پخش مستند حسن انوری؛

خالق فرهنگ سخن در «چراغداران»

۱۴۰۰/۰۶/۲۹ - ۰۹:۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۲۳۵۸۴۲
خالق فرهنگ سخن در «چراغداران»
برنامه مستند «چراغداران » رادیو فرهنگ دوشنبه ۲۹ شهریور ماه به روایت بخش هایی از زندگی «حسن انوری» استاد بازنشستهٔ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی اختصاص دارد.

به گزارش برنا؛ در برنامه « چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است امروز  بهروز رضوی بخش هایی از داستان زندگی «حسن انوری» چهره ماندگار ادبیات،را روایت می کند.

حسن انوری را به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار زبان و ادب، می‌شناسند، ادیبی بزرگ که آثار و تألیفات سترگ و ستودنی او در پهنه ادبیات، گواهی بر غنای ادب فارسی است. اندیشمندی پرتلاش و دلسوز که خستگی ناپذیر به کار خود ادامه می دهد و همواره بخشی از بار فرهنگی ایران زمین را دهه های گذشته بر دوش داشته است. از انوری به عنوان آموزگار انسانیت و انسان دوستی، نیز نام می برند. حافظ‌پژوهی، فرهنگ‌نویسی و عضویت پیوسته در فرهنگستان زبان و ادب فارسی از دیگر فعالیت های این ادیب به شمار می روند.

حسن انوری در ۱۳۱۲ خورشیدی در یکی از شهرستان های آذری زبان کشور، تکاب چشم به جهان گشود. او با پایان بردن تحصیلات متوسط و دانشگاهی موفق به اخذ درجه دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی در  ۱۳۵۰ خورشیدی شد. انوری افزون بر تدریس در دانشگاه‌های مختلف در سالیان متمادی با سازمان کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش و مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و دانشگاه پیام‌نور همکاری داشت و چندین سفر مطالعاتی به کشورهای آلمان و آمریکا انجام داد. همچنین در مقطعی او سرپرست گروه تدوین کتاب «فرهنگ بزرگ سخن» بود. این کتاب، در دوره بیست و یکم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

تدریس در دبیرستان‌های تکاب،‌ تبریز و تهران،‌ همکاری با سازمان کتاب های درسی، همکاری با سازمان لغت نامه دهخدا و تالیف بخشی از جلدهای لغت نامه دهخدا،‌ تدریس نقد ادبی در رشته روزنامه نگاری دانشکده علوم ارتباطات و علوم اجتماعی،  تدریس ادبیات فارسی و سرپرستی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم ورزشی،‌ متون قدیم فارسی (شاهنامه، حافظ و سعدی ) و دستور زبان فارسی تربیت معلم و تالیف ۹ جلد کتاب درسی برای آن دانشگاه، مجموعه ادب فارسی، مجموعه گنج ادب از جمله فعالیت های انوری به شمار می روند.

برنامه »چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۰ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

نظر شما