محسن زهتاب در برنامه «شب‌نشینی»؛

بازیگر باید هنرمندانه زندگی کند

۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۰۹:۴۵:۴۷
کد خبر: ۱۲۴۳۶۱۴
بازیگر باید هنرمندانه زندگی کند
شب نشینی در شب حلول ماه ربیعرضا علی اصل و محسن زهتاب مهمانان برنامه پازدهم مهرماه برنامه «شب نشینی» بودند.

به گزارش برنا، در بخش اول برنامه رضا علی اصل پرنده شناس و فعال محیط زیست درباره پرندگان گفت: تعداد پرندگان شکاری زیاد است؛ انواع آن ها به سه دسته عقاب شکل ها، جغد شکل ها و شاهین شکل ها تقسیم می شوند که تیره های مختلف دارند و هر تیره یک دنیا زیبایی و ارزشمندی را در خود جای داده است.

علی اصل گفت: از دوران کودکی به پرندگان به ویژه پرندگان شکاری علاقه داشتم و وقتی توانستم پرنده ای را از دامان طبیعت نجات بدهم که بر اثر اعمال انسانی دچار آسیب دیدگی شده بود و بعد از تیمار او من فهمیدم که چقدر دنیای پرندگان زیبا است و وارد این حوزه شدم.

وی افزود: در طی این 15 سالی که کارم در زمینه پرندگان است در راستای از بین بردن عوامل تهدیدگونه های برای زندگی پرندگان، برای جلوگیری از انقراض تیره های یک نوع خاص بر اثر عوامل انقراض مثل برخورد با تیرهای برق، شکار طعمه های مسموم، زنده گیری و فروش و تخریب زیستگاه فعالیت می کنیم. بعضا ارزش اکولوژیکی پرنده ها بسیار بالا است نیاز است حرکت جدی برای این ها صورت گیرد برای مثال سنقر ها در غلات آشیانه سازی می کنند و از آفت ها تغذیه می کنند و جمعیت آفت ها را را کنترل می کنند.

پرنده شناس ایرانی ادامه داد: کلاغ گنجشک سان است؛ از دید ما همه پرندگان زیبا هستند اما هیچ گاه کلاغ جایگاه طاووس را کسب نمی کند البته کلاغ هم ویژگی هایی دارد که طاووس ندارد برای مثال هوشمندی کلاغ زبانزد است.

علی اصل با اشاره به نوع نگاه بشر به پرنده در ادوار و ادیان مختلف که می گوید پرنده وسیله ای برای شناخت طبیعت است ادامه داد: پرنده نگری به این معنا است که مردم در طبیعت پرنده را نگاه می کنند در طبیعت یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین انواع طبیعت گردی است. حتی بعضی از کشورها از درآمد نفتی ما بیشتر از این رشته در آمد کسب کرده اند. 558 پرنده شناسایی شده در ایران می تواند با یک چاه نفت به لحاظ درآمدی برابری کند. در برخی از استان ها جمعیت برخی از انواع این پرندگان بیشتر است و برای طبیعت نگری خوب است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جغدها در ویرانه ها حضور دارند اظهار داشت: ویرانه ها به خاطر اینکه فضای خوبی برای زندگی موش ها و جوندگان و حشرات بوده و حفره هایی که داشته اند باعث شده که جغدها دوست داشته باشند در این حفره ها فرزندآوری کنند. پرندگان هیچ خطری برای انسان ندارند و اینکه می گویند نوزاد را می دزدند و امثال اینها شایعه است.

فعال محیط زیست در خصوص داستان انگیزشی عقاب سرسفید گفت: داستان خلاقانه ای است ولی اصلا صحیح نیست پرریزی پرنده ها زمان بر است و پرنده ها در زمان پرریزی بسیارضعیف می شوند و اگر عقاب چنین کاری انجام دهد فقط می تواند با نی سوپ بخورد.

علی اصل عنوان کرد: پرنده مورد علاقه ام هما است و لوگویم را بر اساس همین پرنده طراحی کردم به خاطر بالهای کشیده بلندش دوستش دارم در شمال ایران وجود دارد و در معرض تهدید است با ابهت و جذاب است و پرواز باشکوهی دارد.

وی خاطر نشان کرد: گردشگری همراه با تبعات مثبت و منفی است و برای کاهش تبعات منفی آن کدهای اخلاقی برای طبیعت تعریف شده است که بازدیدکنندگان از طبیعت باید آن ها را رعایت کنند. برای مثال حفظ آرامش در زیستگاه، رفتار درست با افراد بومی، پرهیز از غذا دادن به پرنده ها و به طور کلی هر رفتاری که به حفاظت آن ها کمک کند و بتواند درآمد خوبی برای افراد بومی هم به همراه داشته باشد.

این طبیعت گرد ایرانی در پایان صحبتهایش، مکان های دیدنی ایران در فصل زمستان را معرفی کرد: تالاب میانکاله، جنگل های هیرکانی، هرمزگان، هورالعظیم خوزستان زیستگاه های مهم پرندگان هستند.

در بخش دوم برنامه محسن زهتاب بازیگر سینما و تلویزیون درباره معنای فامیلش گفت: زهتابی شغل پنج هزار ساله است که در ابتدا زه برای کمان میساخته اند و در ابزار جنگی مهمترین بخش را زه داشته و شغل بسیار خاصی بوده است.

زهتاب تصریح کرد: آن موقع سینما و به خصوص تئاتر شغلی نبود که کسی بتواند از آن زندگی کند. اگر قرار بود کسی از بازیگری زندگی کند همه از گرسنگی می مردند تا اینکه در زمان ملک مطیعی بحث بازاری آن رونق گرفت. برخی از هنرمندان دستمزدشان دوبرابر از کل هزینه آن فیلم سازی بود که سه الی چهار چهره بیشتر نبودند.

بازیگر سریال «ولایت عشق» افزود: در آن دوره تنها کلاس بازیگری که وجود داشت جامعه باربد بود. سال 26 تا 28 در جامعه باربد در کلاس های بازیگری شرکت کردم و بهترین اساتید این کلاس ها را تدریس می کردند که بعدها هم دانشگاه هنرهای دراماتیک را راه اندازی کردند. دوست داشتم که با همه سختی ها به این مسیر ادامه بدهم. فارغ التحصیلان دانشگاه های مطرح جهان اساتید من بودند.

زهتاب بیان کرد: قبل از سینما تعزیه داشتیم و یک موضوع مطرب یا تخت حوضی که از بخت بدشان به آن ها برای اهانت می گفتند مطرب و به آن ها بی احترامی می کردند بعدها سینما از طریق فرانسه به ایران آمد. پدرم با فعالیت های هنری ام مخالف بود ولی جلویم را نمی گرفت.

وی عنوان کرد: هرکس که وارد شغلی می شود باید جورش را بکشد نمی شود شما فقط کمی درس بخوانید مدرک بگیرید و به شما آقای دکتر بگویند و بتوانید جراحی کنید بلکه باید برای موفقیت تلاش کنید. در همه مشاغل همین است نه فقط هنر یا پزشکی. در گذشته اگر کسی می خواست آرتیست شود باید زحمت های بسیاری می کشید. کسی که پزشک پدرش می شود هرچقدر هم در رفاه باشد شاید در نهایت نتیجه مطلوب را نداشته باشد اما کسی که می خواهد پزشک خودش شود پزشک مشهور و موفقی خواهد شد.

بازیگر سریال «مریم مقدس» اظهار داشت: در سینما سال 63 در یک فیلم بازی کردم. در تلویزیون و تئاتر کار می کردم؛ اولین کار در سینمای بعد از انقلاب «مکافات» بود که آن را بازی کردم. قبل از آن مرتب سریال تلویزیونی کار می کردم و نمی توانستم تئاتر کار کنم در فواصل آن ها پیشنهاد تئاتر داشتم که آن ها را بعضا قبول می کردم.

زهتاب گفت: برای شهرت بازی نمی کردم، این حرفه را دوست داشتم. البته نمی توان گفت شهرت هیچ نقشی ندارد چون آدم در زندگی حتی لباس را می پوشد که مردم ببینند؛ همه ما کاری می کنیم که مردم ما را ببینند این موضوع در هنرمندان مضاعف است اما مشکلات هم دارد هرکه بامش بیش برفش بیشتر. شما می توانید در خیابان بستنی بخورید ولی من نمی توانم. شما می توانید پایتان را در جوی آب بزنید ولی من نمی توانم.

وی در پایان تصریح کرد: معنای بازی کردن بازیگری نیست. هرکه بازی می کند بازیگر نیست. محمود پاک نیت از نظر اخلاق، رفتار و هنرمند بودن فوق العاده است. بازیگر اول باید هنرمندانه زندگی کند کسی که نتواند هنرمندانه زندگی کند هنرمند نیست و پاک نیت هنرمندانه زندگی می کند. فخر الدین صدیق شریف فامیل پر محتوایی دارد و واقعا شریف است. کشاورز آدم رو راست و پاکی بودو بسیاری به خاطر پاک بودنش دوستش نداشتند اما او حسش را می گفت.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا احمدی مجریانی هستند که برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. در روزهای شنبه و یکشنبه نیز این برنامه ار مراکز استانهای کشور با اجرای مسعود روشن پژوه و به تهیه کنندگی یاسر معظمی گودرزی تهیه و پخش می شود.

اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی shabneshini.irani@ بارگذاری می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز