در رادیو فرهنگ؛

مستندی از چاله های کیهانی و آینده خورشید و زمین در «مستند فرهنگ»

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۱۱:۲۸:۵۴
کد خبر: ۱۲۱۲۶۵۹
«مستند فرهنگ»‌ چهارشنبه ۶ مرداد به موضوع سیاهچاله های کیهانی و شناخت بیشتر خورشید و آینده زمین اختصاص دارد .

به گزارش برنا؛ مستند فرهنگ امروز  به چگونگی تشکیل سیاهچاله های کیهانی و شناخت بیشتر خورشید و آینده زمین می پردازد.

سیاه‌چاله‌ها مکان‌هایی از فضا هستند که در آنجا کشش‌های گرانشی بسیار زیاد است به طوری که حتی نورها هم نمی‌توانند از آن عبور کنند. از آنجایی که هیچ نوری از این سیاه‌چاله‌ها عبور نمی‌کند، نمی‌توان آنها را مشاهده کرد و به صورت نامرئی وجود دارند. به همین دلیل تنها تلسکوپ‌های فضایی با ابزارهای خاص خود می‌توانند به کشف و پیدا کردن این سیاه‌چاله‌ها کمک کنند.

در کهکشان راه شیری نیز سیاه‌چاله‌هایی وجود دارد که هزاران سال نوری از زمین فاصله دارند.

نقشه جدید کهکشان راه شیری که از سوی رصدخانه ملی نجوم ژاپن ایجاد شده است، نشان می‌دهد زمین با سرعت بیشتری در حال حرکت است و از سوی دیگر ۲ هزار سال نوری به سیاه چاله بزرگ در مرکز کهکشان راه شیری نزدیک تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد.

برخی از سیاهچاله‌ها زمانی پدید می‌آیند که یک ستارۀ بسیار بزرگ همه‌ی سوختش را بسوزاند و در پایان زندگی، بخش‌های بیرونی پیکره‌اش را در انفجاری سهمگین به نام ابرنواختر به فضا پرتاب کند. سپس، آنچه از این ستاره می‌ماند در اثر گرانش خودش می‌رُمبد و تا جایی به این رمبش ادامه می‌دهد تا به جرمی فراچگال به نام سیاهچاله تبدیل شود و عده ای چنین سرنوشتی برای  خورشید متصورند که در این مستند به سوالات شکل گرفته در ذهن بشر پیرامون آینده زمین و خورشید و فرایند شکل گیری چاله های کیهانی پاسخ داده می شود.

مستند فرهنگ را ساعت ۱۵:۳۰ از گروه تولید و‌ تامین رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز