مهدی حاجیان:

تئاتر کودک و نوجوان به دلیل حساسیت بیشتر شرایط بدی را تجربه کرد

۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۸۱۸
تئاتر کودک و نوجوان به دلیل حساسیت بیشتر  شرایط بدی را تجربه کرد
دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک و مدیر امور جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی گفت: تئاتر کودک و نوجوان به دلیل حساسیت بیشتر مخاطبان شرایط بدی را تجربه کرد.

مهدی حاجیان، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک و مدیر امور جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به این سوال که تئاتر کودک در دوران کرونا چه وضعیتی دارد و چه اقداماتی برای حفظ آن در شرایط حاضر صورت گرفته است؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تمام هنرها و فعالیت‌های اجتماعی تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته که هنرهای نمایشی به جهت ویژگی‌های اجرایی بیشتر از هنرهای دیگر تحت تاثیر قرار گرفته است. در این وادی نیز تئاتر کودک و نوجوان به جهت حساسیت بیشتر مخاطبان شرایط بدی را تجربه کرد و حساسیت‌های بیشتری در حوزه اجرا داشت و به هرحال تبعات آن دامن گیر اجراهای عمومی در سراسر کشور شد.

این مقام مسئول افزود: در سال گذشته عملا امکان برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مهیا نشد و به جهت صیانت از سلامت مخاطبین، هنرمندان و گروه‌های نمایشی به ویژه کودکان و نوجوانان کشور بنا بر این شد تا طرحی را جایگزین جشنواره متمرکز کنیم که در آن ما بخش اجرایی و مسابقه نمایشنامه نویسی داشتیم که تعداد زیادی نمایشنامه به دست ما رسید و بعد از بررسی آن‌ها، یکی از آثار را به عنوان برگزیده معرفی کردیم و برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند.

او در ادامه بیان کرد: از میان آثار ارسال شده، 14 نمایش برای حمایت از اجرای عموم انتخاب شدند که در سراسر کشور اجرای خود را با زمان‌بندی و بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با هماهنگی ستاد کرونا استانی روی صحنه بردند و  اداره کل هنرهای نمایشی حمایت مالی لازم را از این گروه‌ها به عمل آورد. خداراشکر این اتفاق مثبتی بود که در سال گذشته رخ داد ولی امسال با توجه به اینکه شرایط تا حدودی تغییر کرده و برنامه‌های خاصی هم برای بهره‌مندی بیشتر از فضای مجازی اتفاق افتاده بنا بر این است که جشنواره در زمان مقرر خود، با هماهنگی که با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان صورت گرفته، برگزار شود و امیدواریم به زودی فراخوان این جشنواره اعلام و طبق روال این جشنواره با قدرت و قوت برگزار شود.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی اظهار کرد: به طور کل اجراهای عمومی با وقفه‌ای که برای اجرای نمایش‌هایشان اتفاق افتاده بود برخی از گروه‌ها با تغییراتی که داشتند توانستند اجراهای خود را در فضای مجازی ببرند و از این امکان به عنوان پلی با مخاطب استفاده کنند به جهت اینکه این ارتباط و استمرار اجراها قطع نشود درواقع تولید و اجرای نمایش های کودک و نوجوان کماکان ادامه داشته باشد. اداره کل هنرهای نمایشی نیز در راستای وظایف و سیاست‌های خود تا جایی که برایش امکان‌پذیر بود تلاش کرد کمک‌های خود از آثار نمایشی به ویژه آثار نمایش کودک و نوجوان، که تولید شده بودند، را به عمل بیاورد.

او افزود: همان‌طور که در اوایل صحبت‌هایم گفتم این امکان را برای گروه‌های نمایشی که اجراهایشان به جهت شیوع کرونا متوقف شده بود و یا گروه‌هایی که آثار خود را تولید کرده بودند ولی به جهت همه‌گیری امکان اجرای عمومی نداشتند را تحت پوشش و مورد حمایت قرار  دادیم. نکته دیگر این است  که ما برای حمایت از آثار خیابانی با مضمون تئاتر کودک و نوجوان توانستیم انجام دهیم طرح  خیابان تئاتر  ایران بود که سال گذشته اتفاق افتاد و آثار نمایش خیابانی با موضوع کودک و نوجوان در این طرح برای اجرا در شهر های خود مورد حمایت قرار گرفتند.

حاجیان در این باره که چرا فیلم- تئاترهای زیادی این روزها به پخش رسیده‌اند اما در حوزه گروه کودک بسیار کم به این کار پرداخته شده گفت: راستش دلیل قطعی‌اش را نمی‌دانم اما بخشی از آن بر می‌گردد به تمایل و استقبال گروه‌های اجرایی؛ یعنی گروه‌هایی که کار را تولید می‌کنند شاید استقبال کمتری در این حوزه از آن‌ها صورت گرفته و تمایل کمتری به ارائه آثارشان در قالب فیلم تئاترها یا پخش آن‌ها در بستر فضای مجازی داشتند. به نظر من این قابلیت بسیار ارزنده است به خصوص برای کودکان و نوجوانان و خانوادهها که زمان بسیاری را در این شرایط ویژه در منازل سپری می‌کنند. اگر این امکان به وجود بیاید تا آن‌ها  بتوانند در بستر فضای مجازی یا از طریق رسانههای دیگر از دیدن نمایش‌ها بهره‌مند شوند بسیار خوب است و به‌نوعی سلامت خود را در منازل تضمین خواهند کرد.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی در  پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان برای گروه کودک و نوجوان به سراغ تئاتر سنتی و آئینی رفت و چقدر در شناخت انواع نمایش ایرانی موثر هستند؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه انواع نمایش‌های ایرانی قابلیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف دارد. چندین سال است که در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی بخش ویژه جوانه‌های نمایش ایرانی را داشتیم. این استقبال عموم نوجوانان و خانوادهها نشانگر این بود که انگیزه، کشش و قابلیت در نسل کودک و نوجوان به شدت وجود دارد که بتوانند گرایش پیدا کنند و برای حضور و اجرای گونه‌های مختلف نمایش‌های ایرانی علاقه‌مند شوند و بالطبع این وظیفه سیاست‌گذران، هنرمندان و اساتید این حوزه را سنگین‌تر  و دشوارتر می‌کند به جهت اینکه بتوانند پاسخگوی علاقه‌مندی و این استعداد زمینه مساعد باشند. ما در ادوار مختلف جشنواره آئینی و سنتی حضور کودکان و نوجوانان را هم به عنوان مخاطب و هم به عنوان اجراگر در بخش های مختلف به ویژه در بخش ویژه جوانه های نمایش ایرانی داشتیم. در بخش‌های نقالی نیز استقبال زیادی از سوی کودکان و نوجوانان شد و خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد نقالان، شاهنامه خوانان و پرده خوانان کودک و نوجوان چه دختر و چه پسر به شدت افزایش پیدا کرده که خوشبختانه این اتفاق بسیار میمون و مبارک است که به سمت گونه های مختلف نمایش ایرانی گرایش پیدا کرده  است. در واقع مژده خوبی است که دبیر جشنواره کودک و نوجوان دوره 27 به شدت علاقه وافری به این حوزه دارند و ان‌شاءالله در فراخوان جشنواره نیز خبر‌های خوش در این بخش و ارتباط کودکان و نوجوانان و نمایش‌های آئینی و سنتی خواهیم داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز