گزارش هفته؛

از مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا تا عدم وجود امنیت شغلی / اهالی موسیقی از مدیران جدید چه انتظاری دارند؟

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۱۸۱
از مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا تا عدم وجود امنیت شغلی / اهالی موسیقی از مدیران جدید چه انتظاری دارند؟
موسیقی نیز همچون همه هنرها و حرفه‌ها به واسطه شیوع ویروس کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شد که امروز اقتصاد موسیقی در کشورمان به هیچ‌وجه شرایط مساعدی ندارد.

به گزارش خبرنگار برنا، خانواده موسیقی تنها به خواننده‌ها محدود نمی‌شوند، نوازنده‌های بسیاری هستند که به واسطه شیوع ویروس کرونا درآمدزایی خود را که از برگزاری کنسرت‌ها به دست آمد از دست داده‌اند. در شرایط حاضر تأمین امنیت شغلی و بیمه اهالی موسیقی بیش از پیش به صورت جدی مطرح می‌شود.

به بهانه تغییراتی که در مدیران عرصه موسیقی به واسطه شروع به کار دولت سیزدهم در پیش است با چند تن از اهالی موسیقی گفت‌وگویی داشتیم که در آن دغدغه‌‌های خود و انتظاراتشان را مطرح کردند که در ادامه می‌خوانید:

فریدون آسرایی: امیدوارم سخت‌گیری‌ها بیشتر نشود / کاش در دولت جدید همه هنرمندان بیمه شوند

فریدون آسرایی خواننده موسیقی پاپ در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا در کشور در استراحت کامل به سر می‌بریم اما به شخصه امیدوارم همکارانی که در این دوران کار می‌کنند با مشکلی مواجه نشوند. با تغییراتی که در مدیریت عرصه موسیقی به واسطه تغییر دولت صورت می‌گیرد قطعاً تغییراتی را شاهد هستیم اما کلیات همواره همان چیزی است که همیشه بوده و این کلیات به طور قطع تغییری نخواهد داشت.

آسرایی خاطرنشان کرد: البته دولت حاضر عنوان دولت انقلابی را دارد و از معنای انقلابی چنین انتظاری به وجود می‌آید که شاید قرار است تغییرات گسترده‌ای ایجاد شود و امیدوارم این تغییرات به نفع هنرمندان باشد اما آنچه که تجربه شده به نظر می‌رسد از معنای انقلابی ایجاد محدودیت بیشتر مدنظر است و احتمالاً قرار است سختگیری‌ها بیشتر شود که امیدوارم اینگونه نباشد.

او افزود: البته من هیچگاه با وزارت ارشاد به مشکلی بر نخوردم و چارچوبی وجود دارد که این چارچوب را هنرمندانی که سال‌هاست کار می‌کنند به خوبی می‌شناسند. من معمولاً با افرادی چون حسین غیاثی، عبدالجبار کاکایی و... کار کرده‌ام که چارچوب‌ها را می‌شناسند و من به شخصه تا امروز به مشکلی بر نخورده‌ام.

این خواننده در پایان درباره انتظاراتی که امروز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسیدگی به مشکلات هنرمندان وجود دارد، گفت: از نظر من بهترین کاری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران جدید در شرایط حاضر می‌توانند انجام دهند رسیدگی به مشکل بیمه هنرمندان است. ما سال‌هاست که در این عرصه کار می‌کنیم و هیچ یک از هنرمندان بیمه نیستند و به نظر من یکی از بهترین و مهم‌ترین کارهایی که وزارت ارشاد می‌تواند در شرایط حاضر انجام دهد حداقل بیمه کردن افراد شناخته شده است که اعتباری دارند و سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده‌اند. امیدوارم در دولت جدید همه هنرمندان در عرصه‌های مختلف بیمه شوند.

علی لهراسبی: هیچکس به نوازنده‌هایی که تنها منبع درآمدشان کنسرت است توجه نمی‌کند / باید برخوردهای سلیقه‌ای با آثار موسیقی کنار گذاشته شود

علی  لهراسبی خواننده موسیقی پاپ در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در حدود دو سالی که درگیر شیوع ویروس کرونا هستیم و بسیاری از فعالیت‌های هنری و موسیقی متوقف شده برنامه‌ای برای بهبودی وضعیت وجود نداشته و از طرفی اصلاً کسی حال بچه‌های موسیقی را نپرسیده و کسی سراغی از آن‌ها نمی‌گیرد که چگونه درآمدزایی می‌کنند.
لهراسبی تصریح کرد: من بحث تهیه‌کننده و خواننده‌ها را جدا می‌کنم، شاید خواننده‌ها پیشتر درآمدی داشته‌اند و می‌توانند امروز امرار معاش کنند اما ما آهنگساز و نوازنده‌های بسیاری داریم که درآمدشان با اجراهای صحنه‌ای تأمین می‌شد و در این مدت که اجراهای صحنه‌ای به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا متوقف شده هیچ‌کس هیچ برنامه‌ای برای رسیدگی به معضل شکل‌گرفته ندارد و اهالی موسیقی همینطور به حال خودشان رها شده‌اند. موزیسین‌ها و نوازنده‌ها بخش کوچکی از جامعه هستند و رسیدگی به مشکلات آن‌ها کار چندان سختی نیست.

این خواننده در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز هیچ ایده‌ و پلنی برای رسیدگی به مشکلات و معضلات عرصه موسیقی و موسیقی‌دان‌ها وجود ندارد همچنان امیدی به بهبودی وضعیت و رخ دادن یک اتفاق خوب نیست. اتفاق خوب در عرصه موسیقی تنها زمانی رخ می‌دهد که موسیقی به رسمیت شناخته شود. مشکلات تنها به مسائل اقتصادی مربوط نیست و معضلات محتوایی نیز در این عرصه گریبانگیر اهالی موسیقی است. زمانی من درباره موسیقی رپ صحبت کردم و حاشیه‌ساز شد ولی همچنان به همان حرف معتقدم. وقتی یک خواننده رپ یا در واقع یک رپر می‌تواند درباره مسائل مختلف جامعه و معضلات بخواند چرا باید این موسیقی را به طور کامل حذف کرد. این موسیقی ویژگی در محتوا دارد که شاید موسیقی پاپ و سنتی و... نداشته باشند و آن ساختار محتوایی این سبک است که در آن از مسائل اجتماعی مختلف گفته می‌شود. نهایتاً باید نظارتی وجود داشته باشد و درباره آثار اظهار نظر شود نه اینکه یک سبک موسیقی را به طور کل ممنوع اعلام کنند و جلوی آن را بگیرند.

این خواننده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: ما در عرصه موسیقی یک خانه تکانی درست می‌خواهیم و اولین تغییری که باید حاصل شود در تفکرات است. ما باید اول ببینیم که آیا کشور موسیقی می‌خواهد یا خیر. چرا هنوز تعابیر و تعاریف درباره مسائل مختلف عرصه موسیقی با هم تفاوت دارد، چرا در تهران کنسرت را با عنوان کنسرت می‌شناسیم، در شهرها اجرای صحنه‌ای گفته می‌شود و در شهرهای کوچک اجرای زنده عنوان می‌کنند. این مسائل که شاید در نگاه اول سطحی به نظر برسند قطعاً مسائل مهمی هستند.

او افزود: من قطعاً موسیقی عمیق و با محتوا را می‌پسندم و اعتقاد دارم که موسیقی ما نیز باید عمیق و با محتوا باشد اما سیاستگذاری‌هایی که شاهد هستیم چنین مسیری در برابر موسیقی کشور قرار نمی‌دهد. از نظر من موسیقی در ایران یک بچه یتیم است و هیچکس نمی‌خواهد متولی او باشد. اگر قرار است اتفاقی رخ دهد و برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد در وهله اول لازم است که یک نفر سرپرستی این بچه یتیم را بر عهده بگیرد و بعد درباره سیاستگذاری‌های آن اظهار نظر شود. موسیقی در کشور ما بسیار مظلوم واقع شده و توجهی که به دیگر هنرها مثل سینما می‌شود را اصلاً در این عرصه شاهد نیستیم.

لهراسبی در ادامه درباره وضعیت اقتصاد موسیقی گفت: اگر موسیقی به رسمیت شناخته شود و بعد به استانداردهای دنیا نزدیک شویم می‌توانیم به درآمدزایی استاندارد فکر کنیم. موسیقی برای درآمدزایی نیاز به تبلیغات دارد و تلویزیون ما هیچ تبلیغی برای کنسرت‌های موسیقی ندارد، نکته دیگر حمایت از آثار موسیقی است به طوری که وقتی وزارت ارشاد مجوزی صادر می‌کند از مجوز صادر شده صیانت و حمایت کند. ما بارها دیده‌ایم که یک کنسرت با وجود داشتن مجوز لغو شده است. نکته دیگر به موضوع کپی رایت مربوط می‌شود، ما اگر مسئله کپی رایت را پیگیری کنیم مسائل مختلف حل می‌شود و حقوق خوانندگان مورد صیانت قرار گرفته و به آن رسمیت بخشیده می‌شود. در این شرایط است که کنسرت شکل و شمایل دیگری پیدا می‌کند و تنها یک پرفورمنس خواننده و نوازنده‌ها نخواهد بود. این مسائلی که مطرح کردم تنها بخشی از مسائل ریشه‌ای موسیقی است که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

او در پایان تأکید کرد: باید برخوردهای سلیقه‌ای با آثار موسیقی را کنار گذاشت. مسئولان و مدیران هر اندازه که صلاح می‌دانند مجوز بدهند ولی وقتی مجوزی صادر می‌شود باید پای آن بایستند و در مرحله‌های بعدی برخوردهای سلیقه‌ای را کنار بگذارند. اگر موسیقی مورد تأیید است مسئولان ما باید پای آن بایستند و از مجوزهایی که صادر می‌کنند حمایت کنند تا شرایط یک بام و چند هوایی درست نشود که یک موسیقی مجوز دارد اما در تلویزیون امکان پخشش وجود ندارد و بعد وقتی دلیل این اتفاق را می‌پرسید هر کس آن را به گردن دیگری می‌اندازد. با حل شدن این معضلات و وجود نگاهی درست به موسیقی می‌توان به بهتر شدن وضعیت این هنر در کشورمان امیدوار بود.

امید نعمتی: وضعیت به همین شکل باشد، موسیقی اصیل از بین می‌رود

امید نعمتی خواننده و آهنگساز در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: امروز ما چیزی با عنوان اقتصاد موسیقی نداریم و فکر می‌کنم به واسطه کرونا موسیقی که هیچوقت اقتصاد قدرتمندی نداشته، دیگر هیچ نشانی از اقتصاد در خود ندارد.

نعمتی خاطرنشان کرد: در عرصه موسیقی شاید موسیقی پاپ باشد که تا حدی توانسته حیات اقتصادی خود را حفظ کند وگرنه به طور کل هیچ نشانی از اقتصاد در موسیقی ما وجود ندارد.

او افزود: در همه جای دنیا جوانترها در عرصه موسیقی ظهور می‌کنند و مخاطبان بسیاری دارند اما ما سال‌هاست که هیچ جوانی نداریم که در عرصه موسیقی به عنوان چهره و نامی آشنا ظهور کرده باشد. امروز زمانی است که باید شاهد رشد و شکوفایی دهه هفتادی‌ها باشیم اما در کشور ما اصلاً اینگونه نیست و زمینه رشد و شکوفایی برای جوانان وجود ندارد و کرونا وضعیت را به مراتب بدتر کرد.

این خواننده در ادامه تأکید کرد: من فکر می‌کنم موسیقی که تولید می‌شود به عزم و اراده مدیرانی مربوط می‌شود که در این بخش فعالیت می‌کنند. اگر تمرکز مدیران روی موسیقی جدی‌تر، عمیق‌تر و به طور کل با ارزش‌تر باشد قطعاً هنر موسیقی رشد خواهد کرد. موسیقی یک علم است و ما در دانشگاه‌ها رشته‌های تخصصی در این زمینه داریم اما طبیعتاً برای داشتن موسیقی جدی‌تر نیاز به عزم و اراده جدی مدیران در این زمینه داریم. در همه جای دنیا رشد موسیقی به همین مسائل مربوط است و دولت‌ها کمک می‌کنند و از حیات موسیقی کلاسیک و یا سنتی خود صیانت می‌کنند اما در کشور ما این حمایت وجود ندارد و به نظر من اگر وضعیت به همین شکل ادامه داشته باشد قطعاً موسیقی سنتی از بین می‌رود.

این خواننده در ادامه گفت: خواننده‌های موسیقی سنتی امروز به دلیل نداشتن مخاطب و نبود بازار مناسب در این عرصه مجبور هستند که به عرصه موسیقی پاپ بیایند تا دیده شوند اما در همه جای دنیا دولت‌ها با طرح‌های مختلف حمایتی مثل برگزاری فستیوال‌های مختلف از موسیقی اصیل خود حمایت می‌کنند. برای حفظ موسیقی سنتی نیاز باید علاقه‌ای در این زمینه در مدیران وجود داشته باشد و نیاز به فردی داریم که برای این گونه موسیقی دل بسوزاند و موسیقی فرهنگی دغدغه‌اش باشد.

نعمتی در پایان اظهاراتش تأکید کرد: اگر مدیر جدیدی که وارد این عرصه می‌شود این صداهای ناهنجار باعث اذیت و آزارش شود قطعاً به فکر تغییر وضعیت خواهد افتاد. امیدوارم اینگونه باشد و مدیریت جدید به سمت حفظ جایگاه واقعی موسیقی برود و ارزش‌های این هنر حفظ شده و به نسل‌های بعدی نیز منتقل شود.

پرواز همای: امیدوارم در عرصه موسیقی شخصی دلسوز و دغدغه‌مند مدیر شود

پرواز همای خواننده موسیقی سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: امیدوارم فردی در بخش مدیریت موسیقی کشور قرار بگیرد که در کارش خود تبحر داشته باشد و به جای روابط دوستانه و فامیلی قواعد حرفه‌ای او را در سمت مدیریت قرار داده باشد.

همای خاطرنشان کرد: مشخص است که امروز اقتصاد موسیقی وضعیت خوبی ندارد ولی اظهار نظر ما برای اینکه به این موضوع رسیدگی شود فایده‌ای ندارد و باید کسی که مدیر می‌شود خودش دلسوز باشد و برای رسیدگی به مشکلات اقدام کند در غیر این صورت قطعاً هر اظهار نظر و صحبتی مثل همیشه بی فایده خواهد بود.

او افزود: متأسفانه در مشخص شدن مدیران ما روابط افراد با یکدیگر تعیین‌کننده است و امیدوارم که در دولت جدید حداقل اینگونه نباشد. با توجه به شیوع ویروس کرونا امروز یک بی‌نظمی بزرگ را در عرصه‌های مختلف شاهد هستیم و حتی در کنترل شیوع این ویروس نیز دچار بی‌نظمی هستیم که این باعث شده فعالیت‌های موسیقی در کنار بسیاری از مشاغل دیگر متوقف شود و فکر می‌کنم مشکلات آنقدر زیاد شده که برای مسئولان رسیدگی به مشکلات موسیقی ما اصلاً به چشم نمی‌آید که بخواهند به آن توجهی داشته باشند.

این خواننده در پایان اظهاراتش تأکید کرد: موسیقی امروز یکی از فقیرترین اقشار است که مشکلات آن هر روز عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر می‌شود. ما در این عرصه سال‌هاست که با معضلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم و کرونا این معضلات را بیشتر کرده است. در کشورهای دیگر که وضعیت بهتر است و واکسیناسیون با سرعت انجام می‌شود می‌توان به ایده‌های بهتر فکر کرد اما وضعیت کشور ما با آن‌ها قابل قیاس نیست و ما در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم ایده‌ای برای بهبودی وضعیت داشته باشیم.

نظر شما