معرفی کتاب؛

«سفرنامه مبارکه شاهنشاهی» روایت اولین سفر مظفرالدین شاه به فرنگ

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۷۰۲
«سفرنامه مبارکه شاهنشاهی» روایت اولین سفر مظفرالدین شاه به فرنگ
کتاب «سفرنامه مبارکه شاهنشاهی» روزنامه نخستین سفر مظفرالدین شاه به فرنگ، به اهتمام آیدین فرنگی و عباسقلی صادقی از سوی نشر کلاغ منتشر شده است.

به گزارش برنا، سفر مظفرالدین شاه از دوازدهمین روز ذی‌الحجه 1317 هجری آغاز شد و پس از گذشت نزدیک به هشت ماه، روز دوم شعبان 1318 به پایان رسید. او در آغاز این سفر بر اساس گاهشمار هجری 48 سال داشت.

کتاب «سفرنامه مبارکه شاهنشاهی» متن کامل " روزنامه ی اولین سفر" مظفرالدین شاهاست به "ممالک فرنگستان و دربار دول متحابه ی اروپ"که بر اساس شیوه ی امروزی حروف نگاری شده است.

با این متن می توانیم به دنیای ذهن و شخصیت مردی سفر کنیم که از پنج سالگی ، نزدیک به چهل سال مقام ولایت عهدی ناصرالدین شاه را دارا بود و یازده سال تاج پادشاهی ایران را بر سر داشت .

واکاوی این سفرنامه به اضافه ی یادداشت های دو سفر بعدی او به فرنگستان می تواند نشان دهد که این سفرها چه دست آورد فکری برای او داشته است.

 در پشت جلد کتاب آمده است: امروز نهار را در منزل حاکم اوستاوند دعوت داریم که در هتل دویل است. یک ربع بعدازظهر با جناب اشرف صدراعظم و وزیر دربار به کالسکه نشسته، رفتیم؛ سایر ملتزمین هم که دعوت داشتند، آمدند. مجلس مفصلی بود. بعد از آن که نهار خورده شد، آمدیم در بالکن عمارت که نگاه به خیابان می کرد، قدری ایستادیم. مردم از پایین هورا می کشیدند و تعارف می کردند، ما هم جواب می دادیم. بعد از ساعتی سوار شده آمدیم منزل. امروز هوا خیلی گرم است. اسمعیل خان و آق سید حسین را فرستادیم کنار دریا قدری گوش ماهی جمع کردند، آوردند، دادیم قاب عکس درست کنند. تا غروب در بالکن گردش می کردیم. شخصی چند دوربین آورده بود ابتیاع نماییم، فرمودیم نگاه دارد تا از مهمانی برگشته، دیدم دوربین های بدی نبود. یکی را پیشکش کرد و یکی هم ابتیاع نمودیم. یک زن نقاشی آمده، طرح صورت ما را کشیده و قرار شد که چند روز عصرها بیاید، به قدر نیم ساعتی صورت ما رابکشد. نیم ساعت از شب گذشته، دوباره در بالکن قدری گردش کردیم، ساعت هشت بعدازظهر، شام صرف کرده، استراحت کردیم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز