در رادیو فرهنگ؛

بررسی «خاتون خاطره» و «کافه سیاه» در «چاپخانه»

۱۴۰۰/۰۶/۰۷ - ۱۰:۲۶:۰۴
کد خبر: ۱۲۲۶۱۶۳
بررسی «خاتون خاطره» و «کافه سیاه» در «چاپخانه»
کتابهای «خاتون خاطره» و «کافه سیاه» ۷شهریور ماه در برنامه «چاپخانه» رادیوفرهنگ معرفی می‌شوند.

به گزارش برنا؛ در برنامه «چاپخانه» این هفته مریم بیانی با غلامرضا خاکی نویسنده کتاب «خاتون خاطره» گفت و گو می کند.

غلامرضا خاکی از جمله پژوهشگرانی است که نام او با حوزه مثنوی‌ پژوهی و مولوی پیوند خورده است. از خاکی تاکنون آثار متعددی درباره مولوی و همراهان و نزدیکان او منتشر شده؛ از «کیمیا» گرفته تا «مقیم دل» که اخیراً از سوی انتشارات معین روانه کتابفروشی‌ها شده است.

خاکی در بسیاری از آثار خود تلاش دارد تا وجه جدیدی از زندگی و زمانه مولانا و همراهان او مانند شمس را پیش چشم مخاطب خود قرار دهد. او دست مخاطب را می‌گیرد و در دالان‌های تاریخ، زوایایی از زندگی خداوندگار عشق و عرفان را روشن می‌کند که تا پیش از این، کمتر به آن پرداخته شده بود.

«خاتون خاطره» عنوان تازه‌ترین اثر اوست که از سوی انتشارات کتاب پارسه تقدیم علاقه‌مندان شده است. «خاتون خاطره» در قالب سفرنامه تعلیمی ره آورد سه سفر خاکی به قونیه است که در سه پرده روایت می‌شود. او در این اثر برخلاف آثار پیشین خود در قالب یک سفرنامه به روایت آنچه دیده و شنیده می‌پردازد.

همچنین همراهان  این برنامه می‌توانند شنونده گفت و گوی مصطفی محمودی با ابراهیم عادل نیا نویسنده نمایش نامه  «کافه سیاه» باشند.

نمایشنامه کافه سایه، در سه اپیزود نگاشته شده و داستانی درباره فساد و دروغ و خیانت و جنایت است که هر  بخش در دوره زمانی متفاوت زمان حال، دهه سی و دوره قاجار رخ  می دهد.

این نمایشنامه در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تقدیر شده است و رتبه سوم نمایشنامه ‌نویسی سی‌ویک‌مین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه را در سال ۱۳۹۳ کسب کرده است. کافه سایه نخستین بار توسط مجید واحدیزاده کارگردان تئاتر اردبیل در جشنواره های سوره ماه و جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت.

برنامه «چاپخانه» با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه‌کنندگی پرویز جمالی با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان درخصوص آثارشان یکشنبه‌ها ساعت ۲۱:۰۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز