گزارش هفته؛

معضلات فراوان سینما و انتظارات سینماگران از رئیس جدید سازمان سینمایی

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷۰۴۸
معضلات فراوان سینما و انتظارات سینماگران از رئیس جدید سازمان سینمایی
با تغییراتی که به واسطه شروع به کار دولت سیزدهم در مدیریت فرهنگی کشور در پیش است در چند هفته اخیر گزینه‌های متعددی برای ریاست سازمان سینمایی مطرح شده اما نکته حائز اهمیت در این بین اولویت‌هایی است که در مدیریت سینما مطرح است و انتظار می‌رود رئیس جدید سازمان سینمایی رسیدگی به آن مسائل را بیش از هر مسئله‌ای در دستور کار قرار دهد.

به گزارش برنا، قطعاً طی سال‌های اخیر به واسطه مشکلات اقتصادی، شیوع ویروس کرونا، تحریم‌ها که مانع ورود تجهیزات روز می‌شود، مسئله سانسور و توقیف فیلم‌های سینمایی و... سینمای ایران درگیر مسائل بسیاری شده و از طرفی عدم وجود امنیت شغلی در این حرفه منجر به ایجاد مصائب و معضلاتی شده که قطعاً انتظارات از ریاست جدید سازمان سینمایی بسیار بیشتر از گذشته است.

به همین دلیل انتخاب رئیس سازمان سینمایی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئله بسیار حساس و مهمی برای سینماگران به حساب می‌آید که انتظار می‌رود شخصی در این سمت قرار بگیرد که توان رسیدگی به همه مسائل و معضلات را داشته باشد.

در گفت‌وگو با چند سینماگر این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و شنونده انتظارات آن‌ها از مدیران جدید سینمایی بودیم که در ادامه می‌خوانید:

جواد اردکانی: در مدیریت سینمای کشور به یک آسیب‌شناسی ساختاری نیاز داریم

جواد اردکانی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: از نظر من مهم‌ترین کاری که باید در مدیریت سینمای کشور انجام شود به مسائلی مربوط است که متأسفانه دولت‌های قبلی هم به آن رسیدگی نکردند و این مشکلات همچنان باقی مانده است. اولین مسئله امروز در مدیریت سینمای ایران از نظر من آسیب‌شناسی ساختاری است؛ قطعاً منظور من از این آسیب‌شناسی ساختاری تنها اصلاح ساختاری سازمان سینمایی نیست.

اردکانی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال جواد شمقدری در زمان ریاستش سازمان سینمایی را تأسیس کرد که اقدام خوبی بود اما رسیدگی به مشکلات و مسائل مختلف در این حوزه باید فراتر از این اقدامات باشد. سینما را باید بازشناسی کنیم، تغییراتی تکنولوژیک، بازار هدف، ابزار تولید و پخش و... را باید به روز کنیم و با نگاه روز مورد بررسی قرار دهیم. وقتی این مسائل را به روز دنبال کنیم و وضعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با نگاه امروز مورد ارزیابی قرار دهیم سپس می‌توانیم به لحاظ ساختاری مشخص کنیم سینمای ما در چه وضعیتی است و متوجه می‌شویم مشکلات را چگونه باید حل کرد.

او افزود: ما با نگاه روز می‌توانیم به سراغ مسائلی چون عدم وجود بازار خارجی برای سینمای ایران برویم. سینمای ما به بازار داخلی محدود شده و باید بررسی کنیم چرا نه تنها بازار بین‌المللی که بازار منطقه‌ای را هم نداریم. در این بین مشکلات ساختاری وجود دارد وگرنه هنرمندان توانمندی در سینمای ایران هستند که می‌توانند نظر مخاطبان جهانی را هم به آثار خود جلب کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: ما در سال‌های اخیر در ارتباط با مخاطب دچار مشکل شده‌ایم و شاهد ریزش مخاطب هستیم. ذائقه‌های جدیدی و متنوعی در بین تماشاگران سینمای ما شکل گرفته که متأسفانه توجهی به آن‌ها نمی‌شود. امروز به واسطه شیوع ویروس کرونا یکی از مشکلاتی که در سینمای ما به وجود آمده شکل‌گیری یک رقیب جدی چون شبکه نمایش خانگی است که مردم را به فیلم دیدن در خانه تشویق کرده و این روندی که شکل گرفته قطعاً به سینما آسیب می‌زند و باید راهکاری برای جلوگیری از این آسیب پیش‌بینی شود.

این کارگردان در پایان گفت: به عنوان مثال زمانی  که ماهواره‌ها در دنیا رونق گرفتند برای اکران فیلم و سینما رفتن احساس خطر شد و در نهایت با برنامه‌ریزی شرایطی ایجاد شد که مردم به دیدن فیلم‌های سینمایی نیز رفتند. امروز هم این معضل به وجود آمده و لازم است در حالیکه سعی داریم از دنیا در این زمینه عقب نمانیم، ساختارهای مدیریتی را اصلاح و از سینما صیانت کنیم. این اصلاح ساختاری قطعاً کار آسان و زودبازدهی نیست اما هر مدیری که آن را در دستور کار خود قرار دهد خدمت بزرگی به کشور کرده است.

محمدعلی نجفی: باید شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در سینما فراهم باشد

کارگردان سریال‌ «سربداران» و فیلم‌های سینمایی «گزارش یک قتل» و «زاگرس» با اشاره به وضعیت اقتصادی بدی که سینما در آن گرفتار شده تأکید کرد مدیریت جدید سینما باید شرایطی را فراهم کند که بخش خصوصی بتواند در این عرصه فعالیت کند.

محمدعلی نجفی، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: امروز که وضعیت اقتصادی کل کشور مشخص نیست پیش‌بینی درباره آینده کار بسیار دشواری است اما من معتقد هستم امروز آنچه که بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، فرهنگ و هنر است.

نجفی تصریح کرد: مسئولان در هر بخش باید به فرهنگ و هنر اهمیتی ویژه‌ای بدهند و کاری کنند تا شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی بتواند فعال باشد و دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تصدی‌گری را کم کند و در تصویب فیلمنامه‌ها دقت و همکاری بیشتری با سینماگران داشته باشد.

او افزود: در دهه 60 بنیاد سینمایی فارابی با سینماگران این همکاری را داشت و وضعیت سینما تغییرات مثبتی داشت. امروز قطعاً حساسیت‌ها تغییر کرده و لازم است توجه بیشتری به حوزه فرهنگ و هنر شود و ما نیاز به نگاهی واقع‌گرایانه به این عرصه داریم.

کارگردان سریال «سربداران» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: مدیریت سینما باید به شکلی باشد که اهالی سینما دخالت بیشتری در امور داشته باشند. مشورت گرفتن مدیران از سینماگران هم به نفع سینماگران است و هم برای پیشرفت سینما و رفع مشکلات نتیجه‌بخش‌تر است. قطعاً سینماگران دلسوز این حرفه هستند و به کار بردن تجربیات‌شان طی سال‌های اخیر می‌تواند به بهبودی وضعیت سینما منجر شود.

نجفی در پایان اظهار داشت: انتظار می‌رود مسئولان جدید وزارت فرهنگ و به‌طور کل دولت سیزدهم برای فرهنگ و هنر اهمیت ویژه‌ای قائل باشد و امیدوارم مقوله فرهنگ را سیاسی نبینند و تعامل و گفت‌وگو را در دستور کار قرار دهند چراکه اینگونه قطعاً اتفاقات بهتری را برای سینما و به طور کل فرهنگ و هنر شاهد خواهیم بود.

داریوش بابائیان: برای ذخیره بودجه و حمایت از سینماگران بهتر است فعلاً برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها را لغو کرد

داریوش بابائیان، تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل موسسه فرهنگی شکوفا فیلم، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: بیش از یک سال است که به واسطه شیوع ویروس کرونا شرایط سختی را پشت سر می‌گذاریم و این وضعیت همچنان در آینده هم دامه دارد و سینماگران و سینماداران به لحاظ اقتصادی به شدت متضرر شده‌اند.

بابائیان خاطرنشان کرد: فیلمسازانی که پیش از شیوع کرونا بدون اطلاع از اینکه چنین معضلی قرار است به وجود آید فیلم ساختند همچنان نتوانسته‌اند فیلم‌شان را اکران کنند و زیان‌های اقتصادی بسیاری را متحمل شده‌اند. سازمان سینمایی باید با توجه به این وضعیت از این فیلم‌ها به شکل‌های مختلف از جمله خرید فیلم یا کمک‌های بلاعوض حمایت شود.

او افزود: اما فیلمسازانی که با اطلاع از وضعیت کرونا و تعطیلی سینماها و وضعیت بد اکران فیلم ساخته‌اند نباید در اولویت کمک باشند و جبران خسارت‌های وارد شده بر عهده دولت نیست. فیلمسازانی که پیش از شیوع کرونا فیلم ساخته‌اند امروز با افزایش قیمت‌ها و سرمایه‌ای که مدتی طولانی است راکد مانده قطعاً نیاز به کمک دارند و از نظر من باید در اولویت قرار بگیرند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پنجه در خاک» در پایان اظهاراتش گفت: سینماها نیز نیاز به کمک دارند. با فروش 5 یا 6 بلیت در هر سانس نمی‌توان چرخ اقتصاد یک سینما را پویا نگاه داشت. پیشنهاد من این است که مدیر جدید سازمان سینمایی جلوی برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها و وام‌های بی دلیل را بگیرد و از بودجه آن‌ها برای حمایت از سینماگران استفاده کند. پس از گذراندن این دوران و حمایت‌های لازمی که صورت گرفت می‌توان به برگزاری این جشنواره‌ها ادامه داد اما در حال حاضر این کار در اولویت نیست.

سیدسعید سیدزاده: رئیس سازمان سینمایی باید بین هنرمندان و مسئولان یک همگرایی در جهت تقویت سینما ایجاد کند

سیدسعید سیدزاده، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: از نظر من برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تدبیر حساب شده‌ای صورت بگیرد چرا که سال‌هاست در این حوزه شاهد یک از هم گسیختگی فرهنگی هستیم که به همین شکل رها شده و نوعی بی‌توجهی حاکم شده است که به نظر من همتی بلند می‌طلبد که تنها شخصی فعال و دغدغه‌مند می‌تواند این به این مسئله مهم رسیدگی کند و باید شخصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد که بضاعت و توان انجام این کار را داشته باشد و امیدوارم دولت و مجلس شورای اسلامی این مهم را مدنظر قرار دهند.

سیدزاده خاطرنشان کرد: اما در خصوص مجموعه سینمایی کشور فکر می‌کنم بهتر است رئیس سازمان سینمایی ضمن پیروی از یک همگرایی ویژه بین هنرمندان، مسئولان و مدیران سینمایی کشور تلاش کند که فضای از هم گیسخته موجود از بین برود و قطعاً اولین و مهم‌ترین قدم برای نجات سینما ایجاد این همگرایی است.

او افزود: سینمای کشور امروز در شرایط مطلوبی نیست. برخی بر این عقیده‌اند که نوعی بی بند و باری در سینمای ما به وجود آمده و برخی گرایش فکری دیگری دارند و معتقد هستند که باید فضا بازتر شود. اگر نظر هنرمندان و مدیران با هم در تضاد باشد هیچ گاه به همگرایی نمی‌رسیم و همه در برابر هم قرار می‌گیرند و 4 سال بلبشو و از هم گسیختگی خواهیم داشت. ما این از هم گسیختگی را تجربه کرده‌ایم و هیچ‌گاه نتیجه مطلوبی حاصل نشده است؛ اگر کسی سکان مدیریت را به دست می‌گیرد باید این نکته مهم را در نظر داشته باشد.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: رئیس سازمان سینمایی باید بداند که کجا قرار دارد، چه شرایطی در سینما حاکم است، هنرمندان را بشناسد و مشاوران خوبی داشته باشد. اگر رئیس سازمان سینمایی این بینش را داشته باشد قطعاً اتفاقات خوبی در سینمای ایران رخ می‌دهد. از طرفی هنرمند واقعی کسی است که به فکر مردم است و اگر هنرمند تنها به فکر خودش باشد از هنر به عنوان ابزاری برای خودنمایی استفاده می‌کند. هنرمند باید در جهت ارتقای سطح دانش جامعه قدم بگذارد و مدیر هم باید همینطور باشد و از سمت مدیریتش برای خدنمایی استفاده نکند. امیدوارم کسی مدیریت سازمان سینمایی را بر عهده بگیرد که چنین نگرشی داشته باشد و از وقت، جان و فکرش برای ارتقای فرهنگ کشورمان هزینه کند.

مهدی صباغ‌زاده: قاچاق فیلم‌های ایرانی ضربه بزرگی به اقتصاد سینما زده است/ سازمان سینمایی و خانه سینما باید به بحث دستمزد بازیگران ورود کنند

مهدی صباغ‌زاده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: امروز بحث اقتصاد یکی از اصلی‌ترین مباحث مطرح در سینمای ایران است و مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود. تولید فیلم سینمایی هزینه بالایی دارد، امروز یک فیلم معمولی حداقل 6 میلیارد هزینه دارد و بازگشت سرمایه در شرایط حاضر کار بسیار سختی است. ما در کنار حفظ جریان‌های فرهنگی باید به حفظ سرمایه‌های هزینه شده در عرصه فرهنگ نیز توجه داشته باشیم.

صباغ‌زاده خاطرنشان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس سازمان سینمایی با استفاده از مشاوره‌های مناسب از افرادی فعال در سینما می‌توانند به مشکلات اساسی در عرصه اقتصاد پی ببرند و برای حل مشکلات اقدام کنند. متأسفانه معمولاً مسئولان ما از مشاوره افرادی محدود استفاده می‌کنند و این عده خاص دیدگاه‌های خود را مطرح کرده و نمی‌توانند کلیت سینما را با مشکلات فراوانی که دارند در نظر بگیرند. امیدوارم رئیس جدید سازمان سینمایی به جای استفاده از مشاوره‌های افرادی خارج از سینما به مشاوره‌های افرادی داخل سینما رجوع کند و دایره مشاوران را محدود نکند.

او افزود: امروز قشر عظیمی از مردم جامعه حاضر به دیدن فیلم‌های ایرانی نیستند و من ریشه این معضل را در سانسور بیش از حدی می‌دانم که در مدیریت سینمای ما وجود دارد. اگر قرار است فیلم‌های ما نظر مردم را جلب کنند لازم است که سانسور را در سینمایمان کاهش دهیم و نگاهی واقع‌بینانه به سینما داشته باشیم. نکته دیگر به مسئله قاچاق فیلم‌های ایرانی مربوط می‌‌شود. فیلم‌های ما آزادانه در همه جای دنیا قاچاق می‌شوند و ما نمی‌توانیم برای دفاع از حقوق هنرمندانمان کاری انجام دهیم.

صباغ‌زاده تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات اساسی در سینمای ما بحث دستمزدها است. امروز یکی از دلایل اصلی هزینه بالای تولید به دستمزد بالای بازیگران مربوط می‌شود. باید وزارت ارشاد در تعامل با صنوف به نتیجه‌ای برسد که دستمزدها را منطقی کنند. یکی از راه‌ها که در همه جای دنیا مرسوم است می‌تواند شریک کردن ستاره‌های سینما در مالکیت فیلم است. اگر یک سوپراستار مدعی است که دستمزد بالایی باید دریافت کند می‌تواند 30 درصد از دستمزد را به صورت نقدی بگیرد و مابقی دستمزدش را در فیلم شریک شود. این یکی از راهکارها می‌تواند باشد و به نظر من باید قوانین تنظیم کرد که در دستمزدها نظارتی جدی وجود داشته باشد.کارگردان فیلم سینمایی «کلوپ همسران» تأکید کرد: از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم می‌خواهم که از مشاوران آگاه به شرایط امروز سینما استفاده کند و افراد چاپلوس و منفعت‌طلب را در مسند مشاوران خود قرار ندهد. قطعاً مشاوره‌هایی نتیجه‌بخش است که از افراد مختلف صورت بگیرد و دایره بسته ناخودآگاه ایجاد فساد می‌کند. با همیاری و همدلی اهالی سینما می‌توان این هنر ارزنده را سمتی درست و سازنده هدایت کرد.

پیمان عباسی: سینمای ایران در وضعیت بحرانی است و به یک درمان سریع احتیاج دارد

پیمان عباسی، فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سینمای ایران بیمار است و امروز حالش به قدری وخیم است که می‌توان گفت 90 درصد ریه‌اش درگیر شده است. سینماگرانی که با بودجه خصوصی کار می‌کنند امروز کاملاً ورشکسته شده‌اند و تولید طوری به حداقل رسیده که بیکاری به وجود آمده و شرایطی بحرانی را تجربه می‌کنیم.

عباسی خاطرنشان کرد: سینما نیاز به یک کمک فورس ماژور و سریع دارد و یک درمان جدی باید صورت بگیرد. سازمان سینمایی با مدیریت جدید باید راهکاری در این بحران پیدا کند که بیش از یک سال است هیچ کمکی به سینماگران نشده و امیدواریم که در دولت جدید این اتفاق رخ دهد.

او افزود: از نظر من این موضوع امروز اولویت اصلی سینمای ایران است. در مسائل بعدی همیشه هر مدیر که آمده یک سری نظراتی داشته و سعی کرده آن‌ها را در سینما اجرایی کند اما سینماگران ایرانی کار در این سینما را آموخته‌اند و به خوبی خود را با شرایط وفق داده‌اند و نمی‌توان دیگر سدی در برابر سینماگران قرار داد و از نظر من مسئولان جدید باید با خواسته‌های سینماگران همراه باشند.

نویسنده فیلم سینمایی «زهر مار» در پایان اظهاراتش تأکید کرد: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی فضای سینما بازتر شد و فیلم‌های خوبی به واسطه این فضای باز ساخته شدند و بعد از آن دولت محمود احمدی‌نژاد فضا را بسته‌تر کرد و محدودیت‌های زیادی به وجود آمد که در نهایت مسئولان سینمایی کشور تسلیم خواسته سینماگران شدند. امروز دیگر زمان ایجاد این محدودیت‌ها از بین رفته و سینمای جشنواره‌ای و سینمای سرگرمی و گیشه راه خود را به خوبی پیدا کرده‌اند.

علی قوی‌تن: با راه‌اندازی پلتفرم‌های اینترنتی متعدد باید جلوی انحصار موجود گرفته شود

علی قوی‌تن، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: از نظر من آنچه که امروز برای بهبودی وضعیت سینما باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد و در اولویت باشد مقوله پخش فیلم‌ها در زمان ادامه شیوع ویروس کرونا است.

قوی‌تن خاطرنشان کرد: تا زمانی که به شرایط عادی برنگردیم و کرونا از بین نرود سینماهای ما به وضعیت مطلوب نمی‌رسند و باید مسئولان به سرعت برای پخش آنلاین فیلم‌های سینمایی فکری کنند و تمهیدی بیندیشند تا فیلم‌هایی که در سه سال اخیر ساخته شده و امکان اکران پیدا نکرده‌اند به اکران برسند.

او افزود: تولیدکنندگان آثار سینمایی چندین میلیارد تومان هزینه کرده‌اند و مدتی طولانی است که سرمایه‌شان راکد مانده و باید کارشناسی درستی صورت بگیرد تا امکان اکران فیلم‌ها به صورت آنلاین با امنیت کامل برقرار شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با راه‌اندازی پلتفرم‌های اینترنتی این امکان را فراهم کند چرا که در پلتفرم‌های موجود متأسفانه نوعی رانت و باندبازی به وجود آمده که لازم است با ایده‌ای کارساز جلوی این وضعیت گرفته شود.

این کارگردان در ادامه گفت: تعداد پایین پلتفرم‌های اینترنتی برای اکران آنلاین فیلم‌ها باعث شده تا نوعی رانت و باندبازی به وجود بیاید و به نظر من لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همه پخش‌کننده‌های قدیمی مجوز راه‌اندازی یک پلتفرم را بدهد و این افراد با راه‌اندازی پلتفرم‌هایشان بتوانند این انحصار را از بین ببرند. نکته دیگر ایجاد امنیت است، به این معنی که باید با تمهیداتی جدی جلوی دزدی آثار گرفته شود و قطعاً یکی از راه‌های اصلی برای رسیدن به این مهم به رسمیت شناختن حقوق کپی رایت صاحبان آثار است. به هر حال از نظر من رسیدگی به وضعیت پخش و اکران در حال حاضر تا زمانی که به یک شرایط نرمال برسیم باید در اولویت قرار بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب، مهتاب، زمین» در پایان اظهاراتش تأکید کرد: تهیه‌کننده‌های بسیاری هستند که سرمایه‌شان را برای ساخت یک فیلم سینمایی هزینه کرده‌اند و امروز حدود سه سال است که در منتظر بهتر شدن وضعیت و اکران اثرشان هستند. این افراد اگر یک ویلا خریده بودند امروز ارزش همان ویلا چند برابر شده بود و دور از انصاف است که یک نفر با دغدغه فرنگی اثری تولید کرده و اینقدر به لحاظ مالی متضرر شود. اهالی سینما امروز بیش از هر چیز به امنیت شغلی نیاز دارند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأمین این امنیت می‌تواند از هنرمندان سینما حمایتی جدی کند.

محمد نیک‌بین: رئیس سازمان سینمایی برای حل مشکلات به همفکری با سینماگران نیاز دارد

محمد نیک‌بین، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: امروز مسائل اقتصادی و معضلاتی که به واسطه این مسائل و مشکلات طی دو سال گذشته در کشور ما به وجود آمده از نظر من در اولویت رسیدگی قرار دارند و لازم است مسئولان جدید سینمایی به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نیک‌بین تصریح کرد: امروز به واسطه شیوع ویروس کرونا که امکان نمایش فیلم‌های سینمایی و بازدهی اقتصادی تولیدات را مخدوش کرده است و مثل گذشته شرایط مساعدی وجود ندارد. اقتصاد امروز مثل سایر مشاغل مهم‌ترین مسئله سینمای ایران است و باید تمهیدی اندیشیده شود که امکان حیات سینما در شرایط کرونایی حاضر وجود داشته باشد.

او افزود: معمولاً با تغییر کابینه بلاتکلیفی‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف شکل می‌گیرد و گمانه‌زنی‌هایی صورت می‌گیرد که پیش‌بینی درباره آینده را سخت می‌کند. امیدوارم برنامه‌ریزی‌هایی که مدیران جدید سینما در نظر دارند در راستای حل مشکلات باشد و به جای کاهش معضلات با برنامه‌ریزی غلط شاهد افزایش مشکلات نباشیم. متأسفانه برنامه‌ریزی‌هایی که پیش‌تر اعلام شد باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بین اهالی سینما شد که صحبت‌هایی در تضاد با آن اظهارات نیز شنیدیم و امروز لازم است سیاست کاری وزارت ارشاد جدید مشخص و اعلام شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سوپراستار» تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی امروز به رسانه بسیار مهمی تبدیل شده و صدور مجوزها در این رسانه‌ها مدتی است که به یک مسئله مهم در بین سینماگران تبدیل شده است. باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این معضل را حل کند و مشخص شود که چه نهادی باید مجوز سریال‌ها را صادر کند چرا که با وجود صحبت‌هایی که شده همچنان تولیدکنندگان باید از چند طریق مجوز بگیرند و این ساز و کار اداری طاقت‌فرسا خیلی وقت‌ها باعث می‌شود که پروژه‌ها به بن‌بست برسند.

نیک‌بین تأکید کرد: معضلات متعددی در سینمای ما وجود دارد ولی برای رسیدن به راه حل که ما را از این معضلات نجات دهد لازم است مسئولان جدید سازمان سینمایی با سینماگران مشورت کنند و با همفکری به راه حل برسند. متأسفانه دولت قبلی عملکرد خوبی در این زمینه نداشت و سوبسیدهای لازم را که باید برای سینماگران در نظر می‌گرفت یا حمایت‌های مورد نیاز را آنطور که باید، شاهد نبودیم و من فکر می‌کنم دولت جدید برای جبران این کم‌کاری‌ها باید اقداماتی جدی داشته باشد.

او در پایان گفت: قطعاً برای ریشه‌کن شدن مشکلات اقدام اصلی و حیاتی واکسیناسیون سراسری است و تا زمانی که مردم به زندگی عادی برنگردند حرف‌هایی که زده می‌شود و راهکارها نمی‌توانند چندان نتیجه‌بخش باشند. ما مشکلات بنیادی بزرگی در سینمایمان داریم و باید این مشکلات حل شوند اما متأسفانه کسی روی اصل موضوع تمرکز ندارد و معضلات هر روز بیشتر در سینمای کشورمان نفوذ می‌کنند.

نظر شما