قدرت نیروی دریایی ایران ناشی از تجارب دوران دفاع مقدس است

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۴:۲۶:۰۸
کد خبر: ۱۲۳۹۶۴۷
قدرت نیروی دریایی ایران ناشی از تجارب دوران دفاع مقدس است
ناخدا یکم عرشه فرید آگه دل در برنامه صبح پارسی ششم مهر ماه از تاثیر تجربیات دوران دفاع مقدس در قدرتمند شدن نیروی دریایی کشور سخن گفت.

به گزارش برنا؛ برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح بر روی آنتن شبکه جام جم می رود، با موضوع صبر و بردباری و نتایج آن در زندگی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه، بدون مرز و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، امیر محمد زند و شمیم علیزاده با ناخدا یکم عرشه فرید آگه دل به گفت و گو نشستند.

ناخدا آگه دل گفت: خاطرات جنگ آرام آرام از ذهن ما دارد می رود و باید این خاطرات را به نسل بعد منتقل کنیم تا ماندگار شود و تجربیات 8 سال دفاع مقدسمان از بین نرود.

وی دستاوردهای مهم دفاع مقدس برای نیروی دریایی را تبیین کرد و افزود: قدرت نیروی دریایی ناشی تجربیاتی است که از دوران دفاع مقدس برای ما مانده است. ۸ سال دفاع مقدس برای کسب تجارب و شرکت در عملیات ها زمان کمی نیست و همین زمان دو برابر از جنگ جهانی دوم است. این تجربه ها نیروی دریایی را تقویت کرد و به نسل جوان منتقل شد و حالا این قدرت به جایی رسیده که تحصیل کردگان این حوزه کشتی ها را ۴۵ هزار کیلومتر در دریا می رانند؛ این در حالی است که پس از مدت کوتاهی در دریا آذوقه کشتی ها تمام می شود و نمی توان مدت زیادی را روی سطح آب ماند و ماموریت های دریایی طولانی مدت نیازمند پشتیبانی قوی برای انتقال آذوقه به کشتی ها است که این اتفاق امروزه به شیوه حیرت انگیزی در کشور در خال انجام است. ما کهنه سربازان که از دفاع مقدس تجربه کسب کرده بودیم آن تجارب را به آنها آموزش داده ایم و حالا اقداماتشان خودمان را به تعجب وا می دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در تعریف واژه «ناخدا» تصریح کرد: ناخدا یعنی کسی که روی دریا همه چیز هست الا خدا، به او مستر و کاپیتان هم می گفتند و کسی است که حتی می تواند در دریا حکم اعدام صادر کند.

ناخدا آگه دل ادامه داد: در شمال خلیج فارس سه کانال داریم؛ خورموسی، اروند و خور عبدالله. در زمان جنگ خورعبدالله تنها کانالی بود که کشتی های تجاری از طریق آن وارد ایران می شدند و محموله های مواد غذایی و مواد مورد نیاز را به ایران می آوردند. عراق برای صدمه زدن به مایحتاج اساسی ایرانیان نیروهای خود را دم کانال نگه می داشت و بمب میزد که کانال را ببندد و کشتی های لجستیکی نتوانند وارد ایران شوند. چون کشتی ها وارد ایران که می شدند کنترلشان با نیروی دریایی ایران بود.

وی بیان کرد: از اوایل جنگ، عراق به دنبال زدن کشتی ها بود تا آن محموله ها به ایران نرسد. دو ماه و ۷ روز بعد از شروع جنگ نصف نیروی دریایی آن ها را از پا در آوردیم و اجازه ندادیم نفت از خلیج فارس خارج کنند. بیش از ۱۰ هزار کشتی برای رساندن محموله وارد خلیج فارس شدند و همواره عراق در تلاش بود تا آن ها را منهدم کند که از این تعداد ۲۶۰ تا کشتی مورد اصابت قرار گرفتند که ۲۰ تا نتوانستند محموله ها را برسانند ولی مابقی علی رغم اصابت گلوله به آن ها محموله های خود را رساندند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: کاروان مجموعه کشتی هایی است که در دریا حرکت می کنند، اگر کالاهای استراتژیک جنگی دلشته باشند نیاز به مراقبت دارند که این کار توسط نیروی دریایی انجام می شود و به آن ها اسکورت می گویند.

ناخدا آگه دل خاطرنشان کرد: آخرین کتابی که از خاطرات من نوشته شده کتاب «سی کشتی یک فرمانده» است و توسط نشر کودک و جوان و نویسنده آن خانم نظری است که جزو نویسندگان برجسته بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز