در رادیو فرهنگ؛

نگاهی به آیین های شیره گیری شهرهای مختلف در «هفت کوچه»

۱۴۰۰/۰۶/۲۹ - ۰۹:۰۲:۳۴
کد خبر: ۱۲۳۵۸۲۶
نگاهی به آیین های شیره گیری شهرهای مختلف در «هفت کوچه»
برنامه «هفت کوچه » رادیو فرهنگ که به موضوع فرهنگ عامه اختصاص دارد امروز دوشنبه ۲۹ شهریورماه «شیره و شیره گیری میوه ها در فرهنگ مردم» بررسی می شود.

به گزارش برنا؛ برنامه «هفت کوچه» امروز باتوجه به اینکه در آستانه فصل پاییز هستیم و فصل شیره گیری انگور است به بررسی و‌معرفی این آیین سنتی در استان های مختلف کشور اختصاص یافته است.

دراین ایام در شهرهایی که تاکستان دارند جنب و جوش و شادی همه جا دیده می شود و هر یک از اهالی به نحوی با این محصول سر و کار دارند در برداشت آن شرکت می کنند‌، در این میان رسم و آیین سنتی شیره پزی خودنمایی بیشتری میکند.

شیره ماده ای است که از عصاره برخی از میوه ها و یا گیاهان گرفته می شود ومعمول ترین میوه هایی که شیره آنها از قدیم در ایران گرفته می شده و مورد مصرف بوده است را می توان شیره خرما، شیره انگور، شیره توت، شیره سیب و شیره انجیر دانست. البته انواع دیگری از این شیره ها نیز وجود دارد مانند شیره خرمالو که خیلی شناخته شده نیستند ولی خواص و ویژگی های مفید آنها قابل کتمان نیست.

در کنار تولید شیره انگور ؛نشاط ؛شادی و صمیمیت دستاورد های مهم دیگر آیین های برگزاری این  رسم کهن است. همه اهالی به دنبال تهیه انگور مناسب برای پخت شیره هستند تا بهترین محصول بدست آید. وسایل و ابزار خاص این کار که از پاییز سال گذشته در انبار بوده اند دوباره برای پخت شیره سال جدید بکار می آیند.

همه اعضای خانواده بخصوص بانوان در انجام این کار نقش مهمی دارند همچنین شیره پزی کاری جمعی است و همه باید کمک کنند.

علاقه مندان می توانند هفت کوچه را هرروز ساعت ۹:۰۰به تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد از گروه جامعه رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز بشنوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز