معرفی کتاب؛

«هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی» کتابی خواندنی برای علاقه‌مندان به سینمای این کارگردان

۱۴۰۰/۰۴/۳۰ - ۱۴:۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۲۰۷۵۳۱
«هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی» کتابی خواندنی برای علاقه‌مندان به سینمای این کارگردان
کتاب « هفت فیلم نامه از اصغر فرهادی » نوشته اصغر فرهادی است،که فیلمنامه‌های «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «چهارشنبه سوری»، «دایره‌زنگی»، «درباره‌ی الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» در آن گنجانده شده‌است.

به گزارش برنا، اصغر فرهادی مقدمه‌ی کوتاهی نیز برای این فیلمنامه‌ها نوشته است: « فیلم‌نامه‌های پیش‌رو را که مرور می‌کنم، آن‌چه بین همه‌ی آن‌ها مشترک است و از رقص در غبار تا گذشته پررنگ و آگاهانه‌تر شده، چیزی نیست جز علامت سوال؛ علامت سوالی که فیلم‌نامه به فیلم‌نامه بزرگ‌تر و چندوجهی‌تر شده است. اگر با این نوشته‌ها توانسته باشم جسارتِ پرسش‌گری را در تماشاگرانِ فیلم‌هایم تقویت کرده و ترس‌شان را از کاشتن علامت سوال در ذهن‌ها بکاهم، از عمری که برای نوشتن صرف کرده‌ام راضی و خشنودم؛ که دنیای امروز ما بیش از آن‌که نیاز به مقام و مسئول پاسخگو داشته باشد محتاج مردمی‌ست پرسش‌گر؛ مردمی که از گذاشتن علامت سوال در برابر هر آن‌چه برای‌شان ثابت و قاطع است نهراسند». خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم درباره الی و خرس طلایی جشنواره برلین به خاطر فیلم جدایی نادر از سیمین از دیگر افتخارات اوست. وی همچنین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی در جشنواره گلدن گلوب سال 2012 میلادی به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین شد. او اولین فیلمساز ایرانی است که توانسته‌است جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد. این کتاب توسط انتشارات چشمه منشر شده است.

اولین فیلم‌نامه‌ی این کتاب «رقص در غبار» است که فیلم آن در سال 1381 ساخته شد. این اثر اولین فیلم بلند «فرهادی» بود که در آن بازیگران پرآوازه‌ای همچون «فرامرز قریبیان»، «یوسف خداپرست» و «باران کوثری» ایفای نقش کردند. «شهر زیبا» دومین فیلم‌نامه‌ی کتاب «هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی» است که فیلم سینمایی آن در سال 1382 اکران شد و هنرمندان معروفی مانند «ترانه علیدوستی»، «فرامرز قریبیان» و «بابک انصاری» در آن بازی کردند. این فیلم داستانی عاشقانه با نگاهی اجتماعی را در برمی‌گیرد.  

سومین فیلم‌نامه‌ی این اثر «چهارشنبه‌سوری» است که فیلم مربوط به آن در بیست و چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر سال ۱۳۸۴ نامزد دریافت ۹ جایزه شد و توانست در سه رشته‌ی بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین تدوین سیمرغ بلورین را دریافت کند. همچنین این اثر سینمایی سیمرغ بلورین فیلم محبوب تماشاگران را دریافت کرد و نامزد پلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو در سال ۲۰۰۶ نیز شد. «هدیه تهرانی»، «ترانه علیدوستی»، «حمید فرخ نژاد»، «پانته‌آ بهرام» و «هومن سیدی» ازجمله هنرمندانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کردند.

«دایره‌زنگی» فیلم‌نامه‌ی بعدی کتاب است که بر اساس آن «پریسا بخت آور» فیلم سینمایی کمدی اجتماعی در سال ۱۳۸۶ ساخت. این فیلم در فروردین سال 1387 پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران شد و هنرمندانی نظیر «مهران مدیری»، «امین حیایی»، «صابر ابر»، «باران کوثری»، و «نیما شاهرخ شاهی» در آن ایفای نقش کردند. «درباره‌ی الی» پنجمین فیلم‌نامه‌ی کتاب «هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی» است که فیلم سینمایی آن بسیار افتخارآمیز بود. فیلم آن در سال 1387 اکران شد و موفق به دریافت خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال ۲۰۰۹ شد. «گلشیفته فراهانی»، «ترانه علیدوستی»، «شهاب حسینی»، «مانی حقیقی» و «مریلا زارعی» ازجمله بازیگران این فیلم هستند.  

«جدایی نادر از سیمین» فیلم‌نامه‌ی دیگر این اثر است که بر اساس آن فیلم سینمایی درامی در سال 1389 اکران شد. این فیلم اثری پرافتخار است و توانست برنده‌ی اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان سال ۲۰۱۲ شود. کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این اثر با خود «اصغر فرهادی» بود که نتیجه‌ی آن دریافت بیش از 52 جایزه‌ی جهانی بود. نشریه گاردین این اثر را در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر سینمای جهان که از سال ۲۰۰۰ میلادی تا امروز ساخته‌شده است قرارداد. «پیمان معادی»، «لیلا حاتمی» و «شهاب حسینی» ازجمله بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند. آخرین فیلم‌نامه‌ی این اثر «گذشته» است که فیلم سینمایی آن در سال 2013 در کشور فرانسه ساخته شد و برای اولین بار در جشنواره فیلم کن همان سال اکران شد. «برنیس بژو»، «طاهر رحیم»، «علی مصفا» و «بابک کریمی» ازجمله بازیگران این فیلم هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز