رهبر قنبری:

عرصه تولید فیلم‌های کودک و نوجوان را باید به جوانان بسپاریم

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۱۶۲
عرصه تولید فیلم‌های کودک و نوجوان را باید به جوانان بسپاریم
رهبر قنبری با اشاره به اینکه ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان نیاز به تسلط تولیدکنندگان به دنیال دیجیتال دارد، تأکید کرد عرصه تولید فیلم‌های کودک و نوجوان را باید به جوانان بسپاریم.

رهبر قنبری، کارگردان فیلم‌های سینمایی «فصل بلوغ»، «روییدن در باد» و «پرنده باز کوچک»، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: با صراحت و صمیمانه می‌گویم در چند دوره اخیر که علیرضا تابش مدیریت برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان را بر عهده گرفته شاهد اتفاقات خوبی در این رویداد فرهنگی بودیم و او با استفاده از تیمی جوان که به دنیای دیجیتال، آنلاین و فانتزی و انیمیشن شناخت دارد، توانست ایده‌های خوبی را اجرایی کند که این جشنواره را در جهتی درست متحول کرد.

قنبری خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال در دوران شیوع کرونا شاهد هستیم که این جشنواره با ایده برگزار کنندگانش اولین جشنواره‌ای بود که به‌صورت آنلاین برگزار شد و به حدی این برگزاری موفق بود که جشنواره‌های دیگر از این جشنواره کپی کردند و اگر تیم برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان متشکل از افرادی میانسال و کهنسال بود قطعاً این اتفاق رخ نمی‌داد و این حاصل اعتماد به تیم جوان است.

او افزود: کار دیجیتال و آنلاین مهندسان و هنرمندانی جوان می‌طلبد که باید هنرمندانی از نسل کامپیوتر باشند و افرادی از نسل‌های گذشته نمی‌توانند خلاقیت و کارآیی آن‌ها را داشته باشند. علیرضا تابش به عنوان یک مدیر کارش را به خوبی انجام داد و او به همراه تیمش در خط مقدمی قرار گرفت که سایر جشنواره‌ها از آن گرته‌برداری و کپی کردند که قطعاً کار تیم برگزارکننده جشنواره کودک و نوجوان مستلزم یک شجاعت بود.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: سینمای کودک و نوجوان به‌طور سنتی متولیانی داشت که در سنت فیلمسازی خودشان مانده بودند و هر زمان که صحبت از سینمای کودک بود اولین نشانه‌ها رقص و آواز و عروسک‌ بود که سینمای کودک را رو به تکراری شدن می‌برد. سینمای کودک باید به مخاطبانش معرفت، دانش و فهم ارائه دهد. کودک در دوره‌ای از زندگی است که فهمش درباره جهان تکامل پیدا نکرده و نویسنده و کارگردانی که در این زمینه کار می‌کند باید ذهنیت مخاطبش را بشناسد. سینمای کودک، سینمای بیان خصلت‌ها و ویژگی‌هاست و نگاه‌های سنتی گذشته دیگر نمی‌تواند جوابگو باشد. از طرفی ساخت آثار صرفاً سرگرم‌کننده نیز نمی‌تواند انتخاب درستی باشد چرا که کودک باید از دیدن یک اثر محتوایی دریافت کند که برایش آموزنده باشد. این رویکرد را به بهترین شکل در انیمیشن‌های سینمایی که کشورهای مختلف می‌سازند شاهد هستیم که مفاهیمی چون حفظ محیط زیست و... را به بهترین شکل به کودکان ارائه می‌دهند و در کشور ما همچنان برای تعریف داستان‌های کودک و نوجوان به دنبال ماجراهایی مثل گم شدن پدر و قهرمان شدن بچه و... هستند و این همان فیلم فارسی است که در قالب کودک و نوجوان متجلی شده و همچنان ادامه دارد و فکر می‌کنم با مدیریت علیرضا تابش و حبیب ایل‌بیگی این روند هم کم‌کم رو به تحول است و ما شاهد آثار متفاوتی خواهیم بود.

کارگردان فیلم سینمایی «روئیدن در باد» در پایان تأکید کرد: در عرصه ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان لازم است پیشکسوتان و پیرمردهایی مثل من کنار بروند و اجازه دهند که جوانان وارد این عرصه شوند. البته من همچنان در این عرصه فیلم می‌سازم اما انتظار می‌رود عرصه برای جوانان باز شود که به دنیال دیجیتال آشنایی دارند و از شگردهای سنتی فاصله گرفته‌اند.

نظر شما