در رادیو فرهنگ؛

معرفی موزه امام علی (ع) و نگاهی به سبک اکسپرسیونیسم در "نگارخانه"

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ۰۸:۵۳:۵۸
کد خبر: ۱۲۳۳۲۲۶
معرفی موزه امام علی (ع) و نگاهی به سبک اکسپرسیونیسم در نگارخانه
برنامه «نگارخانه» امروز سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ به معرفی موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و بررسی هنر معاصر و سبک اکسپرسیونیسم اختصاص دارد.

به گزارش برنا؛ برنامه نگارخانه که با موضوع بررسی هنرهای تجسمی در کشور و دغدغه‌های هنرمندان این حوزه و اطلاع رسانی از فعالیت های هنری از رادیو فرهنگ‌پخش می شودامروز میزبان  « مینا محمدی‌وکیل» مدیر گروه نقاشی دانشگاه الزهرا است و با ایشان در خصوص هنر معاصر و سبک اکسپرسیونیسم گفت و گو‌ می شود .

مینا محمدی وکیل؛ مدیر گروه نقاشی دانشگاه الزهرا است و درباره دروس رشته نقاشی و اساتید و سبک تدریس این رشته در دانشگاه الزهرا صحبت می کند .

همچنین در این برنامه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) معرفی می شود این‌موضوع در گروه موزه‌های هنری و مجموعه‌های هنر مدرن و معاصر (International  Committee For Museums & Collections of Modern Art)قرار دارد و به عنوان یکی از موزه‌های مطرح و اثربخش هنرهای تجسمی ایران قلمداد شده است. در این موزه همانگونه که از نامش هویداست تاکید و تمرکز بر روی مجموعه‌ای از آثار موضوعی با مضامین مذهبی و دینی است. بیشتر آثار هنری این موزه در عرصه هنرهای تجسمی شامل نقاشی‌های خیالی‌نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی است و معدود آثاری هم شامل جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی در این مجموعه حفظ و نگهداری می‌شود.

ساخت موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در سال ۱۳۷۹ که به نام مبارک حضرت امیرالمومنین (ع) نامگذاری شده بود آغاز شد و در سال۱۳۸۱ به پایان رسید. موزه در زمینی به مساحت ۱۴۹۰ متر مربع و۲۷۰۰ متر بنا در چهار طبقه شامل بخش‌های مختلف از جمله گالری‌های موزه، بخش مرمت، کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات و کافه‌گالری شکل گرفته و توانسته در زمره یکی از معتبرترین گالری – موزه‌های کشور قرار گیرد.

در بخشی دیگر از مجله هنری "نگارخانه" به بررسی هنر معاصر و سبک اکسپرسیونیسم پرداخته می شود.

هنرهای نوگرا آثاری هستند که از نیمه دوم سده ۱۹ میلادی به این سوی و در پی شکل گرفتن جریان‌های هنری نوآور در اروپا و ایالات متحده پدید آمدند. این آثار و مکتب‌های فکری مرتبط با آن‌ها باعث ایجاد دگرگونی‌هایی در هنرهای تجسمی ایران از دهه ۱۹۴۰ میلادی به بعد شدند که دامنه تأثیراتش به هنرهای نمایشی هم کشیده شد. تمرکز اصلی این نوشتار — مطابق سنت رایج در منابعِ تاریخ هنر — بر هنرهای تجسمی و گرایش‌های نوینِ برآمده از آنهاست.

در آغاز قرن بیستم، نهضت بزرگ ضد سمبولیسم و امپرسیونیسم پا گرفت که آرام آرام مکتب «اکسپرسیونیسم» از دل آن بیرون آمد. هدف اصلی این مکتب نمایش درونی بشر مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگ‌های تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت بهره می‌گیرد.

اکسپرسیونیسم نوعی اغراق در رنگ‌ها و شکل‌ها است، شیوه‌ای عاری از طبیعت‌گرایی که می‌خواست حالات عاطفی را هرچه روشن‌تر و صریح‌تر بیان نماید. این شیوه از گذشته‌های دور با هنرهای تجسمی همراه بوده و در دوره‌های گوناگون به گونه‌هایی نمود یافته‌است.

«نگارخانه» به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ، به تهیه کنندگی رضا غیور و کارشناسی و اجرای امیر راد ساعت ۲۱:۰۰ روی آنتن می رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز