معرفی کتاب؛

«فوتبال علیه دشمن» کتابی درباره تأثیرات اجتماعی و سیاسی فوتبال

۱۴۰۰/۰۵/۱۰ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۴۰۵
«فوتبال علیه دشمن» کتابی درباره تأثیرات اجتماعی و سیاسی فوتبال
«فوتبال علیه دشمن» کتابی خواندنی از سیمون کوپر است که به تأثیرات اجتماعی و سیاسی فوتبال در سرزمین‌های مختلف می‌پردازد.

به گزارش برنا، فوتبال چیزی بسیار بیشتر از محبوب ترین بازی جهان است. فوتبال برای میلیون ها نفر در سراسر جهان مسئله ی مرگ و زندگی است . چیزی مانند یک زبان بین المللی.

سیمون کوپر به بیست و دو کشور سفر کرد تا بتواند تأثیرات گاه عجیب و غریب فوتبال را در سیاست و فرهنگ کشف کند. در همان زمان او تلاش کرد تا کشف کند چه چیزی باعث می شود کشورهای مختلف یک بازی ساده را با متفاوت با یکدیگر انجام دهند.

کوپر در این راه با هواداران قابل توجهی ملاقات می کند، از برلین شرقی که توسط Stasi به دلیل حمایت از تیم محلی خود تحت تعقیب قرار گرفته است ، تا آرژانتین با دیدگاه های مخصوص خودش در مورد تاکتیک ها. او همچنین تقاطع ترسناک بین فوتبال و سیاست ، به ویژه در پی حملات 9-11 ، که فوتبال به وسواس اسامه بن لادن تبدیل می شود ، روشن می کند. نتیجه ی تمام این پژوهش ها ، ملاقات ها و تحلیل ها یکی از تحسین برانگیزترین کتب در جهان در مورد بازی و یک مطالعه حیرت انگیز در مورد فوتبال و جایگاه آن در جهان است.

کوپر در کتاب فوتبال علیه دشمن با دیدی اجتماعی ، جامعه شناختی و سیاسی به این بازی محبوب در سراسر دنیا نگاه می کند و خواندنش برای هر دو طیف علاقه مندان به فوتبال و نیز علاقه مندان به مسائل سیاسی و جامعه شناسی می تواند جذاب باشد.

کتاب «فوتبال علیه دشمن» در مورد اثرات اجتماعی و سیاسی فوتبال در سرزمین های مختلف است. از یک بعد فوتبال شاید فقط یک ورزش باشه ولی از سوی دیگه می دونیم پر طرف دارترین ورزش دنیاست و واقعا در پدیده های سیاسی و اجتماعی نقش داره. در پشت جلد این کتاب آورده شده: فوتبال چیزی فراتر از محبوب‌ترین بازی جهان است. برای میلیون‌ها نفر فوتبال حکم مرگ و زندگی را دارد و یک زبان بین المللی است. فوتبال به تعبیر پله «بازی زیبایی» است که جنگ‌ها را آغاز می‌کند و به پایان می‌رساند، جرقه‌ی انقلاب‌ها را زده و خیلی از دیکتاتورها را هم در قدرت نگه داشته است.

عادل فردوسی‌پور مجری و گزارشگر فوتبال تلویزیون این کتاب را ترجمه کرده است.

بخش‌هایی از کتاب:

کسی نمی داند تعداد طرف داران فوتبال چه قدر است. در کتابچه ی جام جهانی ۱۹۹۴ امریکا ادعا شد که ۲۵۶ میلیارد بیننده ی تلویزیونی (پنج برابر جمعیت جهان)جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا را تماشا کرده و تعداد بینندگان جام جهانی امریکا ۳۱ میلیارد نفر تخمین زده شد. این رقم ها شاید بی معنا به نظر برسد. در همه ی جام های جهانی اخیر می توانید چنین ارقامی با میلیاردها اختلاف ببینید. در همان کتابچه ادعا شده سمبل جام جهانی (سگ مهاجم) تا پایان ۱۹۹۴ یک تریلیون مرتبه دیده می شود. دقیقا یک تریلیون؟ آیا مطمئن هستند؟

وقتی یک بازی برای میلیاردها نفر اهمیت پیدا می کند، دیگر نباید فقط یک بازی تلقی شود. فوتبال هیچ وقت فقط فوتبال نیست: این ورزش جنگ به وجود می آورد، انقلاب می کند و موردتوجه مافیاها و دیکتاتورهاست. در ابتدای نوشتن این کتاب، افکار مبهمی درباره ی نتیجه ی کار داشتم. می دانستم موقع بازی سلتیک با رنجرز در گلاسگو، وضعیت اولستر متشنج می شود، نصف جمعیت هلند پس از پیروزی شان مقابل آلمان در جام ملت های ۱۹۸۸ برای جشن و پایکوبی به خیابان ها ریختند.

آن زمان اولین سوالم این بود که چگونه فوتبال روی حیات یک کشور تأثیر می گذارد. و سوال دوم این که حیات یک کشور چگونه روی فوتبال تأثیر می گذارد. به بیان دیگر چه چیز باعث می شود برزیل، برزیلی بازی کند، انگلیس، انگلیسی و هلند، هلندی؟ میشل پلاتینی در مصاحبه با مجله ی قدیمی اکیپ گفته بود:«یک تیم فوتبال نمایشگر نوع زندگی و فرهنگ یک کشور است.» آیا این گونه است؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز