در چراغداران رادیو فرهنگ‌؛

بهروز رضوی روایتگر زندگی «ساسان سپنتا» می شود

۱۴۰۰/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۴۰۳
بهروز رضوی روایتگر زندگی «ساسان سپنتا» می شود
بهروز رضوی در برنامه مستند رادیویی «چراغداران» پنجشنبه ۳۱ تیرماه زندگی «ساسان سپنتا»مولف، پژوهشگر ادبیات و موسیقی و استاد دانشگاه را روایت می کند .

به گزارش برنا؛ برنامه « چراغداران» به شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان اختصاص دارد و روایتگر داستان تلاش افرادی است که در فرهنگ و همر این مرزوبوم اثرگذار بوده اند .

ساسان سپنتا مولف، پژوهشگر و استاد دانشگاه در درجه نخست به واسطه کسوت و جایگاه پدرش عبدالحسین سپنتا سازنده فیلم «دختر لر» نخستین فیلم ناطق ایرانی شناخته می‌شود؛ در حالیکه سپنتای پسر فعالیت‌های درخور توجهی در حوزه موسیقی سنتی و نوشتار مقالات و کتاب‌های متعدد در کارنامه علمی، فرهنگی، هنری خود داشت.

این برنامه پنجشنبه از ساسان سپنتا استاد دانشگاه، پژوهنده و مؤلف در زمینه زبانشناسی، ادبیات و موسیقی ایرانی می گوید وی سال ۱۳۱۳ خورشیدی در خانواده‌ای فرهنگی و اهل هنر در اصفهان متولد شد. پدرش عبدالحسین سپنتا کارگردان فیلم دختر لر، نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران بود و همین موضوع سبب شد تا ساسان نیز به هنر و فرهنگ علاقه پیدا کند و تحصیلات خود را در دورهٔ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته زبانشناسی در دانشگاه تهران به انجام رسانید. او در ۱۳۴۸ خورشیدی از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «کاربرد دستگاه‌های الکترونیک در بررسی فیزیکی (آکوستیکی) آواهای زبان و اندازه‌گیری فرکانس صدای خوانندگان نیم قرن اخیر در ایران» به راهنمایی هرمز میلانیان دفاع کرد و در ۱۳۵۱ خورشیدی با دفاع از پایان‌نامه خود با عنوان «بررسی فونتیکی خصوصیات واج‌های زبان فارسی» به راهنمایی ماهیار نوابی از دوره دکتری فارغ‌التحصیل شد.

او در مدرسه عالی ترجمه، دانشگاه تهران و دانشگاه دورهم (انگلیس) تدریس کرد و سپس تدریس را با مرتبه استادی در دانشگاه اصفهان ادامه داد.

علاوه بر زبانشناسی، وی در رشته الکترونیک و موسیقی نیز تحصیل کرده و صاحب تالیفاتی نیز بود. او نواختن ویولن را نزد آرمیک گورگین تحصیل کرده موسیقی در روسیه آغاز کرد و سپس نزد علینقی وزیری، روح‌الله خالقی، ابوالحسن صبا و محمود تاج بخش ادامه داد.

تاکنون در حدود ۱۵۰ مقاله تخصصی در رشته‌های ادبیات، زبانشناسی و موسیقی در نشریات علمی-پژوهشی از او به چاپ رسیده‌است. از جمله کتاب‌های چاپ شده از وی می‌توان به تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران، چشم انداز موسیقی ایران و آواشناسی فیزیکی زبان فارسی و همچنین تصحیح و تکمیل جلد سوم کتاب ارزشمند سرگذشت موسیقی ایران روح الله خالقی اشاره کرد.

سرانجام ساسان سپنتا  سوم آبان ۱۳۹۳ خورشیدی در ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

برنامه »چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۰ روی موج‌اف ردیف۱۹۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز