در برنامه «کنکاش» مطرح شد؛

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان: رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک اقدام بازدارنده برای جلوگیری از حضور نیروهای فرامنطقه ای به خصوص رژیم صهیونیستی بود

۱۴۰۰/۰۷/۱۱ - ۲۳:۰۴:۰۱
کد خبر: ۱۲۴۲۰۵۱
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در برنامه «کنکاش» 10 مهرماه درباره موضوع تحولات منطقه ای بین ایران و ارمنستان و رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال غرب کشور به گفتگو نشستند.

به گزارش برنا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق: مشکلات و تنش ها ریشه در نفوذ صهیونیست ها در منطقه دارد.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در برنامه «کنکاش» 10 مهرماه درباره موضوع تحولات منطقه ای بین ایران و ارمنستان و رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال غرب کشور به گفتگو نشستند.

رزمایش فاتحان خیبر، رزمایشی برای جلوگیری از حضور رژیم صهیونیستی در منطقه

محسن پاک آیین، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان درباره رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال غرب کشور با عنوان رزمایش فاتحان خیبر  بیان کرد: رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک اقدام بجا و شایسته بود که با هدف بازدارندگی انجام شد.

وی افزود: ما در استراتژی دفاعی کشور به دنبال تعدی به همسایگان کشور نیستیم و رزمایش هایی با این عنوان، برای تامین صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از حضور نیروهای فرامنطقه ای به خصوص رژیم صهیونیستی است. پیام این رزمایش برای دشمنان، این است که در مقابل تعرضات و نفوذ احتمالی دشمن اقدام می کنیم.

وی افزود: سال گذشته بعد از جنگ ۴۴ روزه، توافقی در مسکو بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام شد که هفت شهر اشغال شده جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان  به این کشور برگشت. از همان زمان، این موضوع مطرح شد که راه ترکیه از مسیر ارمنستان به باکو باز شده و راه دیگری از باکو به نخجوان برای آذربایجان بازشود. البته ارمنستان روابط خوبی با ترکیه و آذربایجان ندارد و حاضر نیست که ترکیه برای رسیدن به آذربایجان، از این کشور عبور کند.

او ادامه داد:یک ماه پیش الهام علی اف اعلام کرد که ما ممکن است این منطقه که ۳۵ کیلومتری استان سینی و محل عبور خط ترانزیتی از ارمنستان است، را به زور بگیریم. بعد از این اتفاق،روسیه، آمریکا، فرانسه و.. موضع گرفتند. اما علی الظاهر به دنبال گرفتن مرز به صورت نظامی بودند. با این کار حوزه جغرافیایی اقتدار ما صدمه دیده و مرز ما با ارمنستان مسدود می شد. 

پاک آیین درباره شکل گیری این تحولات بین منطقه ای تصریح کرد: آمریکا و فرانسه رابطه خوبی با ترکیه ندارند و میخواهند ترکیه را به دام بیندازند. این منطقه استعداد  خوبی برای این مسئله دارد. در نتیجه پای کشورهای دیگر باز شده و رژیم صهیونیستی با توجه به تنیدگی روابطی که با آذربایجان دارد، در این منطقه نفوذ می کرد. البته رژیم صهیونیستی در این منطقه نفوذ پنهان داشته و چه بسا با این اقدام، نفوذ آن ها علنی می شد و مسائل امنیتی برای این منطقه و کشور ما بوجود می آورد. بنابراین این رزمایش در زمان بسیار خوبی به عنوان یک اقدام بازدارنده انجام شد.

ایران، نماد صلح در دنیاست

ایرج فرخنده پور، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق درباره  بیان کرد: سال۱۹۹۲ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رژیم جعلی اسرائیل روابط خود را با آذربایجان آغاز کرد. در سال ۱۹۹۳ این روابط دیپلماتیک برقرار شد.

وی ادامه داد: بعد از این اتفاق، کشور ما تغییر و تحولاتی در منطقه خاورمیانه برای جلوگیری از نفوذ نامحرمانه اسرائیل داشته است. همچنین  مشکلات و تنش ها ریشه در نفوذ صهیونیست ها در منطقه دارد. جمهوری اسلامی ایران این نفوذ را بررسی کرده و ریشه های این نفوذ را در کشورهای همسایه می بیند. 

فرخنده پور تصریح کرد: ایران همیشه محور صلح در منطقه بوده و آغازگر هیچ جنگی نبوده است‌. جمهوری اسلامی ایران نماد صلح در دنیاست.

فرخنده پور درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان در دولت سیزدهم بیان کرد: ایران همواره احترام همسایگان را نگه داشته و در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده است. سیاست دفاعی کشور  ما ایستادگی در مقابل سلطه جویان، حفظ اقتدار ، ایجاد محور مقاومت بیان کرد.

تداوم جنگ ارمنستان و آذربایجان، به نفع رژیم صهیونیستی است

محسن پاک آیین درباره روابط اسرائیل و آذربایجان مطرح کرد: روابط رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان، روابط در هم تنیده ای است. آذربایجان در طول جنگ با ارمنستان به دنبال خرید سلاح بود. ارمنستان در پی خرید  سلاح از آمریکا بود. اما آمریکا این کشور را به سمت خرید سلاح از رژیم صهیونیستی هدایت کرد.  با هدایت آمریکا، آذربایجان دروازه خود را به روی رژیم صهیونیستی باز کرد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی یک دوست صادق برای آذربایجان نبوده است. زیرا این رژیم با ارمنستان هم ارتباط برقرار کرد. حتی ارمنستان سفارت خود را در تل آویو بنا کرد؛ اما با تداوم فروش سلاح از اسرائیل به آذربایجان،سفارت خود را در تل آویو تعطیل کرد.

پاک آیین درباره اهداف پنهان رژیم صهیونیستی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی هم به دنبال فروش سلاح به آذربایجان و هم همکاری اطلاعاتی با ارمنستان است. لذا تداوم این جنگ به نفع رژیم صهیونیستی است. زیرا اگر این جنگ خاتمه یابد،نفوذ رژیم صهیونیستی در این دو کشور، کاهش پیدا خواهد کرد. 

وی درباره دیدار سه جانبه بین ترکیه،جمهوری آذربایجان و ایران بیان کرد: در سایه دیپلماسی و گاها رزمایش،  سوء تفاهمات پیش آمده ، برطرف می شود. اولویت برای دو کشور همکاری از طریق تجارت،ترانزیت و انرژی برای پیشرفت اقتصادی است. کشور ما با ترکیه نیز در حوزه گاز، تجارت و ترانزیت همکاری دارد و دلیلی ندارد که قدر این دوستی را نداریم. به نظر می رسد این اجلاس، بسیار خوب و اثرگذار خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی برنامه، برنامه زنده و تلویزیونی «کنکاش»  شب گذشته 10 مهرماه با موضوع تحولات منطقه ای بین ایران و ارمنستان و رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال غرب کشور روی آنتن شبکه جام جم رفت.

برنامه تلویزیونی «کنکاش» با اجرای امیر علی‌عسگری شنبه‌ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

نظر شما