در رادیو فرهنگ؛

یادی از دکتر علی اشرف صادقی در «چراغداران»

۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - ۰۹:۳۱:۵۳
کد خبر: ۱۲۱۵۵۶۸
یادی از  دکتر علی اشرف صادقی در «چراغداران»
برنامه مستند رادیویی «چراغداران» چهارشنبه ۱۳ مرداد به معرفی « دکتر علی اشرف صادقی» زبان‌شناس ایرانی اختصاص دارد.

به گزارش برنا؛ در برنامه «چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است امروز  بهروز رضوی بخش هایی از   داستان زندگی  « دکتر علی اشرف صادقی»زبان‌شناس ایرانی ،استاد بازنشستهٔ دانشگاه تهران و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و چهره ماندگار در حوزه ادبیات را روایت می کند.

صادقی در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۲۰ ه.ش در خانواده‌ای مذهبی در قم به‌دنیا آمد. پدرش معلم و پدربزرگش، اشرف‌الواعظین، واعظ بود. پدرِ پدربزرگش نیز مجتهد بود، وی در ۱۳۳۸ ه.ش به دانشگاه تهران رفت و در ۱۳۴۱ ه.ش لیسانس ادبیات فارسی گرفت. وی در ۱۳۴۲ ه.ش به دانشگاه سوربن در فرانسه رفت و در آنجا در رشته زبان‌شناسی عمومی ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۶ ه.ش ، پس از اخذ مدرک دکتری به ایران بازگشت.

علی‌ اشرف صادقی در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ ه.ش با مؤسسه لغت‌نامه دهخدا در تنظیم بخشی از حرف «گ» لغت‌نامه دهخدا همکاری داشته‌است. پس از بازگشت به ایران، صادقی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران مشغول به کار شد و تا کسب رتبه استادی پیش رفت. او سرانجام در آغاز سال تحصیلی ۱۳۸۶–۱۳۸۷ ه.ش ، به درخواست خود، بازنشسته شد؛ زیرا می‌خواست تمام همت خود را مصروفِ تدوین فرهنگ جامع زبان فارسی کند. این فرهنگ طرحی است که از اواسط دهه ۱۳۷۰ ه.ش ، با حمایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی و زیرنظر علی‌ اشرف صادقی آغاز شده و جلد اول آن، مشتمل بر حرف «آ»، در سال ۱۳۹۲ ه.ش منتشر شد. صادقی مدیر گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان است و دبیریِ مجلهٔ فرهنگ‌نویسی را برعهده دارد. او همچنین پایه‌گذار مجلهٔ زبان‌شناسی است و تا سال ۱۳۸۶ ه.ش سردبیر آن بود. صادقی همچنین از ویراستاران دانشنامهٔ ایران و اسلام، دانشنامهٔ جهان اسلام و دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بوده‌است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این استاد به نام زبان‌شناسی این است که او در چند زمینه اساسی در پژوهش‌های مربوط به زبان فارسی متخصص تمام عیار است: متن‌ شناسی، فرهنگ‌ نویسی، گویش‌ شناسی، دستور، واج‌ شناسی و آواشناسی تحوّلات تاریخی زبان فارسی، ریشه‌ شناسی، زبان عربی، و به این مجموعه می‌توان آشنایی او به زبان فارسی میانه، زبان‌های اروپایی به ویژه انگلیسی، فرانسه، آلمانی و روسی را نیز افزود.

انتخاب به عنوان چهره ماندگار عرصه زبان و ادبیات فارسی در نخستین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰ ه.ش از افتخارات این استاد تمام دانشگاه تهران است.

برنامه »چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۰ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز