گزارش هفته؛

تشریح اقدامات و اهداف کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری

۱۴۰۰/۰۵/۰۸ - ۰۰:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۶۲۳
تشریح اقدامات و اهداف کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری
با ظهور رسانه‌های مختلف انحصار تولیدات نمایشی در سینما و تلویزیون شکسته شد و تولیدات نمایشی در قالب فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها، برنامه‌های ترکیبی مختلف و... در رسانه‌های جدید رونق گرفت و به دلایل مختلف اعم از، در دسترس بودن این رسانه، کم بودن محدودیت‌ها، حضور هنرمندان با تجربه و البته شیوع ویروس کرونا در این روزها استقبال خوبی از آثار پخش شده در پلتفرم‌ها و فضای مجازی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار برنا، قطعاً با رونق گرفتن این فضا و افزایش میزان تولیدات، ایجاد یک تشکل صنفی برای تهیه‌کنندگان فعال در این عرصه مسئله‌ای لازم و ضروری بود و به همین دلیل به تازگی کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری با هدف صیانت از این حرفه تشکیل شد که در حال حاضر با گذشت زمانی کوتاه از تأسیس آن با مشخص شدن اعضای هیئت مدیره اقداماتی صورت گرفته است که در گفت‌وگو با رئیس‌هیئت مدیره، مدیر عامل و یکی از اعضای اصلی کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری اولین اقدامات صورت گرفته و اهداف مد نظر کانون را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید:

مهدی فرجی رئیس هیئت مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری: گسترش ارتباط تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذارها بازار گسترده‌تری در این عرصه ایجاد می‌کند / در کنار صیانت از حرفه‌ تهیه‌کنندگی به مشکلات مالیاتی و بیمه اعضا رسیدگی می‌کنیم!

مهدی فرجی تهیه‌کننده تلویزیون و رئیس هیئت مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: ما با معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و موسسه ناجی هنر نشستی داشتیم و در این نشست به تفاهمات خیلی خوبی رسیدیم تا برخی آثار کوتاه و مستندی که همکاران ما تولید می‌کنند با نامه و مجوزی که کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری صادر می‌کند ساخته شوند و کارت‌های اعضای کانون به رسمیت شناخته شوند.

فرجی خاطرنشان کرد: من با آقای احسان قاضی‌زاده عضو شورای نظارت بر صداوسیما و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس جلسه‌ای داشتم که اهداف کانون را تبیین کردم و قرار بر این شد که اعضای هیئت مدیره دیداری با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشته باشند، در بعضی از مصوبات بتوانند به این کانون کمک کنند و در پیگیری‌هایی مثل مالیات و بیمه با کانون همکاری داشته باشند.

او افزود: دیداری با آقای حسن گروسی معاون حقوقی و پارلمانی صداوسیما داشتیم که اهداف کانون، شرایطی که دارد را تبیین و اعضای هیئت مدیره را معرفی کردیم. کانون را یک بازوی همراه با صداوسیما تشریح کردیم که به هیچ‌وجه نقطه مقابل آن به حساب نمی‌آید و از ایشان نیز کمک خواستیم که شرایط دیدارهای بعدی ما را در سازمان صداوسیما فراهم کنند و با توجه به سمتی که دارند برای دستیابی به برخی اهداف ما در مجلس شورای اسلامی ما را همراهی کنند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: دیدار دیگری با رئیس سازمان ملی جوانان هلال احمر داشتیم و به تفاهمات خیلی خوبی با هلال احمر رسیدیم که در زمان برخی از بحران‌ها بتوانیم در هلال احمر اتاق داشته باشیم تا بتوانیم اخبار مربوطه را دنبال کنیم و در تولید برنامه نیز فعال باشیم و شرایط بحران را به تصویر بکشیم. همچنین در حوزه بین‌الملل نیز به تفاهماتی رسیدیم که قرار شد برنامه‌های مستند مربوط به موضوعات هلال احمر را تهیه‌کننده‌های ما تولید کنند.

او افزود: دیدارهای دیگری با مدیر کل امور مالیاتی تهران داشتیم که در بحث‌های مالیاتی به تفاهمات بسیار خوبی رسیدیم و لازم است دیدارهای دیگری با مقام های مالیاتی دیگری داشته باشیم تا بتوانیم به نتایج بهتری برسیم. در مذاکره با مدیر امور مالیاتی در تلاش هستیم تا مشکلاتی ایجاد شده برای برخی تهیه‌کنندگان که با مناسبات تولید آشنا نبودند را حل کنیم. همچنین با وزارت ارشاد نیز مسائلی را دنبال کردیم و طی دیدارهایی که داشتیم این وزارتخانه پذیرفت افرادی که کانون معرفی می‌کند با سوابقی که در سازمان صداوسیما داشته‌اند و بیمه نیستند بتوانند از اعتبارات صندوق بیمه هنرمندان استفاده کنند و از اعضای آن صندوق باشند.

فرجی تصریح کرد: مسائلی که مطرح شد تنها بخشی از فعالیت‌های انجام شده کانون بود و در عین حال در تلاش هستیم تا با مجوزی که کانون ارائه می‌دهد امکان تولید آثار نمایشی برای تهیه‌کنندگان وجود داشته باشد. در واقع ساترا با معرفی تهیه‌کنندگانی که در کانون عضو هستند با آن‌ها همکاری می‌کند. قطعاً تهیه‌کنندگانی که سابقه ندارند و می‌خواهند در پلتفرم‌ها کار کنند باید توسط مرجعی صلاحیت آن‌ها تأیید شود و این مرجع امروز کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری است. در این صورت فردی که تجربه و سابقه کافی ندارد نمی‌تواند به عنوان تهیه‌کننده با پلتفرم‌ها همکاری کند و همانطور که برای تولید آثار سینمایی خانه سینما صلاحیت تهیه‌کننده را تأیید می‌کند در آثار غیر سینمایی این کانون تأیید صلاحیت تهیه‌کنندگان را بر عهده دارد.

او افزود: در این مدت توانستیم برای نخستین‌بار کارت اعضا را صادر کنیم. امروز نزدیک به 400 نفر در کانون  تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری عضو هستند. در عین حال در این مدت کارگروه‌های مختلفی را اعم از کارگروه شورای داوری، شورای راهبردی و... راه‌اندازی کردیم. راه‌اندازی کارگروه آموزش و پژوهش را در دستور کار قرار دادیم تا بتوان از طریق این کارگروه تجربیات افراد پیشکسوت را به جوان‌ترها منتقل کنیم. واحد روابط عمومی را راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم هم روابط عمومی و هم سخنگو داشته باشیم. کارگروه بیمه را تشکیل دادیم تا موضوع بیمه تهیه‌کنندگان را پیگیری کند، کارگروه مالیات را راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر نتیجه‌اش دیدار با مدیران مالیاتی کشور بوده تا بتوانیم مشکلات مالیاتی عوامل را برطرف کنیم. کارگروه عضویت را راه‌اندازی کردیم چرا که عضوگیری تابع شرایط و مقرراتی باید باشد که مسائلی مثل حق عضویت، زمان عضویت، نوع عضویت و ارزیابی سوابق و... در آن مطرح است.

فرجی درباره درجه‌بندی اعضای کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری گفت: با توجه به سوابق اعضا کارگروه عضوگیری مشخص می‌کند که افراد به صورت پیوسته، وابسته یا موفقت باشند. افرادی که بیش از 10 هزار دقیقه تولید برنامه در رزومه خود دارند یا تهیه‌کنندگانی که تولید بیش از چند سریال در رزومه کاری‌شان وجود دارد عضو پیوسته خواهند بود، افرادی که حدود 5هزار دقیقه زمان تولیداتشان است می‌توانند عضو وابسته باشند و باقی افراد از اعضای موقت کانون خواهند بود که هر کدام شرایط خاص خود را دارند اما در بازنگری که توسط هیئت مدیره و کارگروه‌های تخصصی کانون صورت گرفت قرار شد شرایط مشخص شده برای عضویت تغییراتی داشته باشد که شکل عضویت کاملاً حرفه‌ای‌تر، معتبرتر و تا حدی به‌‌روز تر باشد. اینکه ارزیابی‌ها چگونه صورت می‌گیرد و افراد از سطح موقت چگونه به سطح بالاتر می‌آیند نیز مورد بررسی قرار گرفته است که به زودی اعلام خواهد شد.

تهیه‌کننده سریال «نون خ» در ادامه گفت: کارگروه فضای مجازی تشکیل داده‌ایم، کارگروه شبکه نمایش خانگی تشکیل دادیم تا تولیدات خاصی که قرار است برای شبکه نمایش خانگی انجام شود در این کارگروه صورت می‌گیرد. قرار است این کارگروه شرایط را برای تولید فراهم‌تر کند، دیدارهایی با سرمایه‌گذارها داشته باشد و در جذب سرمایه‌گذار و اسپانسر فعالیت داشته باشد. در واقع سعی ما این است که پیوندی بین سرمایه‌گذارها و تهیه‌کننده‌ها ایجاد کند. از آنجایی که تهیه‌کنندگان پیشکسوت و باتجربه در کانون عضویت دارند شناخت کافی از شرایط تولید وجود دارد و طبیعتاً طرح‌هایی به تصویب می‌رسد که در ساترا نیز با هیچ مشکلی مواجه نشود. قطعاً گسترده شدن ارتباط تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذارها در این کانون می‌تواند بازار گسترده‌تری در شبکه نمایش خانگی به وجود آورد. امروز تهیه‌کننده‌هایی هستند که مدت‌هاست فیلمنامه خوبی دارند اما دسترسی به سرمایه‌گذار ندارند و دغدغه ما در کانون دقیقاً همین مسئله است که فضایی برای فعالیت این افراد ایجاد کنیم. اگر بشود چنین شرایطی فراهم کرد قطعاً اقدام بزرگی صورت گرفته و از آن‌جا که پیش‌بینی ما این است که شبکه نمایش خانگی در سال‌های آتی بازار بسیار بزرگی را ایجاد خواهد کرد و گسترده‌تر خواهد شد تلاش ما این است که بتوانیم تهیه‌کنندگان عضو کانون را از این بازار کار بهره‌مند کنیم.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره لزوم تشکیل کانون تهیه‌کنندگان گفت: امروز شرایط کار با پنج سال قبل تفاوت‌های بسیاری دارد. بازاری در کشور ما به وجود آمده که قبلاً وجود نداشته است. شبکه نمایش خانگی، تولیدات مشترک بین‌المللی، تولیدات فضای مجازی و بخش‌های اینترنتی بازار کار گسترده‌ای را ایجاد کرده‌اند. هیچ یک از این رسانه‌ها مربوط به سینما نیستند و نمی‌توان سازمان سینمایی یا خانه سینما را متولی آن دانست بنابراین تشکیل کانون یک الزام جدی بود چرا که در کنار صیانت از حرفه تهیه‌کنندگی به دلیل جدید بودن این فضاها ممکن بود بسیاری از تهیه‌کننده‌ها برای فعالیت در این عرصه‌ها دچار مشکل شوند (که البته همین امروز هم برخی افراد دچار مشکل شده‌اند و معضلاتی مثل مشکلات مالیاتی، بیمه و... به وجود آمده است) که یک تشکیلات صنفی می‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند. پیش‌تر که این فضا ایجا نشده بود قطعاً نیازی به تشکیل کانون احساس نمی‌شد اما امروز که ایجاد این شرایط تفاوت‌های بسیاری نسبت به گذشته به وجود آورده طبیعتاً تشکیل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری الزامی جدی دارد. این تشکل‌ها در همه جای دنیا وجود دارد، در کشور ما نیز اتفاق تازه‌ای به حساب نمی‌آید چرا که برای سینما این تشکل وجود داشته اما این بازار کار بسیار وسیع‌تر از سینما را که مسئولیتش با سینما نیست، نباید نادیده می‌گرفتیم.

رئیس هیئت مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری درباره انتشار اساسنامه‌ این کانون گفت: ما اساسنامه‌ای تنظیم کرده‌ایم که در آن وظایف هیئت مدیره، اعضا و کارگروه‌ها مطرح شده اما این اساسنامه و مسائلی که مطرح شده در آن کافی نیست، نقایصی نیز وجود دارد که باید بررسی شود و بعد به تصویب مجمع عمومی کانون برسد. بررسی تغییرات در اساسنامه شروع شده، در کارگروه‌ها و شورا راهبری مورد بررسی قرار گرفته و احتمالاً با تغییراتی به رای مجمع عمومی گذاشته می‌شود که اگر این مجمع به اساسنامه رای داد، طبیعتاً به عنوان اساسنامه جدید به کار گرفته می‌شود.

او افزود: کارت اعضای کانون برای افراد علاوه بر مزایایی که دارد همانند یک کارت شناسایی است، به زودی سایتی راه‌اندازی خواهد شد که اطلاعات اعضا در آن بازگذاری شده و با کارت هوشمندی که در اختیار اعضا قرار دارد هر جا اطلاعات کارت را وارد سیستم کنند سوابق و اطلاعات تهیه‌کننده در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

این تهیه‌کننده درباره سازماندهی دستمزدها در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون گفت: صنوف در همه جای دنیا سازماندهی دستمزدها را انجام می‌دهند و اگر یک تهیه‌کننده بخواهد با چند سیاهی لشگر کار کند کاملاً مشخص است که باید به این افراد چه دستمزدی داده شود، ساعت کار مشخص شده و هیچ مسئله نامشخصی وجود ندارد. در کشور ما متأسفانه در این مورد هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده‌ایم و سازماندهی درست را شاهد نبودیم. یکی از دلایل مهم این اتفاق این است که منافع بخش زیادی از افراد فعال در این حوزه به همین موضوع بستگی دارد که جلوی سازماندهی دستمزدها و شفاف‌سازی کاملاً گرفته شود. در کشور ما شورای کار هر ساله میزان حداقل دستمزد را مشخص می‌کند اما این تعیین دستمزد تنها برای یک سری مشاغل وجود دارد و برای بسیاری از مشاغل چنین شفافیتی وجود ندارد. در سینما و تلویزیون مشکل دستمزدها بیشتر مربوط به بازیگران است که مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند و من به شخصه وقتی در تلویزیون فعال بودم هم فکر می‌کردم این اتفاق باید رخ دهد، معتقد بودم که ما باید مرکز تعیین صلاحیت حرفه‌ای به وجود بیاوریم تا هم رتبه آدم‌ها معلوم شود و هم بر همان اساس دستمزدها مشخص شود. این یکی از آرزوهایی است که من به شخصه دارم و تلاشمان هم بر این است که حتماً این موضوع را دنبال کنیم و البته بدیهی است که حل این مشکل نیاز به تعاملی بین اهالی سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی دارد که امیدوارم این تعامل جدی و ضروری به وجود آید چرا که با همت کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری به تنهایی نمی‌توان به نتیجه‌بخش بودن این موضوع امیدوار بود.

فرشاد صادقی مدیرعامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری: اعضای کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری انحصاراً تهیه‌کنندگان تهران یا صداوسیما نیستند / نگاه جدی کانون به بحث آموزش و پژوهش

فرشاد صادقی مدیر عامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری با اشاره به اینکه کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری تنها محدود به تهیه‌کنندگان فعال در صداوسیما یا تهران نمی‌شود تأکید کرد که یکی از برنامه‌های اصلی کانون برای صیانت از حرفه تهیه‌کنندگی مبحث آموزش و پژوهش است.

فرشاد صادقی مدیرعامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری  اظهار داشت: پس از اینکه تهیه‌کنندگان سازمان صداوسیما و تهیه‌کنندگان خارج از سازمان صداوسیما مثل تهیه‌کنندگان پلتفرم‌ها، آی‌پی‌تی‌وی‌ها، فضای مجازی و... جایگاه نداشتند قرار بر این شد که کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری تشکیل شود تا این تهیه‌کنندگان بتوانند تحت حمایت این کانون فعالیت‌های خود را انجام دهند. کانون با این فرضیه شکل گرفت، در ابتدای راه با تعداد اندکی از تهیه‌کنندگان فعالیت خود را آغاز کرد و امروز حدود 350 عضو دارد و مدت‌ها است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

صادقی خاطرنشان کرد: این کانون شاید از کارکرد صرفاً یک تشکل صنفی خارج شده باشد و در واقع فعالیت‌‌هایش را گسترده‌تر کرده باشد. تهیه‌کنندگان سازمان صداوسیما برنامه‌سازان باتجربه‌ای هستند که همه آن‌ها هم بازنشسته نشده‌اند، خیلی‌ها همچنان فعال هستند، بسیاری بیرون از سازمان فعالیت می‌کنند و ما با اهداف صیانت از این حرفه این کانون را تشکیل دادیم.

او افزود: یکی از اقدامات اصلی ما به بحث رفاهی تهیه‌کنندگان برمی‌گردد، ما بیمه برخی از تهیه‌کنندگان را که هنوز بیمه نشده بودند را از طریق رایزنی‌های صورت گرفته و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملیاتی کردیم. بخشی از این ماجرا به بیمه و مالیات بخش برنامه‌سازی مربوط می‌شود که در این زمینه نیز مذاکراتی انجام داده‌ایم. بیشترین تمرکز ما در حال حاضر بر این است که موانع قانونی که برای حل برخی مشکلات وجود دارد را حل کنیم تا به راه‌حل‌های بنیادی در حوزه بیمه و مالیات تهیه‌کنندگان غیر سینمایی برسیم و این مشکل را حل کنیم.

صادقی تأکید کرد: فعالیت‌های دیگری نیز انجام شده است؛ ثبت آموزشگاه‌ها و ثبت مجله الکترونیکی از جمله این فعالیت‌ها هستند. دیدارهایی با مسئولان رده بالا از جمله مسئولان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعیت هلال احمر، ناجی هنر و مدیر کل مالیاتی بخش‌های مرتبط داشتیم تا بتوانیم اهداف مدنظر کانون را به صورت کاملاً قانونی به نتیجه برسانیم. بالتبع بخشی از فعالیت‌های ما هم به کار تشکیلاتی مربوط می‌شود، به طوری که سیستم سازمانی کانون شکل گرفت، به تبع آن شورای راهبردی کانون را تشکیل دادیم، شورای داوری و واحد روابط عمومی نیز از جمله آن‌ها بود.

او افزود: علاوه بر این 8 گروه تشکیل دادیم که فعالیت‌های کانون را به شکل تخصصی پیگیری کنند. کارگروه‌ آموزش و پژوهش، کارگروه بین‌الملل و جشنواره، بیمه، مالیات، عضویت، پشتیبانی رفاهی، فضای مجازی داریم و کارگروه شبکه نمایش خانگی نیز به تازگی تأسیس شده که هنوز کار خود را به صورت کامل آغاز نکرده و در واقع آخرین کارگروهی است که تشکیل شده و کارش به تازگی شروع شده است.

صادقی درباره کارگروه آموزش گفت: بخش کمی از آموزش ما به آموزش داخلی برمی‌گردد و تهیه‌کنندگان جوانتری که عضو هستند در این کارگروه به صورت حرفه‌ای آموزش می‌بینند و در این کارگروه نیازهای اولیه‌ به نیازهای حرفه‌ای تبدیل می‌شود و در واقع تهیه‌کنندگانی که آموزش‌های ابتدایی دیده‌اند یا تجربیاتی در حوزه تولید کسب کرده‌اند با آموزش تخصصی در این کارگروه به تهیه‌کنندگان حرفه‌ای تبدیل می‌شوند. بخش دوم آموزش ما شامل آموزشگاهی می‌شود که با همین نیت تأسیس شده است که نیروی‌های بالقوه بیرونی را آموزش می‌دهد و این آموزش شامل بازیگری، کارگردانی و سایر رشته‌ها می‌شود.

این تهیه‌کننده درباره شرایط عضویت در کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری گفت: تهیه‌کنندگان ما رزومه حرفه‌ای کار تهیه‌کنندگی را بر اساس معیاری که اساسنامه مشخص کرده، باید داشته باشند. به عنوان مثال میزان تولیدات یک تهیه‌کننده در حوزه‌های مختلف مثل مستند یا برنامه‌سازی به تفکیک در اساسنامه مطرح شده است و افراد بر اساس آن می‌توانند در کانون عضو شوند. پارامترهایی را کارگروه عضویت تعیین کرده است که این پارامترها در واقع منجر به عضویت خواهند شد ولی مهم‌ترین آن این است که افراد الزاماً کار تهیه‌کنندگی کرده باشند. اعضا می‌توانند از کل کشور باشند و الزاماً تنها مربوط به تهران نمی‌شود، اعضا انحصارا تهیه‌کنندگان سازمان صداوسیما نیستند و همه تهیه‌کنندگان برنامه‌سازی که برنامه‌سازی استاندارد کرده باشند می‌توانند پس از مقیاس‌سنجی به عضویت کانون در بیایند.

صادقی درباره ایجاد امنیت شغلی توسط کانون برای تهیه‌کنندگان گفت: کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در حال حاضر ضمانت اجرایی برای ایجاد شغل ندارد. ما در حقیقت برای صیانت از شغل فعالیت می‌کنیم و امنیت شغلی برای جایگاهی است که شغل را ایجاد کرده و برای آن باید امنیت ایجاد کند. ما کارهایی در جهت برنامه‌سازی اعضا با تفاهم‌نامه‌هایی مشخص انجام می‌دهیم. به عنوان مثال اگر ما به توافق برنامه‌سازی برای هلال احمر رسیدیم یا این توافق را با سازمان‌هایی دیگر داشتیم این کار را بین اعضای کانون تقسیم می‌کنیم. علاوه بر این تلاش‌هایی برای انجام این کار انجام داشته‌ایم که متولیان صدور مجوز برای تولید اثر را مجاب کنیم که کانون را به عنوان مرجعیتی برای صدور مجوز تهیه‌کنندگی به رسمیت بشناسند و بتوانیم کسانی که عضو کانون هستند را برای صدور مجوز برنامه‌سازی معرفی کنیم.

او افزود: در یکی از پلتفرم‌ها شاهد ساخت یک برنامه ترکیبی هستیم که انحصاراً تولید این برنامه‌ها تخصص تهیه‌کنندگان عضو در کانون است و به زودی با این شرایط که پلتفرم‌ها کانون را به عنوان مرجعی برای معرفی تهیه‌کننده‌ها بدانند تنها افرادی می‌توانند تولید این آثار را بر عهده بگیرند که اعضای کانون هستند.

صادقی درباره برگزاری جشن و جشنواره توسط کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری گفت: یکی از برنامه‌های ما که در اساسنامه فعلی نیز مطرح شده، این است که کانون هر سال جشنواره‌ای برگزار کند. برگزاری جشنوا‌ره‌های ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مستند، انیمیشن و نمایش خانگی در دستور کار کانون قرار دارد و این کار قطعاً اتفاق می‌افتد تا دوستانی که عضو کانون هستند بتوانند با محصولاتی که در یک سال تولید کرده‌اند در جشنواره حضور داشته باشند. ایده ما این است که حتی این جشنواره را بین‌المللی کنیم تا از کشورهایی با اشتراکات فرهنگی محصولاتی برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل بیاید. البته برگزاری جشنواره در محوریت امسال ما نیست ولی قطعاً در سال‌های آینده برگزاری جشنواره را نیز در دستور کار قرار می‌دهیم.

مدیرعامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری درباره وجه تمایز این کانون با صنوف و اتحادیه‌های مشابه گفت: اتحادیه شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران را نباید با این کانون اشتباه بگیریم و یکسان بدانیم. در این اتحادیه شرکت‌های فیلمسازی عضو هستند و هیچ ارتباطی با تهیه‌کنندگان ندارد. من غیر از این اتحادیه که شاید برخی افراد تشابهاتی در آن با کانون ببینند، تشکل دیگری را نمی‌شناسم.

صادقی درباره محدودیت‌های قانونی که برای صنوف در جهت حل مشکلات مالیاتی و بیمه اعضا وجود دارد، گفت: حل این مشکلات و رسیدگی به این مسائل توسط کانون به همکاری نهادها و سازمان‌های مربوطه وابسته است. در حال حاضر در بحث بیمه به نتیجه رسیده‌ایم و افرادی که در کانون عضو هستند قطعاً بیمه می‌شوند و افرادی که در بیمه‌شان مشکلی وجود دارد نیز مشکل را این کانون حل می‌کند. برای ما تفاوتی ندارد که افراد در صداوسیما فعال باشند یا در رسانه‌های دیگر فعالیتشان را ادامه دهند، قطعاً اعضایی که بیمه نیستند با مساعدتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ما داشته از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه خواهند شد. البته قطعاً مشکلات ریشه‌ای در بحث بیمه هنرمندان وجود دارد که ما برای حل آن نیز گفت‌وگوها و مذاکرات اولیه را انجام داده‌ایم.

سعید ابوطالب: کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری باید VOD و شهرک سینمایی داشته باشد / کانون رقیب تلویزیون و VODها نیست

سعید ابوطالب تهیه‌کننده تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و از اعضای کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره تأسیس این کانون گفت: ایده اینکه برای تهیه‌کنندگان غیر سینمایی کانونی تشکیل شود قبلاً هم مطرح بوده و حتی برخی از دوستان تهیه‌کننده فعالیت‌هایی داشته‌اند و مجامعی به ثبت رسانده بودند اما موضوع مورد نظر این دوستان در حد موضوعات خردی مثل بیمه و مالیات محدود میشده اما این بار با تأسیس کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری قرار بر این شد با توجه به اهمیت سمت تهیه‌کنندگی در این عرصه و پر رنگ‌تر شدن تولیدات خارج از مدیوم سینما که در همه جای دنیا رخ داده و سینما کم‌کم جای خود را به پلتفرم‌ها می‌دهد تصمیم به تشکیل کانونی با اهدافی بزرگ‌تر گرفتیم.

ابوطالب خاطرنشان کرد: امروز آثار بسیاری در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند که نه می‌توان آن‌ها را آثار سینمایی دانست نه آثاری مربوط به تلویزیون، پس ما با یک پدیده جدید روبرو هستیم و باید صنفی داشته باشیم که نگاهی به آینده دارد و می‌تواند از تجربه طولانی مدت افراد فعال در صداوسیما و بیرون از سازمان صداوسیما استفاده کند. بسیاری از تهیه‌کنندگان دیگر نمی‌توانند با تلویزیون کار کنند چرا که تلویزیون محدود است یا از این سازمان بازنشسته شده‌اند و می‌خواهند در بستر بزرگی که فراهم شده‌ است فعال باشند.

او افزود: ما اگر بخواهیم فیلمسازی را صنعتی کنیم که یک نیاز فرهنگی و اقتصادی است باید صنفی داشته باشیم که بتواند نگاهی جدی به آینده داشته و بتواند تولید داشته باشد و برای این موضوع برنامه‌ریزی کند. طبیعتاً برنامه‌ریزی‌های ما نباید تنها محدود به تولیدات داخلی شود و باید نگاهی به همکاری با کشورهای همسایه داشته باشیم و این بازار را گسترش دهیم.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: هیئت مدیره علاوه بر این افق‌هایی که در نظر گرفته کارگروه‌هایی برای رسیدگی به مسائل مالیاتی، امور رفاهی، بازنشستگان، بیمه اعضا تشکیل داده است که لازمه فعالیت‌های صنفی است. ما برای انبوه تهیه‌کنندگان که در حال حاضر حدود 400 نفر هستند و همه از افراد کارکشته و کارشناس هستند که البته مربوط به تهیه‌کنندگان سینما نمی‌شود. در این عرصه بازار بزرگی هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور وجود دارد که باید برای این بازار بزرگ برنامه‌ریزی کنیم. هیئت مدیره برای این کار برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیاری دارد.

تهیه‌کننده مجموعه «شب‌های مافیا» اظهار داشت: در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت برای سال 1400 تا 1402 امیدواریم اتفاقات بزرگی رخ دهد. در همین چند ماه نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. به اعتقاد من کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری باید VOD، شهرک سینمایی، ده‌ها استودیو و ساختار منسجم اداری داشته باشد تا بتواند به همه مسائل تهیه‌کنندگان تحت پوشش خود رسیدگی کند. کار ما کاملاً صنفی است و فعالیت سیاسی هیچ ارتباطی با فعالیت‌های این کانون ندارد. ما به هیچ‌وجه رقیب تلویزیون یا VODها نیستیم، ما در واقع عنصر اصلی یعنی نیروی انسانی هستیم. بسیاری از مراکز سرمایه و امکانات فنی دارند اما از این امکانات و سرمایه محصولی ساخته نمی‌شود و برای تولید اثر به نیروی انسانی نیاز دارند و از طرفی اعضای کانون از تهیه‌کنندگان قدیمی هستند و ممیزی‌ها، شرایط تلویزیون و هنجارهای اجتماعی را می‌شناسند و در تولید اثر به شکلی عمل می‌کنند که سرمایه‌گذار و دیگر عوامل با مشکلی روبرو نمی‌شوند و می‌توانند به راحتی به اعضای کانون اعتماد کنند.

او افزود: اگر انسجام لازم در کانون وجود داشته باشد و در واقع درگیر مسائل حاشیه‌ای و کوچک نشویم نتایج روشنی را در همین سال 1400 می‌بینیم و امیدوارم که این اتفاق رخ دهد.

این تهیه‌کننده درباره تأسیس VOD کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری گفت: هیئت مدیره اقدامات ابتدایی را انجام داده، با سازمان‌های مربوطه وارد مذاکره شده است. اولین اقدام بِرَندسازی است که در همین چند ماه این کار انجام شده و بسیاری از نهادها و سازمان‌ها کانون تهیه‌کنندگان را به رسمیت می‌شناسند. مجله الکترونیکی درخواست داده شده و امروز کانون صاحب یک مجله الکترونیکی است. حتی برای داشتن شهرک سینمایی مذاکراتی صورت گرفته و امکاناتی در اختیار کانون قرار داده شده است؛ لازم نیست ما شهرک سینمایی بخریم، در این کشور فضای لازم وجود دارد، سازمان‌های مرتبط بسیاری هستند که تمایل به ساخت فیلم دارند و با ما همکاری‌های لازم را داشته و خواهند داشت. نیروی انتظامی، هلال احمر، ساترا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و... از جمله نهادهایی هستند که با ما همکاری داشته‌اند. قرار بود در مجمع عمومی اطلاعاتی داده شود که البته من خواهش کردم صبر کنیم تا وعده ندهیم و آنچه که اتفاق رخ داده را گزارش دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز