معرفی فیلم؛

«نبرد الجزایر» فیلمی که الگویی برای جنگ‌های شهری و چریکی شد

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۳۹۳
«نبرد الجزایر» فیلمی که الگویی برای جنگ‌های شهری و چریکی شد
«نبرد الجزایر» مطرح‌ترین فیلم سینمایی جیلو پونته‌کوروو است.

به گزارش برنا، «نبرد الجزایر» فیلمی به کارگردانی جیلو پونته‌کوروو محصول ۱۹۶۶ بر پایه وقایع رخ‌داده در جنگ الجزایر و نشان‌دهنده وقایعی است که در سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ نیروهای الجزایری برای رهایی از سلطه فرانسه در شمال آفریقا انجام دادند.

نکته جالب توجه درباره «نبرد الجزایر» این است که پونته‌کوروو این فیلم را در همان روزهای جنگ الجزایر ساخته شده است و آن را از این حیث می‌توان یکی از متفاوت‌ترین آثار تاریخ سینما دانست.

به دلیل ماهیت آتش‌افزای این فیلم، اکران این فیلم تا پنج سال در فرانسه ممنوع بود و توسط برخی از مقامات دولتی محکوم گشت. دهه ۶۰ میلادی، دهه رهایی از استعمار در بسیاری از کشورهای جهان بود و بسیاری از این فیلم به عنوان الگویی برای جنگ‌های شهری و چریکی یاد می‌کنند. گفته می‌شود که برخی از گروه‌ها چون یوزپلنگ‌های سیاه و ارتش آزادیخواه ایرلند از برخی از تاکتیک‌های مورد استفاده در این فیلم استفاده کردند.

تاثیر این فیلم آن چنان زیاد بود که به عنوان فیلمی آموزشی برای تیم‌های ضد شورش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلم در سال ۲۰۰۳ در پنتاگون به نمایش در آمد و از تاکتیک‌های آن به عنوان مشکلاتی یاد شد که در جنگ عراق، ارتش آمریکا با آن مواجه می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز