در رادیو فرهنگ؛

گفت و گو با نقاش و طراح معاصر ایرانی در "نگارخانه"

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۲:۰۲:۴۳
کد خبر: ۱۲۳۹۴۸۳
گفت و گو با نقاش و طراح معاصر ایرانی در نگارخانه
برنامه «نگارخانه» امروز سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ در گفت و گو با احمد وکیلی؛ نقاش و طراح معاصر ایرانی به فعالیت ها و نمایشگاه آثار ایشان می پردازد.

به گزارش برنا؛ برنامه نگارخانه به موضوع بررسی هنرهای تجسمی در کشور و دغدغه‌های هنرمندان این حوزه و اطلاع رسانی از فعالیت های هنری اختصاص دارد.

در برنامه امروز به گفتگو با گفت و گو با احمد وکیلی؛ نقاش و طراح معاصر ایرانی راجع به نمایشگاهی به مناسبت ۶۰ سالگی ایشان و تولدشان در ۲۸ شهریور ماه می پردازیم.

احمد وکیلی اردبیلی متولد ۱۳۴۰ در تهران؛ نقاش و طراح معاصر ایرانی است. او بیشتر با نام احمد وکیلی شناخته می‌شود.

او یکی از چهره‌‌های شاخص جریانی در نقاشی ایران است که اصطلاحاً به مکتب الخاص (هانیبال الخاص) معروف شده‌است. این جریان هنری که با آموزه‌های الخاص شروع گردید دارای ویژگی‌های مشخصی است ازجمله: پیوست زیاد این گروه از نقاشان و آثارشان با ادبیات، اهمیت دادن به طراحی به عنوان ابزار بیانی مستقل، اهمیت دادن به امر آموزش، و پرورش شاگردان پرشمار. از دیگر چهره‌های شاخص این جریان می‌توان به بهرام دبیری،‌ نصرت‌الله مسلمیان، منوچهر صفرزاده،داوود هوشمند، محمدعلی بنی‌اسدی و نیلوفر قادری‌نژاد اشاره کرد که همگی از شاگردان هانیبال الخاص بوده‌اند.

به حق وکیلی را می‌توان در زمره مهم‌ترین طراحان ایران بعد از انقلاب به شمار آورد. تلاش‌های بسیار افرادی چون او در بسط و اشاعه هنر طراحی در ایران باعث بروز افق‌های جدید و دستاوردهای کیفی و کمی فراوانی شد. امروزه بسیاری از طراحان و نقاشان نسل‌های متاخر ایران از شاگردان احمد وکیلی بشمار می‌روند.

وی فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی در مقطع فوق لیسانس است.

 وکیلی در ۱۳۶۴ اولین نمایشگاه انفرادی اش را برگزار کرد و طی سال‌های فعالیت خود نمایشگاه‌های متعدد دیگری را در داخل و خارج از کشور برپا کرده‌است. احمد وکیلی هنرمند نقاش ایرانی به تدریس در دانشگاه نیز پرداخته است.

در کارنامه هنری وی جوایز بسیاری به چشم می‌خورد. وکیلی در سال ۱۹۹۱میلادی ، در اینوال بلانیا جزو به عنوان بهترین تصویرگران سال انتخاب شده و اثرش درایتالیا و توکیو به نمایش در آمده است. آثار وکیلی همچنین در سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۲ برگزیده نمایشگاه آسیایی و در سال ۱۳۷۲ برگزیده نمایشگاه بین‌المللی تهران شده‌اند.

همچنین وکیلی در زمینه چاپ دستی نیز نقش پررنگی در هنر ایران داشته‌است بطوری که امروزه او یکی از مهم‌ترین هنرمندان ایران در چاپ دستی است. قدرت طراحی وکیلی در تقاطع با تکنیک‌های چاپ دستی آثار منحصر به فرد و فراوانی از وی بجای گذاشته است.

وی در سال ۱۳۹۰ دبیری هشتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران را پذیرفت.

«نگارخانه» به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ، به تهیه کنندگی رضا غیور و کارشناسی و اجرای امیر راد ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن می رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز