معرفی کتاب؛

نگاهی متفاوت به نظام توتالیتر در «دکتر ژیواگو»

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۴۵۹
نگاهی متفاوت به نظام توتالیتر در «دکتر ژیواگو»
«دکتر ژیواگو» مطرح‌ترین رمان بوریس پاسترناک نویسنده برنده جایزه نوبل است.

به گزارش برنا، نام کتاب «دکتر ژیواگو» برگرفته از شخصیت اول آن –یک دکتر شاعر– است. کتاب داستان مردی است که عاشق دو زن است و این موضوع همزمان با انقلاب 1917 روسیه و سپس جنگ داخلی ‎ 1918 -1920 این کشور است. درونمایه داستان زندگی مردی است که حوادث بیرونی که از دسترس او خارج هستند مسیر زندگیش را دگرگون می‌سازند.

در سال 1965 دیوید لین از روی این کتاب فیلمی به همین نام ساخت و در سال 2005 هم در روسیه از روی آن یک سریال ساخته شد. نوشتن کتاب در سال 1956 پایان یافت ولی به دلیل مخالفت با سیاست رسمی شوروی در آن سالها اجازه نشر در این کشور را نیافت. در سال 1957 ناشری ایتالیای آن را در ایتالیا چاپ کرد. کتاب عاقبت در سال 1988 در روسیه به چاپ رسید.

“دکتر ژیواگو”، شاهکار “بوریس پاسترناک” برنده جایزه ی ادبی نوبل، یکی از مهمترین بیانیه ها علیه حکومت های توتالیتر، تمامیت خواه و ایدئولوژیک است نام کتاب برگرفته از شخصیت اول آن می باشد که یک دکتر شاعر است. دکتر ژیواگو عاشق دو زن است و این موضوع همزمان با انقلاب 1917 روسیه و سپس جنگ داخلی‎ 1918 -1920این کشور رخ می دهد. درونمایه ی داستان، زندگی مردی است که حوادث بیرونی که از دسترس او خارج هستند مسیر زندگی اش را دگرگون می‌سازند. در پس این عظمت اثر پاسترناک، روایت ویژه ای از عشق و دلبستگی نیز هست. عشقی که وجوه انسانی آن را تا حد جلوه ای آسمانی بر فراز می کشد.

بوریس پاسترناک نوشتن این رمان را در سال ۱۹۱۵ شروع و در سال ۱۹۵۶ به پایان رساند. این رمان سیاسی جایزه نوبل را برای نویسنده به ارمغان آورد.

دیکتاتوری توتالیتر اتحاد جماهیر شوروی و تاثیرش بر زندگی روزمره شهروندان، در این رمان تاریخی سیاسی به خوبی نشان داده شده است. این کتاب از مهم‌ترین کتاب‌ها علیه حکومت‌های توتالیتر، تمامیت‌خواه و ایدئولوژیک است. به همین علت از چاپ این کتاب در روسیه جلوگیری شد. اولین بار در سال ۱۹۵۷ در ایتالیا منتشر شد و عاقبت در سال ۱۹۸۸ با از بین رفتن کمونیسم در روسیه به چاپ رسید.

دیوید لین کارگردان شهیر انگلیسی در سال ۱۹۶۵ فیلم «دکتر ژیواگو» را با اقتباس از این کتاب ساخت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز