معرفی کتاب هفته؛

«نمادهای اسطوره‌شناسی و روانشناسی زنان» کتابی برای شناخت نقش اسطوره‌ها در فعالیت‌های بشر

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۴۶۱
«نمادهای اسطوره‌شناسی و روانشناسی زنان» کتابی برای شناخت نقش اسطوره‌ها در فعالیت‌های بشر
میرچا الیاده، که از بزرگترین محققان در زمینه اسطورهاست، معتقد است که اسطوره، داستانی تاریخی ست و به حادثه ای که در زمانی کهن رخ داده مرتبط است. جین شینودا بولن با نگاهی روان شناسانه و نوین، به اسطوره های های کهن یونانی، ما را با رب النوع ها و الهه های خفته و بیدار در درونمان آشنا می سازد.

به گزارش برنا، از دیدگاه خلاق بولن، این رب النوع ها و الهه ها ممکن است مایه برکت و یا دردرسر شوند. در علم روانشناسی، خانم دکتر جین شینودا بولن روانپزشک تحلیلگر یونگی، آنقدر سرشناس هستند که نیازی به معرفی او نیست. کتاب «نمادهای اسطوره‌شناسی و روانشناسی زنان» یکی از آثار خواندنی شینودا بولن است.

ناشر درباره کتاب چنین توضیح داده است: «نماد‌های اسطوره‌ای، نخستین پدیدآورندگان و در همان حال سرمشق و الگوی همه فعالیت‌های بشری از قبیل زناشویی، تغذیه، تولید، جنگ، احساس، عاطفه، حس زیبایی‌شناسی و ... هستند. به همین دلیل انسان باستانی از شخصیت‌های اسطوره‌ای الگوبرداری کرده و آنان را سرمشق زندگی خود قرار می‌داد. از همین‌جا انسان امروزی میراث‌دار ذهنی نیاکان خود می‌شود و بخشی از این شخصیت‌های اسطوره‌ای را به صورت «الگوی دلخواه» در ناآگاه روان جای می‌دهد و شخصیت خود را بر مبنای آن، سمت و سو می‌بخشد.»

نویسنده کتاب در پیش‌گفتار با عنوان کردن این سخن که «در درون هر زن، کهن‌الگویی نهفته است»؛ می‌نویسد «پس از سال‌ها روانکاوی و آشنایی با سرگذشت زندگی بسیاری از زنان، به این درک رسیده‌ام که در درون هر یک از آنها ابعادی اسطوره‌ای وجود دارد.» سپس مدعی می‌شود که با توجه دادن زنان به خدابانوی و یا مجموعه‌ای از خدابانوهایی که در درون هرکدام از آنها فعال است، می‌توان به روان‌درمانی آنان پرداخت و به شناخت بهتر زنان از خود و بهبود روابطشان با دیگر مردان و زنان کمک کرد.

کتاب از 12 فصل «خدابانوان همچون انگاره‌های درونی»، «برانگیختن خدابانوان»، «خدابانوان باکره: آرتیمس، آتنا و هستیا»، «آرتیمس: خدابانوی شکار و ماه، رقابت‌جو و خواهر»، «آتنا: خدابانوی عقل و مهارت، مدبری رزم‌آرا و دختر عزیزکرده پدر»، «هستیا: خدا بانوی آتشکده و معابد، زنی دانا، خاله و عمه دوشیزه»، «خدابانوان آسیب‌پذیر: هرا، دیمیتر و پرسفون»، «هرا: خدابانوی زناشویی، وفادار به عهد و پیمان و همسر»، «دیمیتر: خدابانوی غلات، روزی‌دهنده و مادر»، «پرسفون: دوشیزه و ملکه جهان زیرین، زنی پذیرا و دختر مادر»، «سیب طلایی از آن کدام خدابانوست؟» و «قهرمان وجود هر زن» تشکیل شده است.

از جمله تالیفات دیگر این نویسنده، نمادهای اسطوره ای و روانشناسی مردان و نمادهای اسطوره ای و روانشناسی زنان مسن تر است. جین شینودا بولن از اعضای شاخص انجمن روانشناسان و روانپزشکان آمریکا و استاد بالینی روانپزشکی دانشگاه سان فرانسیسکو است.

نظر شما