مهدی محبعلی کارگردان نمایش شب جنایتکاران:

روایت خشونت خانوادگی در «شب جنایتکاران»/ اثری که نمایش درمانی است

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۴۵۴
روایت خشونت خانوادگی در «شب جنایتکاران»/ اثری که نمایش درمانی است
مهدی محبعلی با اشاره به ویژگی‌هایی که نمایش «شب جنایتکاران» دارد تأکید کرد که این نمایش روایتگر خشونت خانوادگی است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، مهدی محبعلی کارگردان و تهیه کننده نمایش «شب جنایتکاران» که پیش از اعمال تعطیلی‌های جدید کرونایی تهران در جدول اجرایی پردیس تئاتر شهرزاد قرار گرفته و طبق برنامه‌ریزی انجام شده و در صورت پایان محدودیت‌های کرونایی قرار بود از ۶ مرداد روی صحنه می‌رود، از روز دوازهم مرداد اجرای خود را آغاز می‌کند؛ که درباره وضعیت اجرای این اثر گفت: ما از فروردین سال جاری تمرین‌های نمایش «شب جنایتکاران» را شروع کردیم و برای تولید این نمایش زحمت بسیاری کشیدیم. امیدوارم با پایان محدودیت‌های کرونایی بتوانیم از ۱۲ مرداد نمایش را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببریم.

وی درباره موضوع این اثر نمایشی توضیح داد: نمایشنامه «شب جنایتکاران» را که نوشته خوزه ترایانا است از نسخه انگلیسی ترجمه کردم. این اثر در دهه ۵۰ میلادی و مبتنی بر رفتارهای روان پریشانه نوشته شده و به نوعی به سایکودرام و نمایش درمانی نزدیک است. داستان این نمایش به زندگی ۲ خواهر و یک برادر می‌پردازد که به دنبال قتل والدین خود هستند. این نمایش در تلاش است تا زیرلایه‌های بروز خشونت را در خانواده به عنوان بستر اصلی شکل‌گیری جنایت دنبال کند.

محبعلی ادامه داد: «شب جنایتکاران» عوامل خشونت خانوادگی را بررسی می‌کند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه اجرای «شب جنایتکاران» اقتباسی از نمایشنامه اصلی است و ساختار اثر را تغییر داده‌ایم، یادآور شد: با توجه به فضایی که طی یک سال گذشته در کشور ما وجود داشته و اتفاقات ناگواری که در خصوص جنایت‌های خانوادگی رخ داده، اجرای این اثر قابل تأمل می‌شود.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: تئاتر درمانی می‌تواند خشونت پنهان در خانواده‌ها را به زبان نمایش بیان کند و مخاطب را نسبت به این خشونت آگاه سازد.

شیرین عطاءالهی، محمدرضا حسن زاده، سوگند دیانی، نازی نخجیری در نمایش «شب جنایتکاران» به ایفای نقش می‌پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به مشاور کارگردان: لیلی مهدوی، طراح صحنه: شهاب شریفی، طراح لباس: پانیذ حمیدیان، طراح گریم: مرتضی حیدری آل کثیر، دستیاران کارگردان: نگین لرستانی و پونه شهابی‌نژاد، مدیر تولید: علیرضا عبدالله زاده و طراح پوستر علی مقدم اشاره کرد.

محبعلی پیش از این نمایش‌های «غارنشینان»، «بی‌دیواری»، «پاریس»، «همینه که هست»، «مرگ بازی» و «از دل گندمزاران» را روی صحنه برده است.

منبع: مهر

نظر شما