در رادیو فرهنگ؛

روایت زندگی نویسنده و علامه در «فرزانگان فرهنگ»

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ۰۸:۳۷:۰۴
کد خبر: ۱۲۳۳۲۱۵
روایت زندگی نویسنده و علامه در «فرزانگان فرهنگ»
دکتر محمدرضا راشد محصل از شاگردان دکتر مهدی محقق امروز در برنامه « فرزانگان فرهنگ» از خاطرات همراهی با استادش روایت می کند.

به گزارش برنا؛ برنامه «فرزانگان فرهنگ» سه شنبه 23 شهریور ماه به روایت زندگی استاد مهدی محقق نویسنده، علامه، ادیب، فقیه، مجتهد، نسخه‌پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی و  استاد دانشگاه تهران اختصاص دارد.

در برنامه این هفته دکتر محمدرضا راشد محصل  با استاد بهروز رضوی همراه شده و خاطراتی که با استا محقق داشته است را روایت می کند .

دکتر راشد محصل  درخردادماه سال 1315 هجری شمسی درخانواده اهل علم و دیانت متولد شد. پدر و پدربزرگش جملگی علمای دین و مورد وثوق و احترام مردم بودند. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی و دوره های عالی تحصیلی در سال 1353 مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی را گرفت.علاوه بر وی برادرانش دکترمحمدعلی، دکترمحمدتقی، دکترمحمدحسن و دکترجلیل راشد محصل از افتخارات خاندان با فضل و دانش راشد محصل و از مفاخر بیرجند محسوب می شوند.عضویت در هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تدریس در دانشگاه های تبریز، دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بیرجند، همکاری با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، شورای کتاب کودک، تدوین دایرة المعارف (قاموس)، مرکزخراسان شناسی، عضویت در قطب فردوسی شناسی و عضویت در هیأت مدیره فرهنگسرای فردوسی بخشی از فعالیت های علمی و آموزشی ایشان است.

دکتر راشد محصل کتاب‌هایی همچون: آذرخش دیرپای سهروردی، پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی، داستان گشتاسپ در دو نگاه، شاهنامه‌ پژوهی، خیام‌شناخت، عطارشناخت، از شوکتی تا دولتی، چون من در این دیار، شاهنامه جلوه ‌گاه روح ملی، نام‌شناخت توصیفی منظومه‌های دینی فارسی، فرهنگ خرد در شاهنامه، گزیده حدیقه سنایی با شرح و توضیح، نشانه شناسی ادبی در کاربرد قرآن و حدیث، تاریخ فرهنگ و آموزش نوین در بیرجند، داستان گشتاسب در دو نگاه (پیکره شناسی و دریافت های اجتماعی) و ده ها مقاله علمی در حوزه های حماسه پژوهی، عرفان و حکمت اسلامی و ... منتشر و به علاقه مندان عرضه داشته است.

گفتنی است استاد محقق  بنیان‌گذار دائرةالمعارف تشیع و عضو هیئت امنای بنیاد دائرةالمعارف اسلامی و رئیس اسبق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ دانشگاه مک‌گیل و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

مجموعه برنامه فرزانگان فرهنگ در آیین گرامیداشت استاد دکتر مهدی محقق ساعت 16 از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز