حامد کرزی:

راهکار حل جنگ و مشکلات امروز افغانستان تحقق صلح حقیقی است

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۱۵:۵۹:۲۰
کد خبر: ۱۲۱۸۹۶۳
راهکار حل جنگ و مشکلات امروز افغانستان تحقق صلح حقیقی است
حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان در خصوص راهکارهای حل بحران امروز افغانستان بحث و گفت و گو کرد.

به گزارش برنا، رئیس جمهور پیشین افغانستان، حامد کرزی، راه حل جنگ و مشکلات امروز افغانستان را تحقق صلح حقیقی که در آن مردم افغانستان صاحب اختیار باشند، عنوان کرد.

  رئیس جمهوری پیشین افغانستان با تاکید بر اینکه آمریکا باید به دنبال صلح حقیقی در افغانستان باشد اظهار کرد، صلح حقیقی، صلحی است که کشورهای مهم و بزرگ منطقه و همسایه با افغانستان همکاری داشته باشند.  

کرزی در واکنش به کنترل مناطق مختلف افغانستان از سوی نیروهای طالبان افزود، طالبان شروع کننده جنگ در افغانستان است و باید به جنگ پایان دهد و تداوم آن خلاف منافع ملت و کشور افغانستان بوده و جنگ فقط درخدمت اهداف بیگانگان است.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان درباره نقش کشورهای همسایه از جمله ایران در تحقق صلح در افغانستان تاکید کرد، نقش کشورهای همسایه افغانستان به ویژه ایران و پاکستان بسیار مهم است و چین، روسیه، ایران، پاکستان و هند با همکاری یکدیگر برای تحقق صلح حقیقی در افغانستان تلاش کنند.

کرزی همچنین درباره علل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اظهار کرد، آمریکا به اهداف خود در افغانستان نرسید و در زمان حضور نظامیان آمریکایی افراطی‌گری در افغانستان رشد کرد و ثبات در این کشور محقق نشد.   

رئیس جمهوری پیشین افغانستان تصریح کرد، هدف اصلی و اعلامی آمریکا در افغانستان مبارزه با تروریسم بود اما این پدیده شوم گسترش یافت و گروه تروریستی داعش هم در زمان حضور آمریکا در افغانستان شکل گرفت.   

کرزی همچنین درباره تغییر رویکرد خود درقبال طالبان اظهار کرد، زمانی که طالبان را برادر خواند، رئیس جمهوری افغانستان بود و طالبان هموطن بودند و هدف وی پایان جنگ و تحقق صلح در افغانستان بود.  

کرزی گفت، زمانی طالبان را برادر خطاب کرد که نظامیان آمریکایی به نام جنگ با طالبان، مناطق مختلف افغانستان و خانه‌های مردم این کشور را بمباران می‌کردند.   

رئیس جمهوری پیشین افغانستان اظهار کرد، طالبان اکنون با مردم افغانستان جنگ می‌کند، خانه‌های آنان را خراب می‌کند، هموطن خود را می‌کشند و اگر چنین اقداماتی ادامه پیدا کند، مردم افغاستان در برابر طالبان قیام می‌کنند و وی هم جز این قیام خواهد بود.

خبرگزاری ایران پرس، مشروح و گزارش تصویری این گفت وگو را به آدرس https://farsi.iranpress.com/ در اختیار مخاطبان قرار داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز