در رادیو فرهنگ؛

«قطعه‌ای از بهشت» با کاروان شعر و موسیقی شنیدنی می شود

۱۴۰۰/۰۷/۱۴ - ۲۳:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۹۸۲
«قطعه‌ای از بهشت» با کاروان شعر و موسیقی شنیدنی می شود
تصنیف « قطعه‌ای از بهشت» امروز چهارشنبه ۱۴ مهر ماه در برنامه «باکاروان شعر و‌موسیقی» رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا؛ برنامه با کاروان شعر و‌موسیقی کاری از گروه تولید و تامین است که به بررسی شناسنامه شعر و‌موسیقی آثار موسیقیایی کشور اختصاص دارد.

در برنامه شماره ۳۶۱ از مجموعه برنامه با کاروان شعر و‌موسیقی امروز با توجه به تقارن شهادت امام رضا (ع) ؛ تصنیف «قطعه‌ای از بهشت» با شعری از حبیب الله چایچیان و آهنگسازی آریا عظیمی نژاد پخش و بررسی می شود .

در این برنامه صدای استاد کریم خانی در قطعه «قطعه ای از بهشت» ساخته آریا عظیمی نژاد پخش می شود

قطعه‌ای از بهشت یا قطعه آمدم ای شاه، تصنیفی در مدح امام رضا(ع) به خوانندگی محمدعلی کریم‌خانی با شعری از حبیب‌الله چایچیان و آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد است که در ۱۳۸۶ش تولید شد. این شعر بیانگر توبه از گناه و توسل به اهل بیت(ع) مطابق با حال و هوای معنوی زائران امام هشتم است.

شاعر قطعه‌ای از بهشت حبیب‌الله چایچیان متولد ۱۳۰۲ در تبریز ؛ متخلّص به حسان، شاعر و مرثیه‌سرای اهل بیت(ع) در قرن چهاردهم شمسی است. وی تأثیرپذیرفته از علامه امینی و علامه عسکری و تشویق شده از سوی علامه امینی و آیت الله خامنه‌ای و صاحب سروده‌های معروف از جمله «امشب شهادت‌نامه عشاق امضا می‌شود» است.

حبیب‌الله چایچیان انگیزه شعر «آمدم ای شاه پناهم بده | خط امانی ز گناهم بده»، را بیماری مادرش می‌داند که در اواخر زندگی‌اش دو بار سکته کرد. حسان مادرش را که به سختی می‌توانست حرکت کند به مشهد برد و وقتی به نزدیک ضریح رسید حال سرودن شعر برایش فراهم شد و این ابیات را سرود او هنگامی که به بیت «آنچه صلاح است برای «حسان»  از تو اگر هم که نخواهم بده» رسید مشاهده کرد که مادرش در ازدحام جمعیت خودش را به ضریح رسانده و ضریح را می‌بوسد.

شوق زیارت حضرت امام رضا (ع) از یک سو و لحظات عاطفی آخرین زیارت عاشقانه مادر از سویی دیگر، باعث موفقیت چایچیان در سرودن این شعر می‌شود.

محمدعلی کریم‌خانی مداح شیعه در سال ۱۳۸۹ش قطعه‌ای از بهشت را در وصف امام رضا(ع) خواند.

آهنگسازی قطعه «آمدم ای شاه» را آریا عظیمی‌نژاد ؛ موسیقیدان و آهنگساز ایرانی در سال ۱۳۸۶ش انجام داده‌است.

تصنیف قطعه‌ای از بهشت، در سال ۱۳۸۹ش پخش شد.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی مریم واعظ پور، ساعت ۱۲:۲۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز