خلبانی بانوان و پاسداری از زبان فارسی محورهای گفتگوی شب نشینی؛

دو بانوی خلبان در هنرستان هوانوردی کشور تربیت شده و به آسمان رفتند/ برای پاسداشت زبان فارسی چه باید کرد؟

۱۴۰۰/۰۶/۰۵ - ۱۱:۰۷:۰۵
کد خبر: ۱۲۲۵۲۶۵
دو بانوی خلبان در هنرستان هوانوردی کشور تربیت شده و به آسمان رفتند/ برای پاسداشت زبان فارسی چه باید کرد؟
معصومه حیدری فر و مهدی صالحی دره بیدی مهمان های برنامه «شب نشینی» بودند و درباره رشته هوانوردی و زبان فارسی صحبت کردند.

به گزارش برنا، برنامه شب نشینی به رسم هر شب ساعت 23:30 به وقت تهران بر روی آنتن زنده شبکه جام جم رفت و عبدالرضا امیراحمدی به عنوان میزبان برنامه در بخش اول معصومه حیدری فر موسس اولین هنرستان هوانوردی دخترانه را به عنوان مهمان برنامه معرفی کرد.

حیدری فر گفت: رشته هوانوردی بسیار خوب و کاربردی است. در حال حاضر دو خلبان زن داریم که از مدرسه ما هستند و پرواز می کنند. 20 سال پیش در ایران این رشته را پایه گذاری کردم. خودم علاقه مند بودم اما نتوانستم به خواسته خودم برسم برای همین سعی کردم با راه اندازی این هنرستان آرزویم را تا حدودی تحقق ببخشم. با توجه به اهمیت رشته های فنی و کار و دانش این رشته را به سختی در ایران وارد رشته های آموزش و پرورش کردم.

وی درباره دروسی که در هنرستان هوانوردی تدریس می شود تصریح کرد: دانش آموزان تمام دروس هواپیمایی را فرامی گیرند، زبان بین المللی و کتب هوانوردی را به صورت کامل می خوانند و در دوران دانشگاه آن را تکمیل می کنند. پرواز هم داریم اما حالا به خاطر کرونا پروازها کنسل شده است، قبلا از قسمت های فنی ایرلاین ها بازدید داشتیم و در آبیک قزوین یا پیام پرواز می کردیم.

موسس هنرستان هوانوردی دختران افزود: برای ورود به این رشته سلامت جسمانی مهم است؛ آزمایش داریم اما برای خلبانی و مهمانداری در این رشته ها آزمایش سخت نداریم. سختی آزمایش های آن مثل گذشته نیست چون علم پزشکی پیشرفت کرده سختی ندارد فقط افراد باید بیماری خاص نداشته باشند و زبان و ریاضی شان خوب باشد چون رشته فنی است.

حیدری فر درباره استقبال از رشته هوانوردی گفت: بیشتر افرادی که ثبت نام می کنند علاقه مندان هستند. طبقات مرفه بیشتر دوست دارند پزشکی بخواهند و اینطور نیست که فقط طبقه مرفه از این رشته استقبال کنند. به خاطر پرستیژ، کلاس این رشته، فرهنگ موجود در محیط هایی که کار می کنند و علاقه شان به سمت این رشته می آید.انقدر دختران جسور هستند که آدم تعجب می کند و اینکه جا بزنند نبوده است.

وی ادامه داد: هزینه های هنرستان مصوب آموزش و پرورش است و برای کلاس های جنبی و اضافه هزینه  دریافت می کنیم. غیر از دروس عمومی آموزش و پرورش هر رشته ای تخصص خود را آموزش می دهد و ناوبری، هواشناسی، الکترونیک، ساختمان هواپیما و سیستم هواپیما هم تدریس می شود؛ درس های ما بیشتر از دیگر رشته ها است و فقط علاقه مندان از پس آن بر می آیند.

بنیانگذار هنرستان هوانوردی دختران اظهار داشت: در سال 82 این هنرستان تاسیس شد ولی به عنوان پایه گذار این رشته اسمی از ما برده نشد و همه کپی برداری کردند. آموزش و پرورش نمی تواند به صورت کامل این رشته را پشتیبانی کند و باید هواپیمایی بیشتر کمک کند.

حیدری فر ادامه داد: از خلبان های پرورش یافته در هنرستان ما دو نفر استخدام شرکت های هواپیمایی شده اند اما ده تا خلبان زن تربیت کرده ایم که در جریان استخدام هستند.

وی گفت: هر هواپیما اصول خاص خود را دارد که هر خلبان باید اطلاعات مربوط به آن هواپیما را بداند. همه مسافران می دانند که خانم ها خلبان هدایت کننده هواپیماها هستند؛ خانم ها با دقت تر کارشان را انجام می دهند و پر حساسیت تر و مسئول تر هستند. حدود 15 نفر دانش آموز داشته ایم که یک سال ریاضی را خوانده اند اما برای آغاز این رشته مجبور هستند پایه را تکرار کنند و همه چیز را دوباره از اول شروع کنند .

در بخش دوم برنامه مهدی صالحی دره بیدی دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی به عنوان مهمان معرفی شد و درباره مشکلات و مسائل زبان فارسی با امیراحمدی به گفت و گو پرداخت.

صالحی گفت: به طور کلی باید نگران داشته های فرهنگی خود باشیم و مختصصان این حوزه متوجه این نگرانی ها هستند. زبان از هوا و محیط زیست حساس تر است چون کمتر می توان متوجه آلودگی زبان شد.وقتی پژوهشی انجام شود متوجه تغییرات می شوند. وقتی بچه ها واژه های فارسی را سخت متوجه شوند نشان دهنده این است که پیام رسانی زبان و واژه های آن کم شده است.

وی تصریح کرد: بعضی از گزارش ها نشان می دهد که ماهی 100 زبان در حال از بین رفتن است. هر زبانی محور یک فرهنگ است، مرکز و حافظه یک دودمان، ملت و تمدن است اگر از بین برود یک تمدن از بین رفته است. محیط زیست هم ممکن است فنا شود پس آن را باید رها کرد؟ نه بلکه باید از آن مراقبت کرد و تا حد امکان از آن پاسداری کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها مثل روسیه، فرانسه و اروپا به دنبال به اوج رساندن زبان خود هستندادامه داد: زبان فارسی ققنوس وار است به شرطی که حواسمان به آن باشد و این زبان را رها نکنیم. در برهه های مختلف این زبان ثابت کرده است که توانایی مقاومت در برابر سختی ها و تلاش های برای از بین رفتن را دارد.

دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی، همه زبان ها را دارای اهمیت دانست و گفت: زبان فارسی دست کم 400 سرچشمه دارد. همه گویش ها، لهجه ها و سرچشمه های آن از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

صالحی افزود: ضررمرگ زبان هااین است که هر زبان یک شیوه زندگی و ارتباط با هستی و فهم هستی را در خود دارد و با از بین رفتن این زبان همه این ها از بین می رود.

وی اظهار داشت: زبان فارسی دست کم دو هزارسال زبان جاده ابریشم بوده و فرهنگ پرور است. استعمارگر همواره به دنبال کنار زدن بقیه است و این  دشمنی شمامل موضوع فرهنگ و زبان هم می شود یعنی سعی می شود فرهنگ و زبان کشورهای مستعمره کنار زده شود همانطور که 4 هزار زبان در دوره استعماری از بین رفته است.

دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی با اشاره به اینکه در حال حاضر 7 هزار زبان زنده در دنیا وجود دارد گفت: شرق شناسان معتقدند زبان فارسی زبان ساده ای است چون قرار بوده زبان میانجی باشد و به همین دلیل در جاده ابریشم مورد استفاده قرار می گرفته است.این زبان در دوره های گذشته مذکر و مونث هم داشته اما بعدا به سمت سادگی رفته است.

صالحی خاطر نشان کرد: تلاش هایی برای حذف و تغییر خط زبان فارسی در طول تاریخ بوده است و حتی در مقطعی 26 دستور خط زبان فارسی نوشته شد اما به نتیجه نرسید. آواهای ما برای افراد غیر فارس جالب است که آن ها را به یاد سرود و ترانه می اندازد. گذشتن از این میراث جز خسارت به خودمان چیزی به همراه نخواهد داشت.

وی با اشاره به از بین رفتن زبان لاتین تصریح کرد: زبان لاتین ویژگی ها و حوزه هایش با فارسی متفاوت است رهاسازی فارسی همه فضای معنوی ما را از بین می برد و جهان امروز تشنه معنویت و صلح است.

دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت برای صدمه زدن به زبان فارسی پوکسازی آن است اظهار داشت: دوره ای دوره حذف زبان بود، دوره ای دوره تغییر خط بود حالا دوره پوکسازی است. اگر از زبان فارسی حمایت نکنیم و برای آن برنامه ریزی نکنیم به این پوکسازی دامن زده ایم و فرایند آن را تسریع بخشیده ایم.

صالحی گفت: موضوع اصلی این است که چقدرزبان فارسی برای ما مهم است و باید برای زبان فارسی سیاست گذاری شان داشته باشیم یعنی فارسی پاسخگوی نیاز روزمره ما باشد. برخی از ما حتی یک نامه اداری نمی توانیم بنویسیم.

وی تصریح کرد: نگران عبارت های خارجی وارد شده نیستیم نگران تفکری هستیم که انگار قبل از آن، عبارتی جایگزین برای آن ها نداشته ایم در صورتی که عبارت های غنی سرشار از انرژی مثبت داشته ایم که جایگزین های خارجی آن هیچ ایده ای ندارد.

دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی افزود: فکر کنیم برای جایگزین های خارجی ایده بدهیم و تعابیر جدید بسازیم. داریم از وادی خلاقیت زبانی خارج می شویم. همه ما باید به فکر باشیم و زبان فارسی را رها نکنیم. راه اندازی انجمن های ادبی حمایت از کرسی های زبان فارسی و اپلیکیشن های یادگیری زبان فارسی در ایران می تواند برای پاسداری این زبان کمک کننده باشد. بسیاری از طرح های زبان فارسی روی زمین مانده است چون برخی از افراد قول دادند ولی عمل نکردند.

دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی گفت: بسیاری از لغت نامه های چاپ شده بروز نمی شوند در حالی که واژه های جدید در حال اضافه شدن به زبان فارسی بوده و جای آن در لغت نامه ها خالی است این در حالی است که اضافه شدن این واژه ها و بازنگری یک لغت نامه حداقل 200 سال طول می کشد به همین خاطر بیشتر باید از ابزارهای جدید حمایت کنیم برای مثال یک صفحه کلید فارسی که طراحی و راه اندازی شود می توان در زمینه واژه یاب ها یا غلط گیر هم کارهای زیادی کرد.

صالحی بر ضرورت سیاست گذاری برای زبان فارسی تاکید کرد و ادامه داد: روزی که هشتگ در فضای مجازی راه اندازی می شد باید به دنبال واژه جایگزین آن می گشتیم حالا که همه این مفهوم را با واژه «هشتگ» می شناسند تغییر آن کار سختی است. باید جایگزینی باشد که مردم بپذیرند و رسانه ها هم کمک کنند.

وی در پایان روش هایی را برای آموزش زبان فارسی به کودکان به ویژه برای ایرانیان مقیم خارج برشمرد و افزود:می توان کتاب های خوب فارسی را برای بچه ها بخوانند مثل قصه های خوب برای بچه های خوب تا بچه ها آهسته آهسته با فارسی آشنا شوند و بعد به میراث و ادبیات فارسی علاقه مند شوند و به سمت حافظ و سعدی بروند.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا احمدی مجریانی هستند که برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. در روزهای شنبه و یکشنبه نیز این برنامه ار مراکز استانهای کشور با اجرای مسعود روشن پژوه و به تهیه کنندگی  علی اصغر کاکاوند تهیه و پخش می شود.

اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی shabneshini.irani@ بارگذاری می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز