گزارشی از یک اتفاق عجیب؛

چرا دو سینما در شهر مشهد تخریب شد؟

۱۴۰۰/۰۵/۰۸ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۵۹۵
چرا دو سینما در شهر مشهد تخریب شد؟
چندی پیش در پی انتشار خبری مبنی بر تخریب و تغییر کاربری دو سینمای قدیمی در شهر مشهد بسیاری از کاربران فضای مجازی، علاقه‌مندان به هنر هفتم، سینماگران و هنرمندان به این اتفاق تلخ واکنش نشان دادند و از این اتفاق تلخ ابراز تأسف کردند.

به گزارش خبرنگار برنا، شیوع ویروس کرونا و عدم حمایت‌های لازم از سینماداران باعث شده که در حدود 17 ماه اخیر اخبار تلخی مبنی بر تعدیل نیرو در سینماها، مشکلات اقتصادی بسیاری که برای سینماداران رخ داده، فاصله گرفتن مردم از سینماها و... شنیده شد که با مطرح شدن تعطیلی و تغییر کاربری سالن‌های سینما بغرنج بودن ماجرا بیش از پیش حس شد و قطعاً لازم است با پیگیری این مسئله تا حد امکان مقابل رخ دادن اتفاقاتی اینچنین را گرفت.

با پیگیری‌های صورت گرفته توسط خبرنگار برنا برای روشن شدن مسئله تخریب دو سینمای «آسیا» و «قدس» در شهر مشهد پاسخ‌های ضد و نقیضی مطرح شد که دقیقاً نمی‌توان به نتیجه مشخصی از این ماجرا رسید.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار برنا با چند تن از مسئولان سینمایی استان خراسان رضوی را می‌خوانید:

مدیر کل امور حقوقی و مالکیت فردی حوزه هنری: به جای سینماهای آسیا و قدس 11 سالن در مجتمع مهر کوه‌سنگی تأسیس می‌شود / این اتفاق قطعاً به نفع مردم مشهد است

محمد ملک ثابت مدیر کل  حقوقی و مالکیت فکری حوزه هنری انقلاب اسلامی   با خبرنگار برنا، اظهار داشت: حوزه هنری امین دفتر مقام معظم رهبری در اماکن فرهنگی است که مالکیت بسیاری از آن‌ها به مصادره‌ اماکنی مربوط می‌شود که پیش از انقلاب فعالیت‌هایی مغایر با اخلاق اسلامی و خانواده ایرانی داسته  و در مسیری چند ساله به حوزه هنری واگذارشده .

ملک ثابت خاطرنشان کرد: در سال 1392 مقرر شد که به منظور گسترش فضای فرهنگی انقلاب اسلامی تعدادی از سینماها به حوزه هنری تعلق بگیرد تا این نهادبتواند این مراکز را فعال و احیا کند. در همین سال به پیشنهاد رئیس وقت حوزه هنری برخی سینماها پس از بررسی‌های متعدد در بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد اجرایی فرمان امام و کمیته امداد چندین سینما به حوزه هنری تعلق گرفت.

او افزود: برخی از این سینماها که در شهرهای مختلف وجود داشت مخروبه‌ای بیش نبود و ما با مذاکرات لازم این مکان‌ها را تحویل و برنامه‌هایی برای احیا یا مدیریت داشتیم. بسیاری از این سینماها با توجه به نحوه ساختی که دارند در مکانی احداث شده‌اند که دیگر موقعیت مناسبی برای عبور و مرور ندارند و در محلی از شهر هستند که برای وجود یک سینما مناسب به نظر نمی‌رسد. سال 1392 در شهر مقدس مشهد هم سینماهای قدس، آسیا و استقلال به حوزه هنری تعلق گرفت.

مدیر امور حقوقی حوزه هنری در ادامه گفت: در محل سینما استقلال زمانی که به حوزه هنری تعلق گرفت هیچ بنایی وجود نداشت و فقط یک زمین بود. سینما آسیا که از سال 1372 در اختیار کمیته امداد بود سال 94 که به حوزه هنری تعلق گرفت تنها یک مخروبه بود و همان زمان با توافق کمیته امداد و شهرداری شهر مشهد قرار بود که مجوز ساخت محلی مسکونی تحت پوشش کمیته امداد صادر شود. سینما قدس هم آن زمان یک سینمای نیمه فعال بود که شرایط مطلوبی نداشت.

ملک ثابت خاطرنشان کرد: در تصمیمی که حوزه هنری برای گسترش فضای فرهنگی گرفت قرار شد در طبقه ششم مجتمع تجاری فرهنگی مهر کوه‌سنگی 11 سالن سینمایی احداث شود و بودجه احداث این 11 سالن از منابع مختلف تأمین شد که البته کافی نبود و در نهایت سینما قدس به عنوان ما به ازای بخشی از وجه خرید طبقه ششم مجتمع مهر کوه سنگی به مالک آن داده شد و سینما آسیا را که رو به تخریب بود برای تأمین بودجه لازم به مزایده گذاشتیم. کسانی که سینما آسیا را در سال‌های اخیر دیده‌اند می‌دانند که این سینما ساختمانی مستحکم نداشت و در واقع یک مین فعال در شهر به حساب می‌آمد که رو به انهدام بود. تمام این تصمیمات کاملاً قانونی بود و هیچ تصمیم شخصی گرفته نشده و قطعاً ساخت 11 سالن سینما در مجتمع مهر کوه سنگی اتفاق بسیار خوبی برای جوانان علاقه‌مند به سینمای شهر مشهد رخ داده است.

او افزود: در مجموعه بهمن سبز که متعلق به حوزه هنری است حدود 400 نفر کار می‌کنند که خانواده‌هایشان از این مجموعه ارتزاق می‌کنند و در این مدت که شیوع ویروس کرونا سینماها را تعطیل کرده بود هیچکس سراغی از ما نگرفت اما با وجود تعطیلی سینما، نیروهای ما بیکار نبودند و با افتخار در این دوران تعطیلی سینماها با همت این دوستان سالن‌های ما تقریباً دو برابر شد. در شهر مشهد سینما آفریقا که یک سالن داشت امروز سه سالن دارد و در شهرهایی چون اهواز، سبزوار، آبادان، اصفهان و تبریز و... سالن‌های سینمای بسیاری احداث شد و امروز حدود 200 سالن سینما داریم که پیش از کرونا تعدادشان بسیار کمتر بود. سالن‌هایی که بسیار مدرن هستند و دیگر آن ویژگی‌های فرسوده گذشته در آن‌ها دیده نمی‌شود.

ملک ثابت در پایان گفت: متأسفانه تقارن ریزش ساختمان سینما آسیا و مجوز قانونی که مالک سینما قدس گرفته بود باعث شد تا اظهاراتی خلاف واقعیت بیان شود. اگر دوستان در ادرات مشهد به ما اعلام می‌کردند که این سینما نباید تخریب شود قطعاً ما همکاری می‌کردیم اما اینگونه نیست و این سینما بدون هیچ مشکل قانونی اوارش جمع اوری  شده و در عوض 11 سالن در مجتمع مهر کوه سنگی ساخته می‌شود که به نظر من قطعاً به نفع مردم مشهد و جوانان فرهنگی آن است.

مدیر امور سینمایی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان: حوزه هنری بدون هماهنگی با وزارت ارشاد دست به تخریب دو سینما در مشهد زده است / خبری از سینمای جایگزین نیست

حجت طباطبایی مدیر امور سینمایی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: دو سینمای آسیا و قدس متعلق به حوزه هنری هستند که هر دو به تازگی تخریب شده‌اند. تخریب هر سینما باید با هماهنگی سازمان سینمایی انجام شود و اگر سینمایی تخریب می‌شود باید توسط متولی سینما به همان مقدار سالن با صندلی ساخته شود. متأسفانه دوستان ما در حوزه هنری نه تنها هیچ مکاتبه‌ای با سازمان سینمایی برای تخریب این دو سینما نداشتند بلکه برای توجیه تخریب سینما آسیا تأکید کردند که سینما مهر ساخته می‌شود اما متأسفانه هیچ سینمایی تأسیس نشد.

مدیر امور سینمایی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان تصریح کرد: تأسیس سینما پیگیریهای مختلفی دارد و به عنوان مثال باید در کمیسیون ایمنی این موضوع مطرح شود که این کمیسیون اعضای مختلفی از راه و شهرسازی و اماکن و... دارد که هر کدام نقطه‌نظراتی دارند که به عنوان مثال موضوع پارکینگ مورد نیاز سینما را باید بررسی کنند اما هنوز هیچ اقدامی برای این مسئله صورت نگرفته است و این نشان می‌دهد که اقدامی برای ساخت سینمای جدید صورت نگرفته است. تخریب هر سینما به بهانه نبود ایمنی باید با مطرح شدن این مسئله در کمیسیون ارشاد صورت گیرد اما مسئولان حوزه هنری به هیچ‌وجه این کار را انجام ندادند و به بهانه‌هایی مثل همین مسئله این دو سینما را تخریب کردند.

او افزود: حوزه هنری در پی گفتمان‌سازی موضوعات انقلاب اسلامی است و این اتفاق خیلی خوبی است که حوزه هنری به امر تولید ورود کرده و به قول رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری کارهایی که بخش خصوصی نمی‌تواند در سینما انجام دهد امروز توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌شود.

طباطبایی تصریح کرد: اما سوال من در این بین این است که در تقویت گفتمان انقلاب اسلامی سینماسازی چه نقش و جایگاهی دارد؟ اگر قرار است حوزه هنری به عنوان بخش خصوصی به بحث تولید ورود کند اتفاق بسیار خوبی است اما می‌تواند با تمهیداتی سینماهایش را به بخش خصوصی واگذار کند و در اختیار این بخش قرار دهد تا بخش خصوصی بتواند از آن بهره‌برداری کند. چرا بخش خصوصی باید 50 تا 100 میلیون یک مکان را اجاره کند و بعد که با معضلی چون کرونا مواجه می‌شود نتواند از پس مخارجش بربیاید و آنجا را پس بدهد؟

او افزود: حوزه هنری باید مشخص کند که گفتمان انقلاب اسلامی در سینماسازی چه جایگاهی دارد؟ سینماهایی که ساخته می‌شوند و بعد فیلم‌های ضعیف و سخیفی که بعضاً آثار کمدی هستند را اکران می‌کنند چه ربطی به گفتمان انقلاب اسلامی دارند؟ من پیش از تخریب سینما آسیا به صورت شفاهی پیشنهاد دادم که این سینما موزه سینما در مشهد شود. این دو سینما هویت فرهنگی شهر مشهد هستند و باید این هویت را حفظ می‌کردیم.

طباطبایی در ادامه تأکید کرد: پس از تخریب این سینماها، یکی از هنرمندان پیشکسوت خراسان با من تماس گرفت و تسلیت گفت و من تأکید کردم که به جای آن سینمای مهر تأسیس می‌شود و ایشان در پاسخ به حرف من گفتند که شاید این سینما تأسیس شود اما تکلیف خاطرات من چه می‌شود. ما نمی‌توانیم به بهانه فرسوده بودن دست به تخریب یک مکان فرهنگی تاریخی بزنیم اگر این بهانه منطقی باشد پس می‌توان تخت جمشید و مساجد قدیمی اصفهان را هم تخریب کرد. هر مکان تاریخی و فرهنگی که ایمن نیست باید بهسازی و مرمت شود و نهایتاً در صورت عدم امکان این مکان می‌تواند به موزه تبدیل شود اما تخریب و بعد برج‌سازی را به هیچ‌وجه نمی‌توان قبول کرد. پیشنهاد من به حوزه هنری این است که به جای تلاش برای سینماسازی به تولید توجه کند تا بتواند همان مسئله گفتمان انقلاب اسلامی را با قدرت بیشتری تقویت کند.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان خراسان رضوی: سینما هویزه با اکران فیلم خارجی رکورد فروش در روزهای کرونا را شکست

حسن پهلوانی مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: با توجه به اینکه 5 فیلم در عید نوروز اکران شد و پس از آن هیچ فیلم جدیدی بر پرده سینماها نمایش داده نشد و استقبال از فیلم‌های سینمایی و میزان فروش بلیت در حال حاضر به حداقل رسیده است و با وجود اینکه انتظار داشتیم در عید فطر هم چند فیلم جدید اکران شود متأسفانه این اتفاق رخ نداد و وضعیت به مراتب بدتر از قبل شد.

پهلوانی خاطرنشان کرد: چند روز پیش اکران فیلم‌های خارجی را در مشهد امتحان کردیم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شدیم. روز جمعه سینما هویزه رکورد فروش در روزهای کرونایی را شکست. در این روز نیمی از فروش بلیت مربوط به فیلم‌ خارجی بود و به نظر من می‌شود در این شرایط که صاحبان آثار سینمایی علاقه‌ای به اکران فیلم‌هایشان ندارند می‌شود چراغ سینما را روشن نگاه داشت.

او افزود: فیلمی که اکران کردیم فیلم سینمایی «احضار 3» بود که مجوز آن را از موسسه بهمن سبز گرفته بودیم و واقعاً استقبال بسیار خوبی را شاهد بودیم. به نظر من مشکل امروز سینمای ما کرونا نیست و مشکل اصلی امروز نبود خوراک و فیلمی جدید برای سینماها است. امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به هیچ‌وجه دغدغه ابتلای افراد به کرونا وجود ندارد و مشکل اصلی نبود خوراک برای سینماها است که کسی حاضر نیست فیلمش را در این شرایط اکران کند.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان خراسان رضوی تأکید کرد: مسابقات فوتبال ایران می‌توانست مخاطبان بسیاری به سینماها بیاورد اما پس از درخواست ما برای مجوز اکران از فدراسیون فوتبال صدور مجوز را به پرداخت حق پخش منوط کردند و به همین دلیل مجوز برای دو بازی اول ایران صادر نشد و بعد ما از اماکن استان‌ها اقدام کردیم که مجوزهای لازم صادر شد، بازی سوم در سینماها پخش شد و بازخورد خوبی هم داشتیم اما در نهایت بازی چهارم با وجود اینکه بلیت‌های زیادی فروخته شده بود به دلیل شرایط انتخاباتی کشور مجوز چند ساعت مانده به برگزاری بازی باطل شد.

او در پایان گفت: سالن‌های 2 و 4 سینما هویزه را باز کردیم و پس از استقبال بالا سینما آفریقا هم باز شد و ظرفیت به طول کامل فروش رفت اما متأسفانه به همان دلیل که مطرح کردم اکران بازی‌ها ملغی شد. اکران بازی‌های مهم فوتبال می‌تواند به عنوان یک مسکن برای سینماها در این شرایط عمل کند و امیدوارم مسئولان مربوطه برای انجام این اتفاق اقدام کنند. متأسفانه در حال حاضر سینماگران ترجیح می‌دهند فیلم‌هایشان را پس از پایان شیوع کرونا و تزریق واکسن اکران کنند و به نظرم برای تشویق آن‌ها می‌توان طرح‌هایی را در نظر گرفت که فیلم جدید هم در شرایط حاضر اکران شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز