"سفیر" و "کاردار" سابق ایران در افغانستان میهمانان جام جم؛

کاردار سابق ایران در افغانستان: مردم افغانستان حاضر نیستند به گذشته برگردند

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۱۰:۰۵:۰۴
کد خبر: ۱۲۲۹۷۱۰
کاردار سابق ایران در افغانستان: مردم افغانستان حاضر نیستند به گذشته برگردند
برنامه تلویزیونی «کنکاش» 13 شهریورماه با حضور ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در افغانستان و محمدرضا فرقانی کاردار سابق ایران در افغانستان با موضوع آخرین تحولات افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور روی آنتن شبکه جام جم رفت.

به گزارش برنا؛ برنامه تلویزیونی «کنکاش» 13 شهریورماه با حضور ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در افغانستان و محمدرضا فرقانی کاردار سابق ایران در افغانستان با موضوع آخرین تحولات افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور روی آنتن شبکه جام جم رفت.

موقعیت ژئواستراتژیک، پنجشیر را برای طالبان دست نیافتنی کرده است

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در افغانستان در ابتدا با اشاره به اینکه پنجشیر همیشه نقطه و نماد مقاومت در تحولات افغانستان بوده است، بیان کرد: موقعیت ژئواستراتژیک این استان در مجموعه 4 راه ورود و خروج بیشتر ندارد که سه راه آن مسیر دشواری دارد. این شرایط پنجشیر را برای طالبان دست نیافتنی کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر طالبان با 2 مشکل روبه‌روست اول آنکه هنوز نتوانسته است دولتی را اعلام کند و مشکلات داخلی بینشان وجود دارد. طالبان قصد داشت قبل از اعلام دولت مساله پنجشیر را حل کنند اما نتوانستند. انسجامی که در این منطقه است طالبان نمی‌تواند به زودی مشکل پنجشیر را حل کند.

شکست آمریکا در افغانستان اخلاقی و هنجاری است

سفیر پیشین ایران در افغانستان با بیان اینکه شرایط نسبت به 20 سال گذشته تغییر کرده است، گفت: ترکیه و قطر قصد دارند بخش کوچکی از مشکلات افغانستان را برطرف کنند اما بخش عمده مشکلات باید توسط داخل کشور برطرف شود. پاکستان هم پشت پرده این اتفاقات قرار دارد و باید دید چه رخ می‌دهد.

ظهره‌وند ادامه داد: از نظر من طالبان با طالبان 73 تغییری نکرده است و من طالبان را به عنوان ملت افغانستان نمی‌بینم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از نظر من آمریکا در افغانستان شکست نخورده چون با کسی روبه‌رو نبوده است اما از نظر اخلاقی و هنجاری در افغانستان شکست خورده است. امروز آنچه که اتفاق افتاده یک فضاحت برای لیبرال دموکراسی است. شکست نظامی آمریکا در عراق، سوریه و غرب آسیا بود.

طالبان در داخل با یکدیگر اختلاف دارند

محمدرضا فرقانی کاردار سابق ایران در افغانستان در سخنانی مطرح کرد: گمان‌ها بر این بود که طالبان بتواند خیلی زود دولت را معرفی کند اما آنچه که وعده کرده بودند، محقق نشد و کار به تعویق افتاده است. طالبان دارای انشعابات زیادی است و همین موضوع معرفی دولت را با مشکل مواجه کرده است چراکه در داخل با یکدیگر اختلاف دارند.

وی افزود: تاخیر در موضوع معرفی دولت به نفع طالبان نخواهد بود. شرایط پنجشیر نیز طالبان را دچار مشکل کرده است. در حال حاضر مقاومت تنها در منطقه پنجشیر وجود دارد البته پیشروی‌هایی صورت گرفته است اما کافی نیست.

آمریکا برای حضور در افغانستان بود ضرر زیادی را متحمل شد

کاردار سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه آمریکا از 20 سال پیش با حضور نظامی در افغانستان این کشور را اشغال کرد، تصریح کرد: ایجاد صلح و ثبات در افغانستان، ایجاد ساختار دولتی، سیاسی و امنیتی در این کشور که منافع آمریکا را در منطقه نمایندگی کند و پیاده کردن طرح‌هایی در آسیانه میانه به عنوان حیاط خلوت روسیه و برنامه‌هایی برای چین و ایران از جمله اهداف آمریکا برای حضور در افغانستان بود اما پس از 20 سال و هزینه کرد 2 تریلیون دلار به هدف خودش نرسید و ضرر زیادی را متحمل شد.

فرقانی ادامه داد: پیامد این خروج برای بایدن این است که او اولین شکست در سیاست خارجه خود را متحمل شده است. این اتفاق می‌تواند سرآغاز خروج آمریکا از مناطق مختلف دیگر باشد که شاهد این اتفاق در سوریه و عراق هستیم.

مردم حاضر نیستند به گذشته برگردند

وی در پایان تاکید کرد: طالبان تنها گروهی بود که در طی 20 سال گذشته مقاومت کرد تا آمریکا از افغانستان خارج شود اما طالبان باید این نکته را مدنظر داشته باشند که افغانستان کنونی افغانستان 50 یا 100 سال پیش نیست و مردم حاضر نیستند به گذشته برگردند. طالبان اگر می‌خواهد در افغانستان حاکمیت خود را تثبیت کند باید به آنچه می‌گوید، پایبند بماند همچنین باید دولتی را تشکیل بدهد که همه احزاب سیاسی در آن حضور داشته باشند.

برنامه تلویزیونی «کنکاش» با اجرای امیر علی‌عسگری شنبه‌ها ساعت 21:45 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز