ابعاد مختلف امنیت و عوامل اقتدار آفرین در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب تبیین شد

۱۴۰۰/۰۷/۱۴ - ۲۳:۳۰:۳۲
کد خبر: ۱۲۴۳۲۹۷
برنامه «بحث روز» این هفته رادیو ایران به موضوع بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش آموختگی نیروهای مسلح پرداخت و با حضور مهمانان این برنامه ابعاد مختلف این مسئله مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفت.

به گزارش برنا؛  امیر سرتیپ ابراهیم گلفام، جانشین تبلیغات فرهنگی و دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح به تبیین ابعاد امنیتی بیانات معظم له و عوامل اقتدار آفرین برای نیروهای مسلح پرداخت و درخصوص  اهمیت موضوع امنیت بدون تکیه بر بیگانگان گفت:« ارتش ما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و آموزه های اسلامی و امام راحل به یک ارتش مستقل تبدیل شد و تجربه دفاع مقدس به ما آموخت که در خصوص مسائل امنیتی باید به خود متکی باشیم؛ در برابر رژیم بعثی که خیلی از کشورها حامی آن بودند تا نظام اسلامی را از پای دربیاورند و ارتش ایران را نابود کنند و  به خواسته های خود برسند. چرا که ما متکی به سرمایه های دفاعی خود بودیم. بهترین سرمایه های هرکشوری سرمایه انسانی باایمان و دانش آموخته، با تقوا و شجاع و مبارز است. ما تجهیزات نظامی و توانمندی های خود را نیز هرمقداری که داشتیم مصرف شد و بعد از آن با توجه به تهدیدهایی که وجود داشت توانستیم قسمتی از سلاح هایمان را با توان خود تامین کنیم؛ چرا که تهدیدها از سوی نظام سلطه پس از اتمام جنگ بر کشور سایه افکنده بود.»

امیر سرتیپ گلفام با اشاره به نقش خودباوری بر توان ملی در مقاومت ایران  دربرابر نظام سلطه و امریکا افزود:

« از سال 1372 به بعد، حوزه دفاعی ایران به قدری امنیت و اقتدار پیدا کرد که عملا از نظر جنگ سخت، حمله به ایران غیرممکن شد و امریکا به جنگ با کشورهای دیگر ورود پیدا کرد و خسارت های زیادی دید. موضوع امنیت پایه مستحکمی برای رشد در بسیاری از حوزه های مختلف است.»

جانشین تبلیغات فرهنگی و دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص موضوع تامین امنیت با تکیه بر قدرت هایی همچون امریکا و اشاره به مسئله این روزهای افغانستان به عنوان مصداق عینی این نوع امنیت و نتایج حاصل از آن، حضور بیست ساله امریکا در این کشور را یادآور شد و گفت:«شاید مردم افغانستان و نیروهای نظامی و امنیتی آن فکر می کردند حال که امریکا تحت عناوینی چون مبارزه با تروریسم به اینجا آمده است، پس نیروهای مسلح و دولت مردمی بسیار قوی را ایجاد خواهد کرد، اما می بینیم که بعد از گذشت بیست سال علاوه بر لطماتی که به مردم آن وارد شد و مردم بی گناهی که به واسطه اشتباهات فاحش امریکا کشته شدند، نه تنها امنیتی حاکم نشد بلکه ضد امنیت بودند. ساختارهای امنیتی این کشور به صورتی که در تصور مردم افغانستان شکل گرفته بود نبود و امریکا به گفته خودش، بعد از خرج کردن هزاران میلیارد دلار و گرفتن جان این مردم می بینیم که در زمان خروج، هیچ امنیتی در آنجا ایجاد نکرده است. بنابراین اگر کشورهایی فکر می کنند که با تکیه کشورهایی امثال امریکا می توانند در این منطقه یا سایر قسمت های دنیا می توانند امنیت خود را تامین کنند، باید گفت که قاعده همین است. ایران با وجود همسایگی با 15 کشور در تمام این سالها حسن همجواری خود را ثابت کرده است و خیلی موارد به آنها کمک کرده است، مثل کشور آذربایجان که دربرهه هایی ایران به آن کمک کرده است و حتی در دورانی مردم آذربایجان را از منطقه قره باغ جنوبی از رودخانه و با قایق به ایران آوردیم و نزد خود پناه دادیم و مشابه این اتفاق درمورد عراق و افغانستان هم اتفاق افتاده است. ایران در مرزهای زمینی همواره حسن هم جواری خود را نشان داده است و این پیام را داشته که اگر می خواهید در منطقه یک آرامش و امنیت خوبی برقرار باشد، بهتر است که متکی به خود باشید و قرار نیست که با اتکا به کشورهای دیگر برای خود امنیت کاذب بیاورید که با رفتن آن قدرت، امنیت شان به یک باره و به شدت فروبریزد.» 

سردار سرتیپ 2 پاسدار داود قیاسی راد،معاون فرهنگی هیات رزمندگان در غرب و شمال غرب در ادامه به روی خط برنامه آمد و در تبیین اهمیت موضوع امنیت و نقشی که نیروهای مسلح در این حوزه به عهده دارند به موضوع اشاره رهبر معظم به افول ناتو و دشمن شناسی ایشان در تهدیدات علیه ایران اشاره کرد و به تبیین نقش ایران در تامین امنیت منطقه پرداخت:« در دفاع مقدس و هم اکنون یکی از ارکان مهم مسائل امنیتی ما نیروی انسانی بهره ور و کارآمد است که همین عامل هم از عوامل مهم پیروزی در دفاع مقدس بود. این جوانان و این نیروهای متخصص، با انگیزه و کارآمد جزو سرمایه انسانی ماست که اقتدار و عزت در گذشته و آینده حاصل همین است.نیروی انسانی ای که برای سلاحی که می خواهد شکلیک کند، اعتقاد محکمی نداشته باشد، 70 درصد موضوع را باخته است که این درمورد نیروهای امریکا صدق می کند.»

در تشریح کارکردهای نیروهای مسلح و تامین امنیت درون زا و نقش آن در پیشرفت کشور،امیر سرتیپ گلفام به ارزیابی نقش نیروهای مسلح در تامین امنیت داخلی و اقتدار خارجی پرداخت و گفت:« نیروهای مسلح سرمایه خود را برای امنیت و اقتدار خرج کرده و پای کار آورده اند. هرکشوری که امنیت بالا داشته باشد می تواند توسعه اقتصادی بالا هم داشته باشد و کشورم ما در بحث امنیت داخلی در جهان در فهرست کشورهای امن است و در وضعیت روبه رشدی که در انواع زمینه ها قرار دارد. قسمتی از این امنیت هم مرتبط با پیرامونی ما دارد که با توجه به مرزهای زمینی و دریایی گسترده که بیش از 6 هزار کیلومتر است، این امنیت به کشور اقتدار داده است. زمانی که امنیت در ایران باشد، کشورهای پیرامون ما نیز احساس امنیت خواهند کرد و ما همواره به دنبال وجود امنیت فراتر از مرزهای خود بوده ایم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز