت را نداریم و سفری به شدت اقتصادی است.

رکوردهایی در این تفریح سالم وجود دارد مثلا یکی از دوچرخه سواران ایرانی از آفریقا تا نروژ را رکاب زده است اما بیشتر بحث استفاده از مسیر است. یک مسیری را در البرز مرکزی رکاب زدم و چیزهایی از مسیر را دیدم که قبلا نمی دیدم و فهمیدم چقدر مسیر لذت بخش تر از وقتی بوده که با ماشین از آن جا می گذشته ام. به طور کلی سفر با دوچرخه تجربه بسیار جذابی است.

در ادامه برنامه ضمن پخش تیزر معرفی جهانگیر الماسی، یکی از بازیگران قدیمی تلویزیون، ایشان توسط مجری برنامه به جایگاه دعوت شد.

این بازیگر نام آشنای کشورمان خاطراتش را این گونه آغاز کرد: در ماجرای سقوط دیوار برلین که گیتارش را از بالا پرت کرد آن جا بودم. طراح صحنه آن یک ایرانی بود. تلفیق هنر مدرن و سنتی در این برنامه خیلی حرف برای گفتن دارد.

در دوران کرونا داروهای سنتی و مدرن را باهم می خوردم و بسیار رعایت می کردیم و حالا هم هر دو دز واکسن را تزریق کرده ام. کرونا خیلی تلخ است اما تجربیات امروزمان به نفع آینده خواهد بود.

انتظار نداشتیم که در حادثه ای تلخ و اذیت کننده افرادی پیدا شوند که فقط به منافع فردی خود فکر کنند. زمانی که همه ماسک ها را گران کردند برخی از بازاریان و مردم و اهل قلم ضد تبلیغ کردند و مردم با چنین افرادی قهر کردند و بعد این حرکت باعث شد اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا در دسترس مردم قرار بگیرد.

باید درباره جامعه بزرگترمان احساس مسئولیت کنیم و بدانیم که جامعه فردی ما متاثر از جامعه شخصی ما است و سلامت جامعه ما نیز تحت تاثیر مستقیم سلامت فردی ما قرار دارد. شهرما خانه ما شعار واقعی است. باید مراقب اطرافمان باشیم و به یکدیگر محبت کنیم. کرونا به ما آموخت که عمرها بسیار کوتاهتر از آن چیزی است که فکر می کنیم و کفن ها هم جیب ندارند.

روزانه 5 ساعت و نیم مطالعه می کنم هنگام صبحانه، ناهار و شام. برنامه مطالعاتی دارم. کتاب خواندن را از پدرم به یادگار دارم.

ناصر خسرو، سنایی و نظامی از حکمت ویژه ای برخوردار بوده اند، نظامی و سنایی که پدر علم رنگ ها در ادبیات فارسی بوده اند اما در برخی مقاطع توسط نسل جوان مورد غفلت واقع شده اند. اگر جوانان امروز، آموزه های این حکیمان بزرگ ایرانی را بیاموزند برای یک عمر زندگی‌شان کافی است.

درباره اینکه نقش های متفاوت و متناقضی را در زمان های مختلف بازی کرده ام باید بگویم که قبل از فیلم "هبوط" با خودم گفتم: "باورت نشود که این نقش ها تویی چون تو پر از اشکالی." برخی از افراد از مردم طلبکارند اما من همیشه می گویم خاک پای مردم هستم. به همین دلیل حس کردم باید چند نقش منفی بازی کنم و نفسم به این نقش های منفی نیاز دارد برای همین در فیلم هبوط نقش ابلیس را بازی کردم. بعد از آن پیشنهادی به من شد که با اشتیاق آن را قبول کردم ، افتخار من ایفای نقش امام حسین است که البته متاسفانه ناکام ماند، اما اثر آن هنوز بر روی من مانده است.

درباره بازیگری هم لازم است نکته ای را بگویم: حضور با بازیگری فرق دارد. وقتی کسی صرفا در عرصه بازی حضور می یابد دیگر عمق یابی شخصیت را اعمال نکرده و چیزی که خودش هست را ارائه کرده است این در حالی است که بازیگری صرفا حضور داشتن نیست بلکه بازیگری این است که بتوانی چیزی که خودت نیستی را بازی کنی و از پس آن بر بیایی.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» به تهیه کنندگی کاوه امیرجاوید و با اجرای محمد سلوکی از دوشنبه تا جمعه هر شب ساعت 23:30 بر روی آنتن زنده شبکه بین المللی جام جم می رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز