حب به اهل بیت فقط شرکت در محافل عزاداری و سیاهپوشی نیست/ چگونه سبک زندگی خود را اصلاح کنیم؟

۱۴۰۰/۰۷/۱۵ - ۰۳:۰۳:۰۲
کد خبر: ۱۲۴۳۲۰۵
حب به اهل بیت فقط شرکت در محافل عزاداری و سیاهپوشی نیست/ چگونه سبک زندگی خود را اصلاح کنیم؟
هادی شکری و علیرضا ابوالفضلی مهمانان برنامه چهاردهم مهرماه صبح پارسی بودند.

به گزارش برنا؛ برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی بر روی آنتن شبکه جام جم می رود، با موضوع ایام شهادت امام حسن مجتبی (ع)، پیامبر اکرم (ص) و امام رضا (ع) بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با موضوع شهادت خاتم الانبیا، امیر محمد زند و شمیم علیزاده با هادی شکری کارشناس مذهبی و علیرضا ابوالفضلی متخصص طب سنتی به گفت و گو نشستند.

در بخش اول گفت و گو شکری گفت: عشق و محبت به اهل بیت (ع) سعادتی است که شامل هرکسی نمی شود و اجر و مزد رسالت پیامبر (ص) در قرآن همین موضوع عنوان شده است.

وی تصریح کرد: ما در این دنیا مسافریم و همگی دوست داریم در این مسیر آرامش در قلبمان ایجاد شود. همواره در زندگی به دنبال ایمان و اطمینان خوبی هستیم که سکون را در قلبمان ایجاد کند. برای دست یابی به این مهم بهترین راه این است که با اهل بیت (ع) باشیم و آن ها را سر لوحه زندگی خودمان قرار دهیم.

این کارشناس مذهبی افزود: پیامبر (ص) اهل بیت (ع) را به کشتی نوح تشبیه کرده اند که هر کس وارد آن شود نجات می یابد و هرکس از آن فاصله بگیرد موجب هلاکت است.

شکری ادامه داد: بعضی از افراد حب و علاقه به اهل بیت (ع) را به مشکی بودن و شرکت در محافل عزاداری خلاصه کرده اند؛ این ها هم خوب است و در زندگی ما نیاز است اما اصل کار این است که اهل بیت (ع) آمدند تا ما را به سمت هدایت خدا بکشانند ما اگر گناه کنیم آن ها را اذیت کرده ایم پس وقتی کسی را دوست داریم نباید کاری را انجام دهیم که او اذیت شود. سبک و سیاق زندگی اهل بیت (ع) را در زندگی پیاده کنیم. اینکه فقط برای معصومین گریه کنیم کافی نیست، اگر زندگی اهل بیت (ع) را بررسی کنیم عاشقشان می شویم و در نتیجه گریه ناشی از عشق به سراغ ما می آید و آن اشک ارزشمند است.

وی بیان کرد: باید طوری زندگی کنیم و در زندگی یه گونه ای عمل کنیم که اهل بیت (ع) راضی باشند و ناراحت نشوند. ارتباط با اهل بیت (ع) را نباید به مادیات خلاصه کنیم، گاهی حاضر نیستیم درباره امامان معصوم مطالعه کنیم یا حتی پای محافل سخنرانی کسانی که در این زمینه تحقیق کرده اند بنشینیم.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: ائمه معصومین خودشان هدایت شده بودند و نیازی به هدایت نداشتند اما برای هدایت بندگان خدا احساس وظیفه می کردند و دوست داشتند بندگان را در مسیر خدا بگذارند. آن ها قرآن ناطق هستند و اگر ویژگی های شخصیتی آن ها را الگوی خود قرار بدهیم آثار آن را در زندگی دنیوی هم می بینیم.

شکری گفت: طلاق ها و مشکلات امروز ناشی از فاصله گرفتن از خدا و اهل بیت (ع) است؛ انسان باید ایثار داشته باشد و آن چیزی که خیلی برایش مهم است را به دیگران ببخشد. انسان مسلمان نباید مدام به فکر انتقام باشد گاهی سکوت و صبر همه چیز را درست می کند و راس ایمان صبر و شکیبایی است.

وی تصریح کرد: شخصیت واقعی و حقیقی اهل بیت (ع) را به افراد بشناسانیم و افسانه سازی برای کسی نکنیم. امامان معصوم بزرگترین دانشمندان عصر خودشان بودند و آموزه هایشان برگرفته از آموزه های خدا است و باید احادیث و توصیه های اخلاقی آن ها در حوزه های مختلف حقوقی و اجتماعی آن ها را به طور واقعی به مردم بشناسانیم. اگر هزاران سال دیگر هم از این احادیث بگذرد بازهم برای انسان نقشه راه است.

در بخش دوم برنامه ابوالفضلی درباره آثار و برکات ائمه در زمینه پزشکی گفت: مرجع پزشکی ما که خیلی از فرایندهای پزشکی نوین از آن الهام گرفته، آموزه های سلامت جسمی و روحی به جا مانده از اهل بیت (ع) است. حتی یهودیان که همه دنیا از پیشرفت های پزشکی آن ها سخن می گویند، به اهمیت آموزه های اهل بیت (ع) اذعان دارند و برخی مسائل پزشکی را از راهکارهای موفق اهل بیت (ع) برداشته اند. رساله ذهبیه امام رضا درباره بهداشت جسم و روح است و در آن عنوان شده است که شخص باید بداند مزاجش چیست، چه باید بخورد، بر اساس آن سلامت جسمی و روحی اش تامین باشد، در نتیجه رفتارش با خانواده و بیرون پیاده سازی می شود و جامعه را می سازد.

وی تصریح کرد: فارغ از اعتقادات ملی و مذهبی وقتی صحبت از اهل بیت (ع) می شود چون مکتب این بزرگواران انسان سازی را در بر می گیرد جهان شمول است چون ارتباط سازنده بین خدا و انسان را مطرح می کند که برای بهداشت روح بر آن تاکید زیادی شده است.

این متخصص طب سنتی افزود: کتاب حدیث ذهبیه به زبان های مختلف از جمله عبری هم ترجمه شده و در دانشگاه های علوم پزشکی جهان تدریس می شود و دست شیعیان در این مکتب پر است. رساله ذهبیه برای افراد عادی نیاز به ترجمه و تفسیر دارد.

ابوالفضلی درباره شیوه اصلاح سبک زندگی بیان کرد: برای دسترسی به یک الگوریتمی برای سبک زندگی صحیح که از آن تبعیت کنیم نیازمند خود شناسی هستیم. در ابتدا باید ببینم در چه جایگاهی هستیم، از کجا آمده ایم، کجا هستیم، به کجا می رویم و وظایفمان در این مسیر چیست. نه تنها اسلام بلکه همه مکاتب این را تعریف می کنند. فرقی نمی کند در چه جایگاهی هستیم ولی اصلاح سبک زندگی کار چندان سختی نیست فقط باید مبتنی بر خودشناسی باشد.

وی ادامه داد: هرکس در زندگی باید الگو داشته باشد که خیلی مهم است برای انتخاب الگو نیاز است بدانیم در زندگی به دنبال موفقیت هستیم یا خوشبختی. کسی به ما یاد نداده است در کنار تنعم یا جایگاه اجتماعی تعریف خوشبختی چیست درصورتی که خوشبختی بسیار مهم تر از پول و مقام است.

متخصص طب سنتی «صبح پارسی» اظهار داشت: جوانی که می خواهد آینده خود را بسازد باید الگوی خود را بررسی کند که آیا در نهایت زندگی اش منتج به خوشبختی بوده است یا نه. الگو باید درست انتخاب شود و بهترین نسخه برای رفع سرگشتگی در زندگی انتخاب صحیح الگو است. حتی گاهی می توان ایراداتی که شخصیت الگوی ما دارد را در سبک خودمان اصلاح کنیم.

ابوالفضلی گفت: امام رضا (ع) هم صرف نظر از اینکه معصوم بوده اند، شخصی عادی شبیه به دیگر انسان ها بودند وقتی می خواهیم ایشان را به عنوان الگو انتخاب کنیم باید بررسی کنیم ببینیم در نهایت زندگیشان خوشبختی و موفقیت بوده است یا نه و با اندکی بررسی می بینیم امام رضا (ع) آدم موفق و خوشبختی بوده اند چون همیشه آرام بوده و دلشان را با صاحب کمال انرژی یعنی خداوند گره زده اند. سخت نیس جوانان دلشان را گره بزنند به الگویی که آن ها را به سعادت برساند.

وی تصریح کرد: اینکه  شخصی جلوی امام حسن (ع) می ایستد شروع به ناسزا گفتن می کند و امام حسن (ع) لبخند می زند این از معصومیت نیست اما این موضوع ناشی از سلامت کبد امام حسن (ع) است چون مرکز تصمیم گیری ها و مهمترین عضو کبد است. باید روح کبدمان را سالم نگه داریم تا استقامت و ایستادگی را در وجودمان ارتقا دهیم و دربرابر هجمه ها مقاومت کنیم. روح کبدمان را می توانیم با توکل و تقرب تقویت کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز