در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

قبادیان: طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار، موجب رشد کشور خواهد شد/طهماسبی: ارتباط توأمان آموزش دانشگاهی و فعالیت عملی ضروری است

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۰:۰۱:۲۹
کد خبر: ۱۲۴۵۰۷۶
قبادیان: طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار، موجب رشد کشور خواهد شد/طهماسبی: ارتباط توأمان آموزش دانشگاهی و فعالیت عملی ضروری است
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت بیان کرد: طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار، قطعا باعث رشد کشور خواهد بود. همچنین، بهره وری، باعث رشد اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

به گزارش برنا، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته ۱۸ مهرماه با موضوع اهمیت پژوهش در کنار آموزش و تاثیر آن در رشد کشور، روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت و فرهاد طهماسبی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون مجلس، بود.

لزوم آموزش، توسعه منابع انسانی و بهره وری

برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت بیان کرد: بحث آموزش در اقتصاد یک بحث کلیدی است. ما در برنامه ششم توسعه کشور ما یک رشد ۸ درصدی را پیش بینی کرده بودیم که حدود یک سوم آن مربوط به رهبری بود. یکی از منابع در بهره‌وری، منابع انسانی است. بهره وری بدون توسعه منابع انسانی و منابع انسانی بدون آموزش بی معنی است.

 قبادیان درباره جایگاه علمی ایران اظهار کرد:  کشور ما در سال ۲۰۲۱، جایگاه  پانزدهم از نظر علمی را در دنیا کسب کرده است. می توان گفت اگر منابع انسانی آموزش دیده ی ما نبود، ما نمی‌توانستیم انقدر دوام آورده و سرپا باشیم.

اهمیت پژوهش توامان با آموزش

قبادیان تصریح کرد: به دنبال آموزش، پژوهش و به دنبال پژوهش اهمیت دادن به فناوری مهم است. یکی از مشکلات ما عدم برنامه محوری است. برنامه محوری، علم باوری، اعتقاد به فناوری و سرمایه‌گذاری در فناوری بسیار اهمیت دارد. متاسفانه ما در پژوهش و سرمایه‌گذاری به بسیار عقب افتادیم.

قبادیان درباره اهمیت پژوهش افزود: ما در تربیت مدرس رتبه سه در دنیا را داریم. اما چرا نتوانستیم از این مورد به خوبی استفاده کرده و مانند ژاپن شویم؟ این موضوع به این دلیل است که مرحله بعد از آموزش،یعنی پژوهش به درستی انجام نشده بود. پایان نامه ها باید مسئله محور و تقاضا محور شود. البته بودجه سالانه در کمیسیون مجلس تعیین می‌شود و می‌توان این موضوع را بررسی کرد.

رشد کشور در گرو تولید و اقتصاد پایدار

قبادیان بیان کرد:  طرح جذب ۵۰۰ نخبه دانشگاهی در وزارت صمت در دست بررسی است. طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار، قطعا باعث رشد کشور خواهد بود. همچنین، بهره وری، باعث رشد اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

 ارتباط توأمان آموزش دانشگاهی و فعالیت عملی

طهماسبی بیان کرد: با تغییر دولت، بهتر است که کارهای زیربنایی در آموزش، پژوهش و صنعت دچار تزلزل اساسی نشود. در صورت عدم اجرای این موضوع، صنعتگر ما دچار آسیب شده و ناچارا باید از خط مشی آن سیاست پیروی کند.

 وی ادامه داد: در حوزه پزشکی از ابتدا تحصیلات دانشگاهی با فعالیت تجربی و عملیاتی عجین شده است. لذا این موفقیت در حوزه پزشکی،مدیون ارتباط توأمان آموزش دانشگاهی و فعالیت عملی است.

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی سید احسان میرمحمدعلی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز