در گفت و گو با رادیو ترکی استانبولی معاونت برون مرزی تصریح شد؛

مداخلات ترکیه در امور قبرس

۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۱۴:۳۳:۴۹
کد خبر: ۱۲۱۵۳۵۰
مداخلات ترکیه در امور قبرس
تنش‌ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا همچنان ابعاد گسترده تری به خود می‌گیرد. ترکیه به تازگی اعلام کرده که مقام‎ های قبرس ترک نشین، قصد بازگشایی منطقه «واروشا» که به «شهر ارواح» معروف است را دارند. این تصمیم با واکنش شدید قبرس یونانی مواجه شده و بر دامنه تنش‌ها میان ترکیه و اروپا افزوده است. اخیرا نیز شورای امنیت سازمان ملل به شدت این تصمیم را محکوم کرده و خواستار بازگشت فوری ترکیه و قبرس ترک نشین از آن شد. اتحادیه اروپا نیز خواستار عدم دخالت ترکیه در امور قبرس شده است.

به گزارش برنا، «احسان کاچار» کارشناس مسائل سیاسی از ترکیه در رابطه با تحولات قبرس و واکنش های مقامات ترکیه ای و اروپایی اظهار کرد: ترکیه در سال های اخیر حرکت مستقل تری نسبت به گذشته در قبال مسئله قبرس داشته است. در این بین تصمیمات سازمان ملل نیز برای ترکیه بی اهمیت بوده است. البته پیش تر در سال های گذشته ترکیه نیز در قبال تصمیم سازمان ملل برای ایجاد ساختاری فدراتیو در قبرس خوش بینانه رفتار کرده بود. ولی در سال های اخیر رویکردی متفاوت در پیش گرفته و خواستار استقلال و به رسمیت شناخته شدن جمهوری قبرس بوده است.  در قبال این موضع کشورهای اروپایی و حتی آمریکا نیزعدم همراهی خود با ترکیه در این سیاست را اعلام داشته و فشارهای هرچه بیشتری علیه ترکیه را اعمال کردند.

این کارشناس رادیو ترکی استانبولی با اشاره به اینکه  راهکار مقبول تر در عرصه جهانی برای بحران قبرس ایجاد ساختاری فدراتیو در این جزیره است اظهار کرد: ترکیه در سال های اخیر برای به رسمیت شناخته شدن قبرس شمالی به عنوان کشوری مستقل تاکید داشته است. این سیاست به خصوص در یک سال اخیر پس از روی کار آمدن «ارسین تاتار» در قبرس شمالی تقویت شده است. چرا که ارسین تاتار شخصی نزدیک به ترکیه است و سیاست های استقلال طلبانه ترکیه را حمایت می کند. از طرفی می توان گفت ترکیه به دنبال گرفتن نبض و امتحان کردن طرف های اروپایی و حتی روسیه در این رابطه است. ترکیه در حال برانداز کردن وضعیت فعلی است تا بتواند جزیره راهبردی قبرس را برای خود حفظ کند.

احسان کاچار با تاکید بر این نکته که این حرکت آنکارا نتیجه مطلوب را برای دولت آنکارا نداشته است گفت: دولت های غربی و آمریکا اقبالی به این سیاست ترکیه نشان ندادند. در حقیقت آنها به هیچ وجه خواستار ایجاد دو کشور در جزیره قبرس نیستند. به خصوص آنکه ترکیه در سال های اخیر سیاست های مستقل از غرب را سرلوحه خود قرار داده و غربی هانمی خواهند قدرت منطقه ای ترکیه بیش از این با در اختیار گرفتن جزیره قبرس افزایش یابد.

علاقمندان و پژوهشگران موضوعات سیاسی و حوزه بین الملل می توانند متن کامل این گفت و گو همراه با تحلیل ها و تفسیرهای بیشتری از اخبار و تحولات منطقه ای و فرامنطقه ای را در سایت رادیو ترکی استانبولی به آدرس www.parstoday.com/tr مراجعه و مطالعه کنند.

نظر شما