استقبال اهالی کشورهای خارجی از فیروزه ایرانی در انگشترها/ فریبا: قائدی نباید به تیم کشورهای عربی می پیوست

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۱۱:۴۱:۴۰
کد خبر: ۱۲۴۱۲۰۲
محمد سلوکی و عبدالرضا احمدی مجریانی هستند که برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا شب نشینی را اجرا می کنند

به گزارش برنا؛ در بخش اول برنامه عبدالله آذری انگشتر ساز و کارشناس سنگ های قیمتی به عنوان مهمان معرفی شد. آذری گفت: بعضی سنگ ها از دید عده ای به لحاظ دینی و اعتقادی مهم تر هستند. برای مثال در چین مردم اعتقاد دارند سنگ یشم هدیه ای از سمت اژدهای این کشور است.

اغلب به جای خود سنگ اذکاری که روی سنگ ها می نویسند برای افراد محترم است مثلا اگر آیه قرآن باشد افراد مراقب اند که به آن بی احترامی نشود ولی سنگ ها به خودی خود تقدس خاصی ندارند. وی تصریح کرد: از بچگی به سنگ ها علاقه مند بودم اما پدر و پدر بزرگم آنقدری انگشتر نداشتند که بگویم دلیل جذب شدنم به این حرفه علاقه ام به انگشتر های پدرم بوده است. بیشتر سمت مسجد امام بودم و آن قسمت نیز بیشتر انگشتر بود. شروعم با کارگاه طلاسازی بود چون کارگاه انگشترسازی در تهران کم بود و ساکت و تاریک و تک نفره بود.

بعد از آن سعی کردیم حالت ساخت را چند نفره کنیم. کسانی که بچه جنوب شهر بودند یکی از جذاب ترین سرگرمی هایشان تیله بازی بود. کارشناس سنگ های زینتی افزود: اگر با سنگ ها مدتی مانوس باشیم چشم بسته هم می توانیم شیشه را از سنگ تشخیص دهیم البته درباره شیشه هم اگر هنر روی آن انجام شده باشد شاید از سنگ هم قیمتی تر و با ارزش تر باشد.

آذری ادامه داد: در دین ما به عقیق تاکید بسیار زیادی شده است و شاید کمتر مستحبی باشد که به این اندازه به آن سفارش شده است. وی درباره اینکه برخی از افراد می گویند یک تار مو روی سنگ بگذارید و آن را آتش بزنید اظهار داشت: در برخی از مواقع تار مو نمی سوزد این موضوع فقط به خاطر خواص سنگ نیست و خوب بودن یا نبودن عقیق را نشان نمی دهد.

این انگشتر ساز تهرانی گفت: خیلی باید عقیق دیده باشید که بتوانید عقیق خوب را از بد تشخیص دهید. عواملی مانند قدمت، نوشته داشتن یا نداشتن، خط آن، نقطه داشتن یا نداشتن، زمان نوشتن و ابزار نوشتن مشخص می کند که یک سنگ خوب است یا نه و بر اساس این عوامل برای سنگ ارزش گذاری می شود. بعضا در گذشته آثاری روی سنگ می گذاشتند که مشخص می کرد تراش برای کدام منطقه است. آذری تصریح کرد: برخی اذکار برای نوشته شدن روی انگشتر سفارش شده است برخی دوست دارند اذکاری را بنویسند که ائمه استفاده می کردند و یک سری هم برای استفاده های موردی است مثلا اینکه یک ذکر برای یک بیماری مفید باشد که همواره همراه فرد باشد.

بعضی مواقع کسی بیت یا اسمی را دوست دارد که روی انگشترش بنویسد. در گذشته برخی از انگشترها به جای مهر استفاده می شده یا به شعرا پول می دادند که شعری بگویند که اسم فرد توی آن باشد تا بتوانند به جای امضایشان از آن استفاده کنند. وی افزود: اینکه می گویند انگشترمان را در آب روان یا در آفتاب بگذاریم تا انرژی آن برگردد سند قدیمی ندارد و سلیقه ای است. برخی هم دوست دارند بعد از اینکه انگشتر را خریدند در گلاب قرار دهند.

این کارشناس سنگ های قیمتی بیان کرد: برای کسانی که انگشتر نداشته اند اولین سنگی که توصیه می کنیم عقیق یمنی است و می گوییم وابسته به سلیقه خودشان رنگش را انتخاب کنند. درباره ذکر هم پیشنهاد می شود چیزی که خود فرد دوست داشته باشد و یا یک چیز عام مثل صلوات، بسم الله، ماشاالله و اسم ائمه (ع) را توصیه می کنیم.

آذری ادامه داد: کارشناس حوزه ملک هستم و تولید انگشتر هم داریم و نمایشگاه های زیادی در خارج از ایران برگزار کرده ایم. بیشتر افراد تعجب می کردند که این انگشتر ها آن جا هم طرفدار داشته باشد همه می گفتند ما فکر می کردیم فقط در شهرهای مذهبی مثل کربلا و نجف طرفدار دارد. این در حالی است که آن ها کاری که روی آن انگشتر ها می شود را بیشتر دوست دارند.

وی اظهار داشت: ایران ما بهترین فیروزه دنیا را دارد که در دامغان و نیشابور و کرمان وجود دارد. تقریبا هر جا مس خیز باشد فیروزه هم دارد. در خارج از کشور برایشان فرقی ندارد فیروزه برای کدام منطقه ایران است اما به طور کلی فیروزه کشور ما را دوست دارند. آذری در پایان افزود: هر سنگی که سختی بیشتری دیده شیرین تر و ارزشمندتر است؛ سنگی که رگه کمتری دارد سنگی است که در درجه حرارت بالاتر بیشتر دوام آورده است و هرچه بیشتر روی آن تلاش شده باشد و تراش بهتری خورده باشد قیمت بیشتری دارد. این موضوع درباره زندگی و مشکلات هم به خوبی صادق است. در بخش دوم بهتاش فریبا بازیکن پیشکسوت فوتبال ایران به عنوان مهمان با امیراحمدی به گفت و گو نشست. فریبا گفت: در تایلند قهرمان آسیا شدیم. شروع بازی های رسمی در سطح آسیا بود با حشمت مهاجرانی و اصغر شرفی که مربیانم بودند در تایلند قهرمان آسیا شدیم.

خیلی کار سختی بود به خصوص روز فینال که بارندگی های شدیدی بود. ظهر که داشتیم خودمان را آماده می کردیم باید کفش های شش اسپوک می پوشیدیم و زیر آن واشر می گذاشتیم که سطح آن بالا بیاید و سر نخوریم. نیم ساعت قبل بازی باران بند آمد و وقتی رفتیم زمین را ببینیم خشک خشک بود و همه متعجب شده بودند. وی تصریح کرد: علیدوستی، فرکی، میر شیبانی اصغر صدری و غلام پیروانی از هم تیمی های من بودند. شاه غلامی همیشه شیرین و با معرفت بود. در مسافرت برای مسابقات ملی اختلاف سنی وجود دارد و هرکس یک سنی دارد ولی در اردوهای جوانان همه همسن هستند و بسیاری از امور را به خاطر همسن بودن رعایت نمی کردیم.

پیشکسوت استقلال بیان کرد: آقای مهاجرانی بزرگترین حسنش این بود که زمینه را فراهم می کرد که بازیکنان رده جوانان برای ورود به رده بزرگسالان آماده و جذب شوند. در دوره ما هم 9 نفر از جوانان به جام جهانی رفتند. فریبا افزود: قبل از اینکه به جام جهانی برویم باید انتخاب می شدیم. در سال 1988 که به جام جهانی رفتیم 18 تیم بودند و از آسیا و اقیانوسیه یک تیم به جام جهانی می رفت. کویت را بردیم و برای جام جهانی انتخاب شدیم.

برای بازی برگشت با کویت مربی ما از جوانتر ها استفاده کرد شب قبل از مسابقه مربی تیم مقابل در مسابقه ای گفت مهاجرانی می خواهد به ما رکب بزند که می خواهد از جوانان استفاده کند. در آن بازی گل اول را ما خوردیم بعد من و خلیلی گل زدیم و بردیم اما مربی آن ها بعد از برد با اخلاق حرفه ای خود به تیم ما بسیار تبریک گفت چون ما با تیم دوم تیم اول را در کویت بردیم.

وی ادامه داد: پست اصلی من هافبک بود. برای جام ریاست جمهوری با تیم پاس به کره جنوبی رفتیم. یک روز قبل از اولین بازی فرکی کشاله اش کش آمد و پست فوروارد خالی ماند و چون خیلی جاها ارتباط خوبی با مربی داشتیم من گفتم دوست دارم فوروارد بازی کنم و بررسی کردند و فردای آن مرا در پست فوروارد گذاشتند. بهترین بازی عمرم را در آن موقعیت داشتم و در آن دوره در همه بازی ها زیر ده دقیقه به همه تیم ها گل زدم. یک گل هم به خود تیم کره زدم که ماندگار شد.

فوتبالیست قدیمی ایران اظهار داشت: هر آدمی اولین تجربه و شاکله زندگی اش در خانواده شکل می گیرد. من در یک خانواده بسیار پر جمعیت بزرگ شدم؛ ده برادر و دو خواهر هستیم و پدرم فقط می توانست شکم خانواده را سیر کند برادر بزرگم بهزاد برای رسیدگی به امور درسی و اخلاقی نقش پدر را برای ما داشتند. از 13 سالگی به با مربیانی کار کردم که بسیار اخلاق مدار بودند. بین 50 تا 60 بازیکنی که به تیم ملی وارد شدند همگی اخلاق مدار هستند.

اینهمه سال بازی کردم کلا دو تا اخطار فوتبالی داشتم ولی دعوا در زمین بازی نداشتم. همین اتفاق داشتن مربیان اخلاق مدار- در زندگی ام بسیار تاثیر گذار بود. فریبا گفت: خیلی تمرین می کردم؛ به شوت زن معروف بودم شاید 20 درصد آن به استعداد آدم برگردد اما 80 درصد آن اکتسابی است. در زمین راه آهن بازی می کردیم و بعد از غروب هم با یکی دو تا بازیکن در زمین می ماندیم و تمرین می کردیم.

وی درباره گلزنی های متعددش با پای چپ گفت: راست پا هستم اما 90 درصد گل هایم با پای چپ است. وقتی انتخاب رشته داشتم دو ماه برادرم نگذاشتند به تمرین بروم چون باید درس می خواندم. وقتی برگشتم مربی گفت من تیمم را بسته ام فقط یک نفر را برای گوشه چپ می خواستند و من در 15 روز پای چپم را تقویت کردم، سر تمرین ها مربی کفش پای راستم را در می آورد تا مجبور باشم فقط با پای چپم کار کنم. این فوتبالیست پیشکسوت افزود: ابتدا در تیم راه آهن بودم بعد از آن به تیم پاس و بعد استقلال رفتم.

پاس در سال 55 حقوقش 2 هزار و 500 تومان بود و در ازای هر برد در هر بازی هزار تومان پاداش داشت. فریبا ادامه داد: با همه بازیکنان استقلال خوب بودم چون من بازیکن بازی ساز تیم بودم. یک هافبک همیشه آرزو می کند فورواردی پرسرعت مثل چنگیز داشته باشد. تیم ما در سال 60 یک دست بود و همه نفرات آن قوی بودند و با اکثر بچه ها جور بودیم. همیشه تیم یک دست نیست بلکه نقش مربی در این یک دست بودن مهم است.

وی اظهار داشت: من هافبک نفوذی بودم؛ در همه سال هایی که بازی کردیم جزو گل زن ها بودم و رو به جلو رفتن را دوست دارم. حتما کسی که شوت خوب می زند باید سر خوبی هم داشته باشد. با سرم گل های زیادی برای استقلال و تیم ملی زده ام. این بازیکن برجسته استقلال گفت: سال 61 یک - هیچ در دربی عقب بودیم. یک ربع مانده به پایان بازی روشن به زمین آمد و دو تا گل برای استقلال زدیم. هرچه گل به تیم های دیگر بزنیم جزو آمارمان نیست ولی اگر به پرسپولیس گل بزنیم جزو آمار است.

برای پرسپولیس احترام قائلم چون همیشه عقیده دارم آدم باید به حریفش احترام بگذارد تا احترام را پس بگیرد. فریبا در پاسخ به این سوال که از بین علی پروین و ناصر حجازی شخصیت فوتبالی کدام یک بهتر است تصریح کرد: از نظر شخصیت فوتبالی طبیعتا باید بگویم ناصر حجازی ولی علی پروین هم خیلی بزرگ است و افتخار بازی با او را زیاد داشته ام. انتخاب سخت است ولی ناصر حجازی را انتخاب می کنم وی افزود: نمی توانم بین مربیانم یکی را انتخاب کنم.

شیوه مربی گری شان فرق داشت از نظر فنی حسن آقا به من نزدیک بود اما از نظر انگیزشی حشمت خان استاد بود. بزرگترین حسنش این بود که بازیکن را با انگیزه و هیجان بسیار زیادی به زمین می فرستد. پیشکسوت تیم استقلال بیان کرد: کیروش و برانکو برای مملکت ما زیاد زحمت کشیدند. کیروش را از نظر فنی کاملا تایید می کنم از نظر مسائل جانبی بازیکنان تیم ملی را کوچک می کرد و این کارش را دوست نداشتم اما درست کردن زمین چمن دهکده که سال ها بود خراب بود آن هم تحت فشار های زیاد کاری ماندگار برای ما شد.

فریبا در پایان درباره دو ستاره سابق استقلال اظهار داشت: برای مهدی طارمی واقعا خوشحالم؛ وقتی به تیم های بزرگ گل می زند و گلش بهترین گل های جام می شود به او افتخار می کنم. خیلی خوشحالم که به اروپا رفته ولی خیلی ناراحتم که مهدی قائدی به کشورهای عربی رفته است. اگر کمی سعه صدر داشت می توانست مثل طارمی به اروپا برود ولی حالا برای فصل بعد به اروپا می رود و باشگاه سود کمی از این نقل و انتقال می برد و همه سودها عاید تیم عربی می شود. رنامه شب نشینی از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود.

محمد سلوکی و عبدالرضا احمدی مجریانی هستند که برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا شب نشینی را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. در روزهای شنبه و یکشنبه نیز این برنامه ار مراکز استانهای کشور با اجرای مسعود روشن پژوه و به تهیه کنندگی یاسر معظمی گودرزی تهیه و پخش می شود. اطلاعات بیشتر درباره شب نشینی و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی shabneshini.irani@ بارگذاری می شود. مخاطبان گرامی لطفا نظرات و پیشنهادات خود را، درباره برنامه های جام جم از طریق پل های ارتباطی زیر با ما در میان بگذارید. تلفن بین المللی 46812400444 شماره شبکه های اجتماعی 9108993934 98 ایمیل امور مخاطبانmokhatab@jjt

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز