در رادیو فرهنگ؛

«شکوه یک صلح» با محوریت کتاب شناسی امام حسن (ع)

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۱۰:۵۷:۴۸
کد خبر: ۱۲۴۲۲۴۲
«شکوه یک صلح» با محوریت کتاب شناسی امام حسن (ع)
رادیو فرهنگ در سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام برنامه «شکوه یک صلح» را با موضوع معرفی و تحلیل و بررسی آثار مکتوبی که به موضوع شخصیت آن امام همام و دلایل صلح ایشان پرداخته اند راهی آنتن می کند.

به گزارش برنا؛ رادیو فرهنگ در سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام برنامه «شکوه یک صلح» را با موضوع معرفی و تحلیل و بررسی آثار مکتوبی که به موضوع شخصیت آن امام همام  و دلایل صلح ایشان پرداخته اند راهی آنتن می کند.

۲۸ صفر، سالگرد شهادت امام حسن مجتبی(ع) است. به همین مناسبت رادیو فرهنگ در برنامخ « شکوه یک صلح» مروری بر مهم‌ترین کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر درباره شخصیت، زندگانی، شهادت و کرامات این بزرگوار منتشر شده‌اند دارد .

این برنامه  ۲۸ صفر برابر با ۱۳ مهر ماه،  با محوریت کتاب شناسی امام حسن علیه السلام تقدیم شنوندگان می کند.

امام حسن مجتبی(ع) فرزند علی(ع) و فاطمه(س)، پانزدهم رمضان سال سوم هجری قمری در مدینه متولد شدند.

این امام همام حدود ۴۸ سال زندگی گهربار خود، ۱۰ سال امامت شیعیان را برعهده داشتند و سرانجام با دسیسه‌های جعده، دختر اشعث، مسموم شدند و به شهادت رسیدند.

حسن‌بن على(ع) از دوران جد بزرگوارشان، پیامبر(ص) تنها چند سال را درک کردند، زیرا ایشان تقریبا هفت سال داشتند که پیامبر اسلام(ص) چشم از جهان فروبستند.

این امام بزرگوار پس از درگذشت پیامبر(ص) تقریبا سى سال در معیت پدرشان امیر مومنان(ع) بودند و پس از شهادت امام على(ع)، شش ماه بر مسلمانان خلافت کردند.

آن امام والامقام در طول زندگی‌اشان دو بار، تمام ثروت و دارایى خویش را در راه خدا بخشیدند و سه بار تمام اموال خود را وقف کردند. به گفته مورخان، امام حسن مجتبى(ع)، فردى شجاع، دلیر و مبارز بودند و در غالب جنگ‌هایى که امام علی(ع) حضور داشتند، آن حضرت نیز حاضر بودند.

امام حسن(ع) مسوولیت امامت و رهبرى شیعیان را در فضایی نابسامان و آشفته بر عهده گرفتند. ایشان در این زمان در برابر مکر معاویه قرار گرفتند و بنابر امر الهی و با درنظر گفتن مصلحت دین اسلام، صلح را پذیرفتند. بی‌شک ارزش صلح امام حسن(ع) که با توجه به شرایط زمانی و مکانی خاص خود رخ داد، کمتر از جنگ و شهادت امام حسین(ع) نبود.

خیانت طرفداران ایشان، تهدید و تطمیع‌های معاویه و در نهایت تشکیل مثلث «زر، زور و تزویر» موجب بروز وقایعی شد که امام حسن مجتبی(ع) را مجبور به امضای صلحنامه با معاویه کرد.

پیامبر اکرم (ص) درباره امام حسن(ع) فرموده‌اند: «حسن از من است و من از اویم؛ هر که دوستش بدارد، خداوند دوستدار اوست.»

از امام حسن علیه السلام سخنان برگزیده و ارزشمندی بر جای مانده است که از آن میان می‌توان به «تمام‌کردن احسان از آغاز کردن آن بهتر است» و «احسان آن است که تاخیری در پیش و منتی در پس نداشته باشد» اشاره کرد.

کتاب‌ها و آثار ارزشمندی درباره شخصیت و عظمت رفتارهای امام حسن مجتبی(ع) به رشته تحریر درآمده اند که  در برنامه« شکوه یک صلح» برخی از آنها معرفی می شوند .

علاقه مندان می توانند برنامه «شکوه یک صلح» را ساعت ۱۴:۳۰ موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز