از سری تازه‌های انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران؛

ترجمه کتاب «کشف فیلم کوتاه» در جشنواره سی و هشتم رونمایی می‌شود

۱۴۰۰/۰۷/۱۴ - ۰۲:۰۳:۰۲
کد خبر: ۱۲۴۲۶۷۶
ترجمه کتاب «کشف فیلم کوتاه» در جشنواره سی و هشتم رونمایی می‌شود
کتاب «کشف فیلم کوتاه» نوشته سینتیا فلاندو با ترجمه پیمان فلاحی به همت انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران منتشر و در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی خواهد شد.

به گزارش برنا، «کشف فیلم کوتاه، تاریخ و سبک فیلم‌های کوتاه داستانی واقع¬نما(Discovering short films, The history and style of Live-Action fiction shorts)» عنوان کتابی از سینتیا فلاندو است که توسط پیمان فلاحی پژوهشگر و مدرس سینما و برگزیده دوره‌های گذشته همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران ترجمه شده و به همت انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران در دست انتشار قرار دارد. سینتیا فلاندو از برنامه ریزان جشنواره‌های جهانی فیلم کوتاه و یکی از پژوهشگران این حوزه است که به همراه ریچارد راسکین یک نشریه تخصصی فیلم کوتاه را اداره می‌کنند.

پیمان فلاحی در توضیحی درباره این کتاب که قرار است در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی شود، آورده است:

«کشف فیلم کوتاه» منحصرا به بررسی فیلم¬های کوتاه داستانی و غیرانیمیشن پرداخته و این گونه را از منظر تاریخی و سبکی مورد بررسی قرار داده است.

با وجود این‌که تمرکز نویسنده بر سینمای آمریکا است، اما او به بررسی فیلم کوتاه در سایر کشورهای دنیا هم توجه کرده و یک فیلم کوتاه را نیز از سینمای ایران مورد بررسی قرار داده است.

کتاب شامل پنج فصل است. در فصل اول که مقدمه کتاب است، به اهمیت و موقعیت و جایگاه فیلم کوتاه اشاره شده است.

فصل دوم با عنوان «طلوع، افول و طلوع مجدد فیلم کوتاه» به بررسی تاریخی فیلم کوتاه پرداخته و اهمیت تاریخی آن را در تاریخ سینما مورد بررسی قرار داده است. فصل سوم به بررسی بنیادی¬ترین خصایص فیلم کوتاه داستانی پرداخته و درباره مسائلی نظیر وحدت و فشردگی روایی، مفهوم و جایگاه آن در فیلم کوتاه بحث کرده است. فصل چهارم و پنجم کتاب نیز شامل یک تقسیم بندی کلی درباره سبک فیلم کوتاه در دو قالب کلاسیک و هنری است.

کتاب «کشف فیلم کوتاه» دارای پیوستی است که در آن 70 فیلم کوتاه تاریخ سینما از کشورهای مختلف در دو گروه «کلاسیک» و «هنری» مورد بررسی اجمالی قرار گرفته‌اند.

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز