شاعر و پژوهشگر ادبی:

طالبان کابوس مردم افغانستان بوده، کابوسی که بالاخره رخ داد

۱۴۰۰/۰۵/۲۸ - ۱۴:۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۲۲۱۹۹۴
طالبان کابوس مردم افغانستان بوده، کابوسی که بالاخره رخ داد
محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر ادبی که سالهاست از افغانستان مهاجرت کرده و در مشهد ساکن است، در صفحه اینستاگرام خود یادداشتی درباره وضعیت امروز افغانستان منتشر کرد.

به گزارش برنا، محمدکاظم کاظمی، از شاعران معاصر پارسی‌گو که تباری افغانستانی دارد، در صفحه اینستاگرامش نوشت:

آیا مردم افغانستان همراه طالبان بودند؟

اظهار نظرهایی دیدم که عزیزانی گفته بودند مردم افغانستان با طالبان همراه شدند و امریکا را از کشور بیرون کردند و ورود طالبان به کابل، پیروزی مردم افغانستان بر امریکاست.

ای کاش کسی به این عزیزان برساند که درست است که سخنان شما مصرف داخلی دارد، ولی تحریف واقعیت است و مردم افغانستان را عمیقاً می‌آزارد. طالبان انتخاب مردم افغانستان نبودند آن‌ها کابوس مردم افغانستان بودند، کابوسی که بالاخره رخ داد.

حقیقت امر این است که مردم افغانستان پنج سال حکومت طالبان در فاصلۀ ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ را دیده‌اند. در آن زمان بسیاری‌ها آزار و شکنجه شدند؛ بسیار قتل عام‌ها به دست این گروه رخ داد؛ طالبان نیمی از جامعه یعنی زنان را از فعالیت‌های اجتماعی باز داشتند؛ بزرگ‌ترین میراث تاریخی افغانستان یعنی تندیس‌های بودا را نابود کردند؛ هنر و رسانه را متوقف کردند؛ به زبان و ادب فارسی صدمه زدند و قاچاق مواد مخدر را رونق بخشیدند.

حالا خدا کند که طالبان رویۀ درستی پیش بگیرند و آن کابوس دوباره تکرار نشود. من خودم قلباً دوست دارم که طالبان تغییر کرده باشند، با مردم و گروه‌های سیاسی از در صلح و گفتگو درآیند و حکومتی که مورد پذیرش مردم است، در کشور برقرار شود، ولی به این چندان امیدوار نیستم. علت مقاومت‌نکردن مردم در برابر طالبان هم امید به این تغییر نبود، بلکه خستگی از ناامنی و جنگ و فساد و ناکارآمدی و خیانت‌های عمیقی بود که از دولتمرانشان دیدند.

حالا بعضی عزیزان، می‌کوشند که از معادلۀ پیچیده و چندمجهولی افغانستان، این نتیجه را بیرون بکشند که امریکا بد بود و شکست خورد. بله امریکا بد بود، برای کشور ما چیزی به ارمغان نیاورد و اکنون هم معلوم نیست که چه شیطنت‌هایی برای آیندهٔ کشور بر روی میز و در کشو میز دارد. ولی برای پذیرش این سخن بدیهی، مردم افغانستان را همدست طالبان نشان ندهید و گروهی را که با جنگ‌افروزی، خشونت، تحجر و تبعیض‌های قومی، ۲۵ سال است روند صلح و آرامش و توسعۀ کشور را به تأخیر انداخته‌اند، تطهیر نکنید. دولت‌ها و گروه‌ها می‌روند و مردم می‌مانند. این حرف‌ها هم ثبت می‌شود و به زودی موقع محک‌زدن آن‌ها فرا می‌رسد. چیزی نگویید که فردا نتوانید از آن دفاع کنید، به خصوص که:

در افغانستان نباید هیچ‌گاه تصور کرد که همه چیز تمام شد. در نیم قرن اخیر، میانگین عمر حکومت‌های افغانستان پنج سال بوده است.

نظر شما