معرفی کتاب؛

«زبان نجات یافته» رمانی درباره یک روح جستجوگر

۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷۸۵۶
«زبان نجات یافته» رمانی درباره یک روح جستجوگر
الیاس کانتی ، برنده جایزه نوبل ادبیات 1981 ، یکی از چهره های مهم قرن بیستم بود. وی که متخصص بسیاری از ژانرها است ، با رمان های معروف خود به جهانیان شناخته شده است.

به گزارش برنا، کتاب «زبان نجات یافته» تصویری جستجوگر از زمینه شخصی و رشد خلاق وی را ارائه می دهد. نبوغ کانتی شاید در هیچ کجا بیش از کتاب "زبان نجات یافته" بروز نیافته باشد. این کار با یک تصویر خارق العاده از اولین خاطره کانتی آغاز می شود.

ایده صحبت به عنوان ورود به زندگی ممنوع بزرگسالان بر این کتاب حاکم است. کانتی وقتی هفت ساله شد پدرش می میرد. او از کودکی تا بزرگسالی ، مدام طرد می شود. در یک اپیزود بی رحمانه و خارق العاده ، مادرش او را مجبور می کند تا در مدت سه ماه آلمانی را بیاموزد.

 کانتی در «زبان نجات یافته» خاطرات دوران کودکی خود را با دقتی مثال‌‎‌زدنی به روایت میکشد؛ با این حال رمانش رمانی تک‌صدایی و حدیث‌نفس‌گویانه نیست. 

علی عبدالهی، مترجم ادبیات آلمانی درباره این کتاب نوشته: [کانتی] در «زبان نجات‌یافته» میکوشد خاطرات کودکی خود را چنان دقیق و مشاهده‌گرانه بیان کند که در کنار یادآوری دقیق خاطرات خود، از «من منحصر» بگریزد و به واکاوی روانِ کودک-‌ انسان به مثابه امری همگانی در آینه مناسبات رایج زمانه بپردازد.

کانتی، ۲۵ ژوئیه ۱۹۰۵ در روسه بلغارستان به دنیا آمد. در خانواده‌ای از یهودیان اسپانیایی که به زبان اسپانیایی قرن پانزدهم سخن می‌گفتند. او زمانی که ۶ ساله بود با خانواده‌اش به منچستر انگلستان مهاجرت کرد و در آنجا به مدد پدر و از طریق کتاب‌های سفرهای گالیور و رابینسون کروزوئه با زبان انگلیسی آشنا شد. هشت ساله بود که با درگذشت پدرش انگلستان را همراه مادرش ترک کرد و به اتریش رفت. از آثار او می‌توان به «کمدی خودپسندی، توده و قدرت، صداهایی از مراکش، شاهد شنوا، زبان از بند رسته، عروسی، نابینایی، اپرای میمون‌ها، مشعل در گوش، رای دادگاه و ... اشاره کرد. رمان نابینایی - یا اغوا- از او که در ایران با نام «کیفر آتش» منتشر شده در فهرست ۱۰۰۱ کتابی قرار دارد که گفته می‎شود قبل از مرگ حتما باید بخوانید. نام این کتاب همچنین در فهرست ۱۰۰۰ رمانی دیده می‌شود که روزنامه گاردین به عنوان آثاری که هر شخص باید بخواند، دیده می‎شود. گفته می‌شود مهم‌ترین دلیل اهدای جایزه ادبی نوبل به الیاس کانتی، نوشتن کتاب «زبان نجات یافته» است. از کانتی به عنوان نویسنده‌ای بزرگ یاد می‌شود که نوشته‌هایش نه فقط گوشه‌هایی از روح انسان را نشان می‌دهد، بلکه دلیل بسیاری از تضادهای جوامع امروزی را نیز بیان می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز