رضا فیاضی:

جای تئاتر و فیلم تئاتر برای کودکان و نوجوانان خالی است/ من به عنوان یکی از فعالان این عرصه سال‌هاست مورد بی‌مهری قرار گرفتم!

۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ۰۵:۰۳:۰۳
کد خبر: ۱۲۳۵۲۱۹
جای تئاتر و فیلم تئاتر برای کودکان و نوجوانان خالی است/ من به عنوان یکی از فعالان این عرصه سال‌هاست مورد بی‌مهری قرار گرفتم!
رضا فیاضی با تاکید بر این‌که جای تئاتر و فیلم تئاتر برای کودکان و نوجوانان خالی است، گفت: من به عنوان یکی از فعالان این عرصه سال‌هاست مورد بی‌مهری قرار گرفتم!

رضا فیاضی، بازیگر، نویسنده و کارگردان که در کارنامه هنری اش آثار ارزشمندی چون «روسری آبی»، «بودن یا نبودن»، «در به درها»، «خنده در باران»  و.. دیده می‌شود، در پاسخ به این سوال که تئاتر کودک در دوران کرونا چه وضعیتی دارد و چه اقداماتی برای حفظ آن در شرایط حاضر صورت گرفته است؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: فعلا که همه جا تعطیل است و هیچ اقدامی هم برای آن صورت نگرفته است و بسیاری از  مطبوعات و مکان‌های فرهنگی و هنری هم با چنین مشکلی مواجه هستند. درحقیقت اگر مکانی باز باشد یا قرار باشد فعالیتی صورت بگیرد باید با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی گام به گام قدم برداریم.

او در این باره که فیلم- تئاترهای مختلف زیادی این روزها به پخش رسیده‌اند اما چرا در حوزه گروه کودک بسیار کم به این کار پرداخته شده است؟ گفت: فیلم- تئاترهای زیادی هم در خصوص کودکان و نوجوانان ساخته شده و به پخش رسیده اما راستش متاسفانه این روزها تولید تازه‌ای وجود ندارد و اگر سریال‌ها را نگاهی بیندازیم جای آثار برای کودکان و نوجوانان خالی است.  من شخصا بعد از سال‌ها کار در عرصه کودک چند سالی می شود که مورد بی مهری قرار گرفتم! یعنی کار وجود ندارد و اگر هم باشد به ما پیشنهاد نمی‌دهند. راستش من برای تولید یک اثر آمادگی لازم داشتم و طرح داستان را به مسئولین هم نشان دادم اما قبول نکردند. بنابراین مسئولین باید برنامه‌ریزی کنند و بودجه مشخصی در نظر بگیرند تا تئاتر و نمایش برای این گروه حساس تولید شود.

این کارگردان و بازیگر سینما در این باره که چقدر می‌توان برای گروه کودک و نوجوان به سراغ تئاتر سنتی و آئینی رفت و چقدر در شناخت انواع نمایش ایرانی موثر هستند؟ خاطرنشان کرد: اگر از ادبیات و داستان‌های ایرانی مانند شاهنامه و.... استفاده شود کمک زیادی به این نوع نمایش‌ها می‌شود چراکه ما افسانه در ادبیات زیاد داریم و می‌توان این افسانه‌ها و قصه‌ها را با همان سبک و سیاق اما با مضامین نوین و امروزی در لیست ساخت قرار داد. اما متاسفانه همه چیز راکد مانده است و هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد. امید است تا فکری اساسی در این مسیر شود و کودکان ما غذای روحی خود را از دست ندهند. 

نظر شما
پرونده ویژه