کتب شهید مطهری بهترین نقشه راه برای شناخت شخصیت پیامبر و اهل بیت(ع)

۱۴۰۰/۰۷/۱۳ - ۱۳:۰۲:۱۰
کد خبر: ۱۲۴۲۷۹۹
کتب شهید مطهری بهترین نقشه راه برای شناخت شخصیت پیامبر و اهل بیت(ع)
به مناسبت شهادت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) شخصیت شناسی این دو بزرگوار در برنامه «صبح پارسی» صورت گرفت.

به گزارش برنا؛برنامه صبحگاهی صبح پارسی که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی از شبکه جام جم پخش می شود، با موضوع شهادت امام حسن مجتبی (ع) و پیامبر اکرم (ص) بهروی آنتن رفت.

در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با موضوع شهادت خاتم الانبیا، امیر محمد زند و شمیم علیزاده با هادی شکری کارشناس مذهبی به گفت و گو نشستند.

شکری گفت: امیدواریم خدا توفیق دهد شخصیت اصلی پیامبر را بشناسیم و الگوی زندگی خود را با ایشان وفق دهیم.

وی تصریح کرد: در قرآن هم داریم که خدا فرمود لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه کسانی که سعادت دنیا و آخرت را با زندگی آرام می خواهند باید این شخصیت برجسته را الگوی زندگی خود قرار دهند. ما اینجا مسافریم و حیات واقعی ما در آخرت است، سعادت دنیا و آخرت این است که رفتار و سکنات و حرکاتشان را در زندگی مان پیاده کنیم و تا حد امکان حیاتمان را به حیات طیبه ایشان نزدیک کنیم.

کارشناس مذهبی ادامه داد پیامبر انسان کاملی است؛ هدف از انسان تکامل است و نمونه انسان کامل پیامبر است چون حضرت رسول (ص) هر چیزی که دارد از خدا و الهی است و ما هم باید برای تکامل در مسیر ایشان حرکت کنیم.

شکری ادامه داد: پیامبر در حدیثی فرموده اند که خدا مرا به مدارا با مردم دستور داده است. هر مسئولی چه پدر و مادر به عنوان مسئول خانواده و چه مسئولان کشوری باید مانند فرائض خود مدارا با مردم را مدنظر قرار دهند.

وی درباره اهمیت مدارا با مردم اظهار داشت: همه در جامعه یکسان نیستند هرکس اخلاق خاص خود را دارد و باید با همه مدارا کرد. سیره پیامبر به این صورت بود که خودشان را در مقابل فقرا قوی نمی دیدند و همیشه اهل شوخی و خنده بودند. برخی اهل بیت (ع) و قهرمانی آن ها را در شمشیر زنی ها و رشادت هایشان در جنگ ها می شناختند درحالی که بسیاری از ویژگی های اخلاقی نیکوی آن ها نادیده گرفته می شود. یکی از مصادیق آیات الهی و ویژگی های مهم پیامبر پیشقدم شدن در سلام کردن بود.

این کارشناس مذهبی افزود: امروزه اذهان جوانان ما را با سوالاتی تشویش می کنند که آن ها را به چالش وا دارند و ما هم به خوبی امامان بزرگمان را نمی شناسیم و به همین دلیل ممکن است دچار تردید شویم. آنقدر برای دینمان ارزش قائل نیستیم که مطالعه کنیم و جوابی برای پرسش های چالش برانگیز نداریم.

شکری با اشاره به اینکه دین اسلام همواره نیاز مبرم و ضروری انسان است گفت: هر جسم با ارزشی به خاطر کهنگی محکوم به فنا نیست. نمی توانیم بگوییم کتاب چون قدیمی است باید آن را دور بیندازیم. اسلام دین برنامه برای سعادت و آرامش زندگی است. هر چند انسان پیشرفت های زیادی داشته و سبک زندگی اش عوض شده است اما همچنان به مسائل اخلاقی نیاز دارد؛ هرچه علم پیشرفته تر می شود توجه به مسائل دینی بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: ماشین ها عوض شدند اما قوانین راهنمایی و رانندگی همچنان پا برجا است؛ ضرر و زیان و خیانتی که از دانشمندان و مخترعانی که دین را از خودشان جدا کردند خوردیم از جاهلان نخوردیم. اگر علم و دانش از ایمان و دین جدا شود باعث فتنه می شود.

این کارشناس مذهبی افزود: پیغمبران الهی هدفشان هدایت بشر است، عقل انسان طبیعتا همه چیز را تشخیص می دهد ولی عقل در شناخت طریقت و برای هدایت انسان به مقصد تکامل قاصر است. پیغمبران آمدند تا در کنار عقل مکملی باشد برای هدایت انسان که برگرفته از علم خداست. خدا بیشتر از انسان بر مسائل روحی و جسمی ما آگاه است.

شکری بیان کرد: انسان ها چیزهایی را به عنوان اصول در می آورند که بعد خودشان مجبور می شوند با آن ها بجنگند ولی پیامبران چون علمش برگرفته از علم خداست خدا از روی مهربانی بهترین هدایت را به وسیله پیامبران برای انسان فرستاده است. حتی در خوردن و خوابیدن و نشستن هم خدا به وسیله دین اسلام الگو برای انسان فرستاده است.

وی در وصف شخصیت امام حسن (ع) ادامه داد: امام حسن مجتبی (ع) نوه بزرگ رسول الله (ص) است تا سن ۷ سالگی در کنار پیامبر (ص) بود و پیامبر او را خیلی دوست داشت و درباره امام حسین (ع) و امام حسن (ع) احادیث زیادی دارند.

کارشناس مذهبی دین اسلام اظهار داشت: خط و مشی او برگرفته از امیر المومنین (ع) و پیامبر (ص) است. برخی از صفات بیشتر معروف می شوند چون مردم آن صفت را بیشتر از او دیده اند آن شخص را به آن صفت می شناسند. امام حسن (ع) خیلی با فقرا ارتباط داشت دوبار همه اموال و سه بار نیمی از اموالش را با فقرا تقسیم کرد. همنشینی با فقرا در حالی که بزرگ و بزرگ زاده بود و امام بود او را به کرامت و سخاوت مشهور کرده است.

شکری افزود: همه ائمه از جمله امام حسن (ع) ویژگی های پیامبر (ص) را داشتند و امامان، شیعیان خود را به مسیر و شریعت پیغمبر دعوت می کردند.

وی در پایان درباره بهترین کتاب هایی که می تواند اطلاعات مناسبی را از ائمه به ما ارائه دهد گفت : کتاب های زیادی در مورد معصومین (ع) وجود دارد اما کتاب به روزی جامع تر از کتب شهید مطهری ندیدم. اگر جوانان این کتب را مطالعه کنند اشباع می شوند و جواب همه سوالاتشان را می گیرند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز