بانوی نخبه تهرانی که از عصاره زردچوبه دارویی برای ام اس تولید کرده است/ گلایه محسن کاوه از ریخت و پاش های مالی در فوتبال و کم توجهی به کشتی

۱۴۰۰/۰۶/۰۶ - ۱۱:۵۳:۰۵
کد خبر: ۱۲۲۵۷۰۹
بانوی نخبه تهرانی که از عصاره زردچوبه دارویی برای ام اس تولید کرده است/ گلایه محسن کاوه از ریخت و پاش های مالی در فوتبال و کم توجهی به کشتی
تحقیقات انجام شده بر روی تولید داروی گیاهی ام اس و وضعیت کشتی گیران ایران در حال حاضر، موضوعات مطرح شده در برنامه شب نشینی بود.

به گزارش برنا؛ برنامه شب نشینی در آخرین روز این هفته به مناسبت روز داروساز و روز کشتی میزبان های مرتبط با این دو حوزه بود. مریم مهاجری مدیر شرکت دارویی دانش بنیان در زمینه نانو مهمان بخش اول برنامه گفت و گو محور شبانه شبکه جام جم بود.

مهاجری گفت: استرس مادر بسیاری از بیماری ها است و آرامش می تواند موجب کنترل استرس و کاهش ابتلا به برخی بیماری ها شود.

وی تصریح کرد: چون در خانواده بیمار ام اس داشتیم دوست داشتم بتوانم به او کمک کنم به علاوه دوست داشتم پایان نامه ام مفید و برای مردم موثر باشد برای همین از دوره کارشناسی ارشد کار تحقیقاتی در این زمینه را شروع کردم. کارهایی که بر روی ژنتیک در کشور انجام دادیم تنها رقیبمان رژیم اشغالگر قدس بود که موفقیت های ما در این زمینه قابل مقایسه با فعالیت های آن ها نبود. پس از اتمام تحقیقات، نتیجه آزمایش بر روی نمونه های حیوانی دستاوردهایمان در دانشگاه تربیت مدرس نتیجه داشت و آزمایش های بالینی آن انجام شد که آن ها هم نتیجه بخش بود.

مدیر شرکت دارویی دانش بنیان در زمینه نانو درباره دستاورد دارویی خود بیان کرد: فعلا چیزی که برای جلوگیری از پیش روی ام اس ساخته شده داروی گیاهی است که به همین عنوان در بازار یافت می شود اما هنوز به عنوان داروی ام اس معرفی نشده است، زمانی که مقاله ما درباره این دارو به لحاظ پزشکی به سر انجام برسد این دارو به عنوان داروی ام اس برای بیماران تجویز خواهد شد.

مهاجری درباره علل ابتلا به بیماری ام اس افزود: استعداد ژنتیکی وجود دارد و به علاوه عوامل محیطی مثل ویروس ها، مشکلات عصبی و استرس ها موثر است. این بیماری سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند و سیستم اعصاب مرکزی را از بین می برد؛ در اصل سیستم ایمنی گل به خودی می زند و سلول های عصبی خود را به عنوان ویروسی شناسایی کرده و آن ها را از بین می برد که این بیماری را به یک بیماری التهابی تبدیل کرده است.

وی تاثیر ویروس کرونا بر ابتلا به ام اس را اینگونه تبیین کرد: ابتلا به کرونا باعث تغییرات زیادی در بدن می شود. این ویروس التهاب و استرس زیادی ایجاد می کند که می تواند بیماری هایی را به دنبال داشته باشد. کرونا ضعیف کش است و به قسمت های ضعیف بدن حمله می کند و آن ها را دچار آسیب های جدی می کند. ممکن است به سیستم عصبی ضعیف حمله کند و در نتیجه آن بیماری ام اس به وجود بیاید اما هنوز تحقیق دقیق و یافته های علمی روی این نظریه صورت نگرفته است.

مدیر شرکت دارویی دانش بنیان در زمینه نانو ادامه داد: کرکمین ماده موثره زرد چوبه است که شناخته شده است و داروی ام اسی که ساخته شده از همین ماده است. به عنوان ماده ضد التهاب و ترمیم کننده زخم و ویروس کش استفاده می شده است. در دوره کرونا می گویند از زردچوبه و زنجفیل استفاده کنند چون التهاب ناشی از ویروس را کاهش داده و در جلوگیری از پیشروی ویروس موثر است.

مهاجری اظهار داشت: کرکمین در مقایسه با مشابه های شیمیایی خود علاوه بر اینکه استرس و التهاب را از بین می برد اما عوارض جانبی ندارد. در بیمار حیوانی و انسانی پس از استفاده التهابی دیده نشد. با این دارو بیماری ام اس درمان نمی شود اما التهاب های آن را می توان بدون عارضه دیگر بهبود بخشید و کاملا از بین برد.

وی درباره تاثیر نانو داروها در زمینه پزشکی خاطر نشان کرد: وقتی از واژه نانو استفاده می کنیم داریم درباره اندازه صحبت می کنیم که مواد با این مقیاس رفتارشان عوض می شود و اثرات دیگری را نشان می دهد. نانو در پزشکی طیف وسیعی از عملکردها را تشکیل می دهد؛ از تشخیص تا درمان و دارو را می توان از طریق نانو به پیش برد. کیت های تشخیصی نانو با سرعت زیاد بیماری را تشخیص می دهند، نانو ربات ها می توانند هدفمند وارد بدن می شوند و به صورت موثر دارو را به هدف برسانند. دارو را کپسوله می کنیم و به سایز نانو می بریم که بهتر می توانند در بدن جذب شود و بهتر تاثیر می گذارد و چون میزان آن کم است تاثیر منفی آن کم می شود. چون باعث می شود بر روی خود بیماری هدف تاثیر بگذارد نه دیگر سلول ها و به همین دلیل عوارض جانبی خوردن داروهایی مثل ضدسرطان ها را کاهش می دهد.

مدیر شرکت دارویی دانش بنیان در زمینه نانو گفت: در ایران از لحاظ تحقیقی در زمینه نانو دارو انجام شده که جایگاه کشورمان را به رتبه چهارم دنیا تبدیل کرده است و مقاله های عالی در دانشگاه ها و مراکز تحققات ما نوشته شده اند که آماده ورود به فاز آزمایش و ورود به بازار است.

مهاجری با اشاره به خاصیت دارویی سم موجود در نیش حشرات و خزندگان تصریح کرد: سم پروتئین است و حیوان آن را می سازد تا سیستم عصبی شکار خود را تخریب کند در کنار آن می توان میکروب کشی و دیگر تاثیرات را از آن گرفت که تاثیر دارد. نیش زنبور عسل و عقرب به عنوان ماده دارویی استفاده می شود برای آنتی باکتریال، ضد عفونی و ضد التهاب از آن استفاده گرفت. خداوند در طبیعت برای ما درمان گذاشته است چه در گیاهان و چه در جانوران.

مدیر شرکت دارویی دانش بنیان در زمینه نانو با اشاره به نقش استرس در ابتلا به کرونا افزود: استرس در کرونا خیلی مهم است؛ امیدوار، شاد و قوی باشید و بدانید که می توانید از پس بیماری بر بیایید از دست دادن روحیه و اراده باعث پیروزی کرونا بر ما می شود.

در بخش دوم برنامه محسن کاوه پیشکسوت کشتی ایران به عنوان مهمان معرفی شد. کاوه گفت: در این دوره و زمانه مدیریت کشتی به خاطر وجود فضای مجازی و قضاوت های غیر منصفانه سخت تر است. در حال حاضر بازیکن سالاری نداریم رابطه عاطفی بین بچه ها و کادر فنی وجود دارد و در سال های اخیر رفتارهای نامناسب از سوی بازیکنان تیمها دیده نشده است و باهم به خوبی کنار می آیند.

وی تصریح کرد: توقعم از کشتی‌مان درالمپیک بیشتر بود اما شاید به بحث پشتوانه سازی زیاد توجهی نشد باید تربیت کننده نسلی باشیم که حتی پیشتوانه حسن یزدانی باشند. بچه های ما در روسیه 5 طلا گرفتند و نزدیک به 28 امتیاز از کشورهایی مثل آمریکا جلوتر بودیم. باید بتوانیم جوانان را طوری تربیت کنیم که در رده بزرگسالان بتوانند در جهان مدال بیاورند.

یکی از مدیران فنی کشتی کشور بیان کرد: در گذشته مهارت در کشتی گیری بیشتر بود مثل کاری که حالا روس ها دارند انجام می دهند اما بعد با ورود بحث بدنسازی به آن سمت رفتیم که کشتی گیران به جای تکنیک به بدنسازی توجه می کنند که باید این رویه تغییر کند. در گذشته فرق با الان این بود که قدیمی تر ها با کشتی زندگی می کردند ولی حالا خیلی ها اوقات فراغتشان کشتی است که این به کشتی گیری لطمه زده است. در گذشته همه چیزشان کشتی بود رفت و آمد ها با کشتی گیرها بود همه عشقشان این بود که به تمرین بروند و ساعی و پر تلاش بودند. کشتی گیرها تا تمرینشان تمام می شود موبایل خودشان را دست می گیرند که این اولویت بندی ها به قهرمانی ضربه می زند.

کاوه افزود: یزدانی در مسابقه ای که در توکیو برگزار شد رقیب خوبی داشت و کشتی خوبی را مقابلش بود، تیلور در کنار تکنیک آمادگی جسمانی خوبی دارد حسن هم همین است اما امیدواریم در نروژ بتواند جبران کند.

وی درباره حضورش در مسابقات بوداپست عنوان کرد: در آن زمان مربی های خوبی داشتیم. سال 85 به خاطر وضعیت خاص جنگ تحمیلی و اینکه مسابقات تورنومنت را نداشتیم مسابقات تلخی را پشت سر گذاشتیم که سه نفرمان ضرب دیدیم. شاید اگر تمرینات بهتری داشتیم کمتر آسیب می دیدیم. تغذیه و ماساژور و این ها مثل حالا نبود حالا خیلی خوب شده است.

پیشکسوت کشتی ایران در خصوص شایعاتی که مرتبط با حذف شدن کشتی از المپیک منتشر شده است بیان کرد: احتمالا این رشته حذف نمی شود چون هم روس ها هم امریکایی ها کشتی را دوست دارند و این دو نیز در تصمیم گیری هایی که برای المپیک وجود دارد تاثیر دارند.

کاوه اظهار داشت: مازندران قطب اصلی تربیت کشتی گیر است و حرف اول را می زند و پتانسیل 80 درصدی کشتی را دارد چون در گذشته بین تهران، خراسان، کرمانشاه، کرمان، همدان مازندران و.. رقابت بیشتری بود کیفیت کشتی هم بهتر بود ولی حالا این رقابت ها در تهران و کرمانشاه کمتر شده است که می طلبد تا مسئولان بیشتر به جوانان این حوزه توجه کنند.

وی گفت: دو قطبی های که در کشتی وجود دارد و باعث مدال آوری جوان 20 ساله ما در المپیک شد در گذشته بیشتر بود و حالا با کیفیت کمتر هست اگر کیفیت بالاتر برود دوقطبی ها در ایجاد انگیزه برای قهرمانی بسیار موثر است.

پیشکسوت کشتی کشور تصریح کرد: در روسیه عشق و عرق به ورزش کشتی خصوصا در داغستان زیاد است؛ آن ها کشتی گیرهایشان با هم رقابت داخلی دارند و این رقابل باعث شده که روس ها در کشتی گیری موفق باشند. در آمریکا هم همینطور در مدارس هم کشتی یکی از ارکان اصلی مدرسه و دانشگاه است نوع خاصی از کشتی در آمریکا تمرین می شود.

کاوه ادامه داد: فکر می کنم چون در کالبد هر ایرانی کشتی بوده و حالا کمتر شده این ورزش برای مردم جذابیت دارد. حتی در گذشته کشتی های کوچک بین کودکان در خانواده هم وجود داشت. احترام متقابل بین مردم و کشتی گیران وجود دارد چون کشتی در خون مردم ایران است.

وی با اشاره به تاثیر کرونا بر کشتی خاطر نشان کرد: معضل کرونا علاوه بر کسب و کارها بر کشتی هم تاثیر سوء داشته ورودی به کشتی کم شده و داشته هایمان هم کم شده است.

سرمربی تیم ملی کشتی جوانان درباره ریخت و پاش های مالی در فوتبال اظهار داشت: پول جوانان را به سمت فوتبال می کشد؛ اگر پول هست چرا به همه ورزشکاران نمی دهند. جایزه المپیک در ایران به قهرمانان المپیک دو میلیارد است در صورتی که باید صد میلیارد باشد. در دیگر کشورها کشتی گیر وقتی به کشور خود برمیگردد تامین مالی می شود و مزایای خیلی زیادی به آن ها می دهند این موضوعات بحث انگیزه برای جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر تشویق های اینچنینی باشد تاثیر گذار است.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب‌های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می شود.

index

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز