از ابعاد شخصیتی جلال آل احمد تا تفاوت طب سنتی و طب رایج

۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۱۴:۳۸:۴۵
کد خبر: ۱۲۳۰۹۵۲
از ابعاد شخصیتی جلال آل احمد تا تفاوت طب سنتی و طب رایج
محمدحسین دانایی و علیرضا ابوالفضلی مهمانان «صبح پارسی» هفدهم شهریور ماه بودند.

به گزارش برنا؛ برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح بر روی آنتن شبکه جام جم می رود، با موضوع اصلی روشن فکری واقعی و روشن فکری غیر واقعی بر روی آنتن رفت.

در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه، بدون مرز و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، امیر محمد زند و آلاء خامه یار با محمدحسین دانایی خواهر زاده جلال آل احمد و علیرضا ابوالفضلی متخصص طب سنتی به گفت و گو نشستند.

در بخش اول دانایی درباره ویژگی های شخصیتی آل احمد گفت: حرف من پیرمرد را گوش کنید و تا می توانید هر نوع کتابی که دوست دارید را بخوانید ولی بسیار کتاب بخوانید.

وی تصریح کرد: جلال آل احمد هم معلم و هم نویسنده بود، دو کاری که محتاج شجاعت زیادی است و در همین مدت کوتاهی که از خدا عمر گرفت کتاب های زیادی نوشت. ابعاد زندگی او وسیع تر از چیزی است که در نوشته های موجود دیده می شود. آل احمد بیش از آنکه دغدغه نوشته هایش را داشته باشد دغدغه نانوشته هایش را داشت.

خواهرزاده جلال آل احمد افزود: جلال شخصیت فرهنگی تاریخ ساز و اثرگذاری بود که پرچمدار همه جریان های فکری در عصر خود به ویژه بین هنرمندان و ادب دوستان بود چون او یک روشن فکر واقعی بود نه اینکه فقط دم از روشن فکری بزند. اگر روشن فکری را در آزاد اندیشی، آزاد منشی و شجاعت بدانیم جلال روشن فکر واقعی بود چون او مدام دنبال جستجو بود و دوست داشت از همه چیز سر در بیاورد. هنر و ادبیات را هدف نمی دانست بلکه آن ها را وسیله ای برای انسانیت و شکوفایی می دانست.

دانایی بیان کرد: همسر جلال در سال ۴۳ که او به سفر حج رفته بود درباره ‌اش می گوید وجه تمایز آل احمد با دیگر معاصرانش این بود که جلال خیلی شبیه نوشته هایش است یعنی سبک جلال خود او است، تیزبینی، افراطی بودن، صمیمیت و حادثه آفرینی از ویژگی های شخصیتی او است؛ اگر میان سیاست و ادب، ایمان و کفر، عدالت و بی عدالتی در جدال است در زندگی روزمره هم همینطور است نه اینکه فقط در نوشته هایش به دنبال برخی مفاهیم باشد.

وی درباره علاقه دایی اش به نقد شدن اظهار داشت: از سال ۴۱ برای نوشتن «غرب زدگی»، یادداشت هایش را در نسخ محدود بین افراد صاحب نظر پخش می کرد و از آن ها می خواست نقدش کنند و اگر نقد نمی کردند با آن ها مجادله می کرد که چرا او را نقد نکرده اند چون یک روشن فکر واقعی از نقدکردن ناراحت نمی شود.

دانایی درپایان گفت: بدترین کاری که جلال با ما کرد این بود که زود رفت و بزرگترین نقد ما به او همین است که چرا ما را به این زودی تنها گذاشت.

ابوالفضلی که هفته های گذشته نیز در این برنامه به بیان مباحثی درباره طب سنتی پرداخته بود در ادامه موضوعات قبلی گفت: دموی ها پرخون هستند و طبع گرم  تر دارند. دیر عصبانی می شوند، نسبت به صفراوی ها کند فهمی دارند، رگ های آنها برای خون ریزی مستعد است، هم میان روز و هم شب تا صبح خواب های آلوده و پریشان دارند.

وی درباره ویژگی صفراوی ها تصریح کرد: صفرا در عربی به رنگ زرد گفته می شود و در طب سنتی هم برای افرادی استفاده می شود که رنگ پوستشان زرد است، لاغر اندام هستند، تحریک پذیر هستند و زود تحت تاثیر قرار می گیرند، خشکی پوست وسوزش اعضای بدن دارند و خوابشان سبک است.

پزشک طب سنتی ادامه داد: صفراوی ها رویای جنگ و آتش، دلشوره، بی قراری و استرس دارند. مقتدرانه حرف می زنند و تند راه می روند و سرشان اصلا کلاه نمی رود، افراد با مزاج صفراوی آدم هایی برنامه ریز هستند.

ابوالفضلی تفاوت طب سنتی و طب رایج را اینگونه بیان کرد: نمی توان طب رایج و داروهای تجویز شده در این طب را به دلیل شیمیایی بودن به طور کامل نفی کرد اما موضوع اصلی این است که در طب سنتی بحث پیشگیری و تا حدودی درمان مطرح است.

وی افزود: در بحث کرونا مردم باید اول سبک غذایی خود را اصلاح کنند تا ایمنی بدنشان بالا برود یعنی در زمینه خواب، زمان کار کردن و تفریح از طب سنتی و ایرانی برای بهبود اوضاع استفاده کنند تا کمتر دچار مشکل شوند و درصورتی که با وجود رعایت نکات طب سنتی به بیماری دچار شدند برای درمان به طب رایج مراجعه کنند. با این کار نیاز به داروهای شیمیایی و عوارض آن ها کمتر می شود.

این پزشک طب سنتی در پایان اظهار داشت: نمی توان طب رایج را نقد کرد چون در زمینه تشخیص بیماری ها بسیاری از مشکلات ما از طریق طب رایج با دقت بیشتری انجام می شود و با استفاده از روش هایی مثل سی تی اسکن ها تصاویر رادیولوژی، ام آر آی ها و آزمایش های مختلف می توان بهتر بیماری ها را تشخیص داد و حتی در زمینه درمان نیز برخی روش ها مثل جراحی های مختلف به طب رایج مربوط می شود. بنا بر این طب رایج را نادیده نمی گیریم اما می گوییم پیشگیری به وسیله طب ایرانی و سنتی با برخی از رعایت ها انجام شود که مشکلی پیش نیاید و اگر پیش آمد برای درمان به طب رایج مراجعه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز