چرا نام حدیث معروف امام رضا (ع) سلسله الذهب است؟

۱۴۰۰/۰۷/۱۵ - ۱۴:۲۹:۲۵
کد خبر: ۱۲۴۳۴۹۲
چرا نام حدیث معروف امام رضا (ع) سلسله الذهب است؟
کارشناس مذهبی برنامه «صبح پارسی» درباره علت نامگذاری معروف ترین حدیث امام رضا (ع) توضیح داد.

به گزارش برنا، برنامه صبحگاهی صبح پارسی که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی از شبکه جام جم پخش می شود با موضوع شهادت امام رضا (ع) بر روی آنتن رفت.

در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ ها و پخش زنده از حرم شاه طوس، امیر محمد زند و آلا خامه یار با هادی شکری کارشناس مذهبی برنامه صبح پارسی به گفت و گو نشستند.

شکری گفت: امام رضا (ع) یکی از چهارده معصوم (ع) و از جانشینان و برگزیدگان الهی هستند. ائمه (ع) و پیامبر (ص) همان صفتی را دارند که خدای متعال دارد و آمده اند تا اوصاف الهی را برای مردم تبیین کنند و در زندگی برای مردم مصداق ببخشند. یکی از اوصاف امامان و پیامبران محبت و مهربانی است در حدی که برخی از افراد تعجب می کنند.

وی بیان کرد: بهترین صفت امام رضا (ع) هم رئوف و مهربان بودن است و ایشان همواره پذیرای همه افراد بودند تا به آن ها کمکی بکنند. همه آن ها نور واحد هستند. در زندگی خانوادگی واجتماعی، امامان ما در عصر خودشان بهترین الگو برای پیروان خود هستند. احادیث این بزرگواران باید توسط شیعیان بررسی و در زندگی تطبیق داده شود. با مردم و اهل خانه مهربان بودند و حتی بعد از شهادت هم همین ویژگی در وجودشان دیده می شود که سیل مشتاقان به سمت حرم امام رضا (ع) روانه می شوند.

کارشناس مذهبی برنامه افزود: امکان ندارد کسی دست را به سوی امام رضا (ع) دراز کند و دستش را خالی برگرداند و هیچ کس را ناامید نمی کند. امکان ندارد از ته قلب از این ریسمان الهی چیزی را بخواهیم و امام آن را نادیده بگیرد. درهای رحمت و محبت خدا از طریق امام رضا (ع) به روی بندگان باز می شود.

شکری درباره براورده شدن حاجات انسان ادامه داد: اعتقاد و ارتباط قلبی با این حجت خدا حتما حاجت های انسان را می دهد اگر انسان معتقد باشد و از ته دل آن ها را صدا بزند. البته نباید توقع داشته باشیم همه حوائج ما در این دنیا مورد قبول واقع شود و گاهی در نتیجه دعاهایمان در آخرت اتفاق خوبی برای ما می افتد.

وی اظهار داشت: امام رضا (ع) در مدینه زندگی می کردند وقتی مامون قدرت را در دست گرفت تصمیم گرفت مقر حکومت را در مرو بگذارد. نفوذ علویان و پراکندگی بلاد اسلامی مشکلاتی را برای حکومتش ایجاد کرده بود و بین مردم هم مقبولیت و مشروعیت نداشت و از نفوذ امام رضا (ع) می ترسید چون مردم به او علاقه مندی عجیبی داشتند برای همین تصمیم گرفت امام رضا (ع) را به ایران بیاورد تا بر ایشان نظارت کند و نظر مردم را به سمت حکومت جلب کند و به خودش مشروعیت بدهد. پیشنهاد ولایت عهدی را به امام داد اول امام قبول نکردند اما بعد بین کشته شدن و قبول این پیشنهاد یکی را انتخاب می کنند.

این کارشناس مذهبی درباره علاقه مردم به امام هشتم گفت: امام رضا (ع) در مسیر آمدن به ایران در روستا یا شهری که می رسیدند تبلیغ دین اسلام را می کردند؛ مردم از امام پاسخ سوالات دینی خود را می گرفتند و امام هم مردم و سوالات شرعی شان را جواب می داد. مامون دید امام از مبدا تا مقصد انقلابی ایجاد کرده اند و اگر همین طور ادامه پیدا کند دل های مردم بیش از پیش به امام رضا (ع) جذب می شود و سفر امام طبق اهدافش پیش نرفت به همین دلیل در نهایت .

وی در پایان درباره بیان حدیث سلسله الذهب توسط امام رضا (ع) چنین توضیح داد: وقتی امام به نیشابور رسیدند جمعیت زیادی از بزرگان و سران مذاهب و ادیان به خدمت ایشان رسیدند و بعد از مناظره ها تصمیم گرفتند به سمت مرو بروند. هنگام رفتن به درخواست مردم که از ایشان نکته و حدیث ارزشمندی خواسته بودند، پرده کجاوه را کنار زدند و حدیث سلسله الذهب را بیان کردند و نام این حدیث به این معنا است که همه راویان آن به لحاظ وثوق مانند طلا هستند.

همچنین در ویژه برنامه شهادت امام رضا (ع) صبح پارسی با حضور خادم 10 ساله حرم حضرت عباس (ع) پرچم مقدس حرم امام حسین (ع) که بر روی مقبره مطهر این امام شهید متبرک شده بود برای تبرک و زیارت در اختیار عوامل این برنامه تلویزیونی قرار گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز