در رادیو فرهنگ؛

یادواره ای برای دکتر محمد حقوقی در «چراغداران»

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۰۹:۵۷:۲۶
کد خبر: ۱۲۰۸۸۶۷
یادواره ای برای دکتر محمد حقوقی در «چراغداران»
«چراغداران» برنامه رادیویی مستند و کوتاهی پیرامون آشنایی با تاریخ ایران و‌مفاخر ادبی و فرهنگی است که امروز ویژه بزرگداشت « محمد حقوقی» شاعر ‌و منتقد ادبی معاصر از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا؛ علاقه مندان در برنامه «چراغداران» امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه مستندی از زندگی زنده یاد محمد حقوقی شاعر کشورمان را می شنوند.

این برنامه در زمانی اندک و با شگردی هنرمندانه شنوندگان را با زندگی و آثار نامداران فکر و ادب و هنر ایران زمین آشنا می کند و از ورای متن، موسیقی و صدای شخصیت مورد نظر و نیز افکت ها و جلوه های رادیویی تاریخ ایران را با محوریت مفاخر فرهنگ و ادب و موسیقی روایت می شود.

گفتنی است ،محمد حقوقی  در سال ۱۳۱۶ در اصفهان دیده به جهان گشود وی فار التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشسرای عالی تهران است . وی علاوه بر سرودن شعر در زمینه نقد شعر و بررسی شعر شاعران معاصر مقالات و کتابهای متعددی نگاشته است .

وی فعالیت های ادبی خود را از سال۱۳۴۰ آغاز کرد. او در بیش از پنج دهه کار مستمر در حوزه شعر و ادب، نام خود را به عنوان یکی از شناخته شده ترین شاعران و منتقدان معاصر ایران تثبیت کرد.

کتاب «شعر نو از آغاز تا امروز» ( دهه چهل) یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین آثار محمد حقوقی، تا سال ها به عنوان تنها آنتولوژی معتبر شعر نو شناخته می شد. این کتاب یکی از بهترین مجموعه‌ها در معرفی رهروان شعر نو بود. در این کتاب که بارها تجدید چاپ شد و‌با تجدید نظر در دو مجلد مفصل انتشار یافت و شعر دهه‌ها‌ی ۵۰ و ۶۰ را نیز دربر گرفت ، در این کتاب اشعاری  از نیما یوشیج و پیروان او درج شده بود، و حقوقی درباره برخی از اشعار تفسیری مختصر نوشته بود، که سبک و سلیقه او را بازتاب می‌داد

حقوقی در اشعارش از نامها و اصطلاحات فرهنگی بسیاری سود میجست او از شاعران با اطلاع نسبت به شعر کلاسیک فارسی و شعر معاصر بود و همواره در پی نوجویی و ابداعات کلامی ، ساختار اشعار او دچار تحول و تغییر بوده است

وی از جمله نویسندگان گروه ادبی جنگ اصفهان بودو  عمده آثار حقوقی در نقد و معرفی شاعرانی نظیر نیما یوشیج، سهراب سپهری، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد بوده‌است.

محمد حقوقی دوشنبه هشتم تیرماه ۱۳۸۸ در زادگاه خود اصفهان درگذشت

« چراغداران»کاری از گروه ادب وهنر رادیو فرهنگ است و بر اساس تقویم فرهنگی ایران زمین پیش رفته و زندگی و آثار هنرمندان و مشاهیر ایران زمین را مورد کنکاش و بازسازی قرار می دهد.

تهیه کننده و مولف این مجموعه مستند رادیویی محمدحسینی باغسنگانی است و راوی این قصه هابهروز رضوی است این برنامه ساعت ۱۲:۴۰ از رادیو فرهنگ پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز