دکتر علی عسکری، در دیدار از بنیاد سعدی:

اهتمام رسانه ملی به پاسداشت زبان معیار

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ۰۸:۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۲۳۳۱۶۱
اهتمام رسانه ملی به پاسداشت زبان معیار
رئیس رسانه ملی گفت: زبان فارسی یکی از مهم‌ترین موضوعات ملی ما و موجب همدلی و ابزار ارتباطی ما ایرانیان و فارسی‌زبانان است.

به گزارش برنا، با هدف پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و با حضور دکتر علی عسکری، رئیس رسانه ملی و دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی سامانه آموزش وب‌محور زبان فارسی «مینا» در بنیاد سعدی رونمایی شد.

دکتر علی عسکری در این مراسم با اشاره به اهمیت آموزش زبان و ادبیات فارسی گفت: آموزش زبان فارسی موضوعی ملی است که فراتر از مرزها باید به آن توجه کرد. زبان فارسی برآمده از تمدن کهن ایران است و یک دستاورد و سرمایه برای شکل‌دهی به تمدن جدید ایران اسلامی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ملت ایران، ملتی تمدن‌ساز بوده است و زبان فارسی به‌عنوان زبان انقلاب می‌تواند یکی از ارکان این تمدن‌سازی باشد، افزود: باعث خرسندی است که فرهیخته‌ای مانند دکتر حداد عادل در زمانه‌ای که این زبان از هر سو مورد تهدید است، در بنیاد سعدی حضور دارد و برای گسترش آن در خارج از مرزها تلاش می‌کند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به محبوبیت و علاقه‌مندی بسیاری از متفکران و اندیشمندان به زبان فارسی متذکر شد: در دیداری که با اندیشمندان مرکز اسلامی در روسیه داشتم، متوجه شدم بسیاری از اسناد و کتب معتبر آن‌ها به زبان فارسی بوده و این نشان از قدمت حضور این زبان از شرق تا غرب دارد.

دکتر علی عسکری با اشاره به راه‌اندازی شبکه روسی‌زبان در رسانه ملی بیان کرد: آموزش زبان فارسی یکی از بخش‌های این شبکه خواهد بود و امیدواریم این آموزش در بخش‌های دیگر صداوسیما هم گسترش پیدا کند.

وی پاسداری از زبان فارسی را مهم دانست و گفت: در همه بخش‌های برنامه‌سازی رادیو و تلویزیون بر پاسداشت و حراست از زبان فارسی تأکید شده است و برنامه‌سازان در گفتار و نوشتار خود را ملزم به پاسداشت زبان فارسی می‌دانند.

رئیس رسانه ملی بر همکاری مجدانه میان سازمان صداوسیما و بنیاد سعدی تأکید کرد و افزود: رسانه ملی در بخش‌های فنی و محتوایی با بنیاد سعدی همکاری دارد و آمادگی خود را برای ادامه این همکاری اعلام می‌کند.

دکتر علی عسکری با استقبال از تولیدات بنیاد سعدی در فضای آموزشی گفت: رسانه ملی با ایجاد یک شبکه تخصصی آموزش زبان فارسی بر بستر اینترنتی تلوبیون که بنیاد سعدی مدیریت آن را بر عهده بگیرد، می‌تواند فضای مناسبی را در اختیار فراگیران زبان فارسی قرار دهد.

در ادامه، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی با اشاره به دستاوردهای این بنیاد در پاسداشت و ترویج زبان فارسی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما آموزش زبان فارسی در آن‌سوی مرزهاست و فراگیر بودن زبان فارسی در بسیاری از مناطق آسیا این امر را برای ما مهم کرده است.

رئیس بنیاد سعدی متذکر شد: برای ما فارسی‌زبانان حضور زبان فارسی در هرجایی به‌مثابه حضور ایران است و تعلق‌خاطر ما به کسانی که دوست دارند این زبان را فرابگیرند از همین امر نشأت می‌گیرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های سامانه مینا گفت: آزمون تعیین سطح استاندارد زبان فارسی در بستر وب، ارائه محتوای آموزشی در چهار مهارت خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن، تقویت مؤلفه‌های تلفظ، واژه و دستور فارسی آموزان ازجمله امکانات این سامانه است؛ ضمن اینکه این سامانه مجهز به تشخیص صدا و گفتار برای اصلاح تلفظ فارسی آموزان، ارزیابی یادگیری در انتهای هر درس، برگزاری جلسات گفت‌وگوی هم‌زمان مجازی با مربی هم هست.

دکتر حدادعادل با اشاره به تدوین بیش از 30 کتاب آموزشی در حوزه ادبیات فارسی بیان کرد: در یک دهه گذشته آموزش زبان رشته‌ای تخصصی در دنیاست و ما نیز سعی کردیم آموزش دادن زبان فارسی را به‌صورت تخصصی نگاه کنیم و ماحصل آن تولیدات مکتوب بنیاد سعدی است.

رئیس بنیاد سعدی با قدردانی از صداوسیما و توجه خاص آن به زبان فارسی گفت: در این سال‌ها برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مناسبی درزمینه زبان ادبیات فارسی تولید شده است و به‌طور مشخص چند شبکه رادیویی و شبکه سحر به‌طور اختصاصی به زبان فارسی پرداخته‌اند که جا دارد از رسانه ملی برای این اهتمام قدردانی کنم.

در پایان این مراسم پس از افتتاح سامانه آموزش وب‌محور زبان فارسی «مینا» دکتر علی عسکری و دکتر حداد عادل با امضای دو کتاب «گام اول» و «مینا 4» از این دو اثر رونمایی کردند.

نظر شما