یادداشت؛

پایتخت مرغ عزا و عروسی تلویزیون

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۱۲:۰۷:۰۵
کد خبر: ۱۲۱۱۷۰۴
پایتخت مرغ عزا و عروسی تلویزیون
تلویزیون در یک اقدام بی سابقه سریال «پایتخت» را در تعطیلات اخیر چند قسمت، چند قسمت (هر قسمت بیش از 170 دقیقه ) روی آنتن برد.

در اینکه تلویزیون به عنوان صاحب آثار تولیدی اش به لحاظ مادی و معنوی می تواند آثار نمایشی و غیره را با شیوه های مختلف و در زمان ها و مناسبت های متفاوت روی آنتن ببرد حرفی نیست، بارها این اتفاق با آثاری چون سریال «پایتخت»، «مختارنامه» و .... رخ داده است که البته پخش سریال «پایتخت» در مدل جدید، ویژه تعطیلات اخیر کمی متفاوت تر  از همیشه بود اما نکته ای که از این تصمیم سیاست گذاران رسانه ملی نمود پیدا می کند توجه علاقه مخاطبان و سلیقه تماشاگران تلویزیون در مناسبت های ملی و مذهبی است.

حتما سریال «مختارنامه» و سریال «پایتخت» جزو آثار گران بها  و موفق تلویزیون هستند و پر واضح است که در پخش های تکراری نیز مخاطب شان را جلب می کنند اما این دو مجموعه نمایشی تنها آثار دوست داشتنی تلویزیون نیستند که صرفا مدیران در مناسبت های خاص روی آن ها سرمایه گذاری کنند.

اگرچه این دو اثر ویژگی های منحصر به فردی در تولیدات نمایشی تلویزیون دارند اما پر شمار هستند سریال هایی که مردم علاقه مند هستند مجددا آن ها را روی آنتن تلویزیون ببیند و درواقع در تولیدات این رسانه آثار دوست داشتنی بسیاری وجود دارد که بعضا در شبکه آی فیلم و ... پخش می شوند و حتی می توانند در رقابت با آثار تولیدی جدید نیز برنده میدان باشند.

با نگاهی به نحوه انتخاب آثار تأمینی تلویزیون برای مناسبت های خاص به ویژه اعیاد و مناسبت های مذهبی به این نکته می رسیم که گویا نزدیک ترین و قطعی ترین آثار مد نظر سیاست گذاران این بخش می باشد و این تحقیق و بررسی عمق چندانی ندارد.

کارنامه تلویزیون در سال های اخیر اگرچه آثار متوسط و ضعیفی را هم به خود دیده است اما نمی توان فراموش کرد که تا قبل از راه افتادن پلتفرم های شبکه نمایش خانگی پرمخاطب ترین و معتمد ترین رسانه در پخش آثار نمایشی تلویزیون بوده است و در کارنامه بزرگانی چون: حسن فتحی، سیروس مقدم، سعید سلطانی، حسین سهیلی زاده، محمدرضا آهنج، جواد افشار، رضا عطاران، مجید صالحی، محمدحسین لطیفی و.... هم آثاری در ژانر های مختلف بوده است که می تواند بارها مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد.

نکته دیگر اینکه وقتی سریالی در قواره های «پایتخت» تا این اندازه می تواند عصای دست تلویزیون باشد چرا باید تولید فصل های مختلف آن هر بار با حرف و حدیث هایی اتفاق بیفتد .

ساخت سریال «پایتخت» در فصل های متفاوت نشان از جسارت مدیران مختلف در زمان های متفاوت تصدی در رسانه دارد.

در واقع هر اتفاق مهم در هر رسانه محصول یک تفکر، یک جسارت و یک نگاه عمیق به خواسته مردم است با این اوصاف می توان با همین فرمول سال ها تلویزیون را برای تماشاگران پر و پا قرصش نگه داریم. امروز که بسیاری از محصولات تلویزیونی در حوزه کارگردانی و نویسندگی در پلتفرم های شبکه نمایش خانگی مشغول به کار هستند فرصتی است تا به جوان تر ها نیز فرصت عرض اندام بدهیم تا آثار نمایشی با خونی تازه، تفکری نو ، جرأت بیشتر در پرداختن به موضوعات مختلف و... بیایند و مسیری جدید را برای تلویزیون و طرفدارانش مهیا سازند.

فراموش نکنیم هربار تلویزیون آثاری قوی و جذاب و خاص را روی آنتن برده است هیچ رسانه دیگری نتوانسته با جعبه جادویی در دسترس با انواع مخاطب داخلی رقابت نماید.

نظر شما
پرونده ویژه