معرفی کتاب؛

«مبادی سواد بصری» کتابی برای شناخت بیشتر هنرهای تصویری

۱۴۰۰/۰۵/۰۱ - ۰۸:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۱۲۱
«مبادی سواد بصری» کتابی برای شناخت بیشتر هنرهای تصویری
«مبادی سواد بصری» نوشته دونیس ا.داندیس پس از نخستین انتشار آن در سال 1368 تا به امروز بارها تجدید چاپ شده و در بسیاری از رشته‌های هنر و معماری به عنوان یک متن درسی از سوی استادان به دانشجویان معرفی شده است.

به گزارش برنا، این کتاب راهنمای مقدماتی و جامعی است برای دانشجویان رشته طراحی و نیز همه کسانی که می‌خواهند در جهانی که بسیاری از انواع اخبار واطلاعات از راه‌های غیر از گفتار و نوشتار عرضه می‌شود فهم درستی از پیام‌های بصری داشته‌باشند. روش مولف ارائه نکات عملی در قالب توضیح ومثال و تمرین‌های بسیار برای خواننده است، اما از طرح مسائل نظری جالب هم غفلت نورزیده است. او در مباحث نظری به قیاس منطقی میان دو شیوه عمده ارتباطی میان انسان‌ها یعنی «کلام» و «تصویر» می‌پردازد. همچنین بحث می‌کند که برای خلق اثر هنری غیر از ذوق نیاز به تفکری منضبط و رعایت اصول و فنونی معین است و برای باز کردن این مبحث پنج فصل از نه فصل کتاب را به نکات برجسته «دستور زبان بصری» اختصاص می‌دهد. موضوع ارتباط میان کلیه رشته‌های مختلف هنرهای بصری تحت نظری جذاب دیگر اوست. در فصلی مستقل چگونگی پیدایش و برآمدن «سبک» بیان و پنج سبک عمده در هنر معرفی می‌شود. و در فصلی دیگر برخی جوانب عام تک تک رشته‌ها مهم هنرهای بصری شرح داده می‌شود.

فصول 9 گانه کتاب به ترتیب عبارتند از؛ «خصوصیت و محتوای سواد بصری»، «ترکیب بندی: راهنمایی‌های دستوری برای سواد بصری»، «عناصر اولیه در ارتباط بصری»، «تشریح پیام بصری»، «جنبش و تحرک در کنتراست»، «فنون بصری: برنامه‌هایی برای ارتباط بصری»، «برآمدن سبک بصری»، «هنرهای بصری: کار ویژه پیام» و «سواد بصری: برای که و چگونه؟».

هر یک از این فصل‌ها آموزش‌هایی اساسی را با اشاره به هنرهای تصویری ارایه داده و همچنین با درک و آموزش مواد خام و اجزای یک جریان بصری شامل: نقطه، خط، شکل، جهت، رنگمایه، بافت، نسبت و مقیاس و در نهایت کنتراست (تضاد)، خواننده می‌تواند به آگاهی بصری دست یابد که رسیدن به آن در زمان حاضر امری ساده نیست و نیاز به تمرین و شناختی عمیق از هنر و تاریخ آن و نیز فنون آن دارد.

این کتاب همچنین با ترجمه‌های دیگری منتشر شده است.

ترجمه سعید آقایی، از این کتاب در سال 1389 با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، 256 صفحه و بهای چهار هزار و 500 تومان از سوی انتشارات گنج هنر روانه کتابفروشی‌ها شد.

همچنین نسیم منوچهرآبادی نیز ترجمه این کتاب را با عنوان «مبادی سواد بصری: برای هنرجویان و دانشجویان» از طرف انتشارات بازتاب اندیشه در دسترس مخاطبان قرار داده است. چهارمین انتشار این ترجمه در سال گذشته (1391) با شمارگان سه هزار نسخه، 290 صفحه و بهای 6 هزار تومان بیرون آمد.

انتشارات یزدا نیز در سال 1390 ترجمه‌ای از این کتاب را به قلم محمدرضا افضلی با شمارگان دو هزار و 200 نسخه و بهای چهار هزار تومان منتشر کرد.

مسعود سپهر هنرمند طراح گرافیک، فارغ التحصیل رشته «طراحی تایپوگرافیک و برنامه‌ریزی چاپ و تولید» از دانشگاه چاپ لندن است.

تدریس در دانشگاه هنر از 1357 تا 1369، تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی از 1374 تا 1378، عضو هیات اجرایی نخستین و دومین دو سالانه طراحان گرافیک ایران، عضو شورای مشاوران موزه هنرهای معاصر تهران از 1377 تاکنون، طراحی چهار نشان کشوری؛ «خدمت، شجاعت، فرهنگ و هنر، مهر» و نایب رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و در نهایت طراحی فونت فارسی «یکان» برخی از سوابق حرفه‌ای سپهر است.

نظر شما
پرونده ویژه