در رادیو فرهنگ؛

گرامیداشت محمدرضا شفیعی کدکنی، در « بدون تاریخ»

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۱۰:۰۴:۰۸
کد خبر: ۱۲۳۵۳۴۱
گرامیداشت محمدرضا شفیعی کدکنی، در « بدون تاریخ»
برنامه « بدون تاریخ» امروز یکشنبه ۲۸ شهریور با موضوع گرامیداشت استاد محمدرضا شفیعی کدکنی از رادیو فرهنگ پخش می شود .

به گزارش برنا؛ «بدون تاریخ» برنامه ای است که به معرفی شخصیت های فرهیخته ادبی و هنری و تاریخی کشورمان اختصاص دارد و گوشه ای از زندگی انها‌ در این برنامه روایت می شود .

در برنامه امروز ضمن معرفی استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی، استاد دانشگاه، ادیب، پژوهشگر ادبی و شاعر نام‌آشنا بخشی از زندگی وی روایت می شود.

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۱۸ در کدکن از روستاهای قدیمی بین نیشابور و تربت حیدریه به دنیا آمد.

او از شاگردان بدیع‌الزمان فروزانفر، نویسنده، ادیب و مترجم برجسته ادبی کشورمان و استادِ زنده‌یاد قیصر امین‌پور، شاعر معاصر در دوران دانشگاه بود. کلاس درس سه‌شنبه‌های این استاد ۸۲ ساله، تا قبل از شیوع کرونا، به واسطه حضور دانشجویان و دوستداران ادبیات، یکی از صمیمی‌ترین و شلوغ‌ترین کلاس‌های دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود. این کلاس، هم‌اکنون به صورت فایل صوتی از طریق فضای مجازی و هر سه‌شنبه، از صفحه استاد شفیعی‌کدکنی منتشر می‌شود.

دکتر شفیعی از استادان بارز و متبحر ادبیات معاصر ایران و از محققین بزرگ به شمار می‌رود که در نقد شعر و ادب فارسی صاحب نظر است و در شعر و شاعری نیز مقام والایی دارد و صاحب سبک و شیوه خاصی است که او را به عنوان شاعری پیشرو می‌شناسند.

از ویژگی‌های شخصیتی دکتر شفیعی این است که وی در محافل ادبی به ندرت ظاهر می‌شود و بیشتر در انزوای اهل ادب به سر می‌برد.

وی در ‌جوانی ‌به ‌شعر و شاعری ‌پرداخت و ‌نام مستعار ‌(م‌. سرشک‌) را برگزید و طی ‌آشنایی ‌با ‌نیما یوشیج سبک‌ شعر نو را انتخاب ‌کرد.

م. سرشک شاعری را با غزل آغاز کرد و در سال ۱۳۴۴ با انتشار کتاب «زمزمه‌ها» و بعدها در مجموعه‌های دیگر توانایی خود را در سرودن غزل و قالب‌های دیگر به خوبی نشان داد.

زمزمه‌ها در حال و هوای سبک هندی سروده شده و تعلق خاطر شاعر به شاعران خراسانی را می‌رساند. ‌دفتر شعر «در کوچه ‌باغ‌های ‌نیشابور» که در سال‌۱۳۵۰ منتشر شد، وی را به ‌اوج‌ شهرت ‌رساند.

سروده‌ (هزاره ‌دوم‌ آهوی‌ کوهی) یکی ‌از ناب‌ترین ‌اشعار م‌. سرشک ‌است ‌که ‌در زمره‌ ماندگارترین ‌اشعار معاصر فارسی‌قلمداد شده ‌است‌.

او در عرصه تالیف و تصحیح و ترجمه و نقد و تحقیق، بی هیچ تردیدی، چهره‌ای ممتاز در ادبیات ایران است.

کتاب‌های «صور خیال در شعر فارسی»، «موسیقی شعر»، «اسرار التوحید» و ده‌ها کتاب و مقاله دیگر وی امروزه، در زمره آثار مرجع به شمار می‌روند.

‌« بدون تاریخ» را ساعت ۱۲:۱۵ از رادیو فرهنگ بشنوید .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز